سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با این راهکارها دیگر عصبانی نمی‌شوید

زندگی‌های ماشینی، ترافیک، آلودگی هوا و ویژگی‌های روحی و روانی از عوامل موثر در بروز خشم و عصبانیت در بین افراد هستند.

آزاده نجفی جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: خشم یک احساس پیچیده و طبیعی است که به صورت جسمانی و هیجانی نسبت به یکسری از شرایط و موقعیت‌ها ابراز می‌شود.  
 
وی ادامه داد: معمولا زمانی خشم بروز پیدا می‌کند که فرد در شرایط و موقعیت‌ها مانند؛ ناکامی، احساس تهدید، تبعیض، پیش داوری، بدرفتاری و ... قرار می‌گیرد.  
 
نجفی به عوامل تاثیرگذار در بروز خشم اشاره کرد و اظهار داشت: این عوامل درونی یا بیرونی هستند و ویژگیهای روحی و شخصیتی و یا عوامل محیطی و اجتماعی مانند (زندگی‌های روزمره، ترافیک، آلودگی‌ هوا و ...) می‌تواند در بروز خشم موثر باشد.  
 
وی به علایم هشداردهنده خشم اشاره کرد و افزود: نشانه‌های جسمانی تپش قلب، افزایش فشار خون و ... نشانه‌‌های رفتاری مشت کردن دست‌ها، لگدزدن و ... نشانه‌های هیجانی خصومت، نفرت، کینه توزی، نشانه‌های شناختی مانند افکار منفی از علایم هشداردهنده خشم می‌باشند.  
 
نجفی تصریح کرد: در هنگام بروز خشم آن را بپذیرید و به سرعت عکس‌العمل نشان ندهید و به خود زمان بدهید تا خشم‌تان فروکش کند و در موقعیتی مناسب و ضمن ابراز ناراحتی به سخنان شخص مقابل گوش دهید و فراموش نکنید هرگز نباید خشم را فروش خورد چرا که این مر می‌تواند موجب بروز مشکلات روحی و روانی مانند نفرت، کینه، افسردگی و عقده شود.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌ یادگیری و تمرین مهارت‌های خاص تعبیر باورهای غیرمنطقی و یافتن علل و ریشه‌های خشم می‌تواند راهکارهایی برای کنترل و یا مقابله با خشم باشد.  
 
انتهای‌پیام/  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.