سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله موحدی کرمانی:

مواظب باشیم ارزش‌های انقلاب اسلامی ضایع نشود/ لزوم توجه به پیشگیری از اسراف و توجه به فقرا

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) بر مقاومت و ایستادگی مردمی تاکید داشتند گفت: مردم ایران باید صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف را از امام خود یاد بگیرند و باید مواظب باشیم ارزش‌های انقلاب ضایع نشود و گرایش به مادیت نباشد و جشن‌های آنچنانی کم شود و باید به فقرا توجه کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در یادواره 33 شهید نیروی هوایی در انقلاب اسلامی که با عنوان "پرنده‌های همیشه عاشق" در مرکز آموزش هوایی شهید خضرایی برگزار شد با تبریک به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: کارکنان نیروی هوایی خدمتگزاران نظام در انقلاب بوده‌اند و شما در دوران ستم‌شاهی نیز مقاومت کرده و یادآور آن خدمات هستید.  
 
وی افزود: شما یادآور آن عزیزانی هستید که در آن دوران به انقلاب پیوستند و به امام خمینی(ره) ابراز وفاداری کردند لذا من این توفیق، عزت، سرافرازی و اخلاص را به شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.  
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: واقعا عید بزرگ این عید است که با خودش برای امت اسلامی عزت و شرف آورد.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما بسیار شبیه به بعثت حضرت رسول (ص) است، گفت: پیغمبر اکرم در دوران جاهلیت که فساد‌ها، قتل‌ها، غارت‌ها، جنایت‌ها، چپاول‌ها و خونریزی‌ها بود در بین آن جمع منحط قدم گذاشت و بعد از گذشت 23 سال آن جامعه را به کلی متحول کرد و آن افراد چه بودند و به برکت اسلام چه شدند.  
 
وی ادامه داد: دوران ستم‌شاهی رضاخان و محمدرضا را خیلی از شما دیدید و یا شنیدید که فرهنگ، اقتصاد، نظام اجتماعی و سیاسی جامعه چه بود و نظامیان ما که مسئولیت حفظ عزت کشور و مردم را داشتند در چه وضعیتی بودند.  
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:‌ آن زمان طاغوت بود و خبری از اسلام و قرآن نبود، البته ظواهر را حفظ می‌کردند تا مردم را فریب دهند از قبیل اینکه شاه به مکه می‌رفت و او را در لباس احرام به مردم نشان می‌دادند، یا جلسات عزاداری برپا و خودش نیز در مراسم شرکت می‌کرد.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: این ظواهر بود اما روح و حقیقت دین نبود زیرا روح دین عزت امت اسلامی است و آن روز عزت برای مردم مسلمان وجود نداشت، همه برده قدرت‌ها بودند و کسی را که در این کشور نصب کرده بودند و پدر برده انگلیس و پسر برده آمریکا بودند و وظیفه داشتند فرمان را اجرا کنند.  
 
وی بیان داشت: مستشاران آمریکایی به ایران می‌آمدند به شاه فرمان می‌دادند که مثلا دانشگاه این طور شود و یا اقتصاد آن طور و در منطق قرآن این فرمانبری یک نوع عبودیت است.  
 
امام جمعه موقت تهران افزود: مردم نیز از روی ترس مطیع بودند و برخی نیز از روی تطمیع فرمانبری می‌کردند.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: وقتی رضاخان می‌خواست کشف حجاب کند دستور داد همه باید با سر برهنه بیرون بیایند و چادرها را از سر بردارند که عکس‌های آنرا خودم دیدم که برخی مقامات با همسران بدون حجاب‌شان به بیرون آمدند و خلاصه با چادر چه کردند و چادرها را پاره کردند و اگر زنی چادر به سر داشت در جلو جمعیت آنرا می‌کشیدند.  
 
وی تصریح کرد: از محمدرضا هم اگر بخواهیم بگوییم مطلب فراوان و برای همه روشن است لذا وقتی عبودیت طاغوت باشد درست عین شرک است.
 
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قرآن می‌فرماید؛ ولایت طاغوت انسان‌ها را به ظلمت فرو می‌برد و ولایت الله آنها را از ظلمت بیرون می‌آورد و به سمت نور می‌برد.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: امام خمینی (ره) در شرایط سختی این حرکت را آغاز کردند، در شرایطی که عده زیادی از نخبگان می‌گفتند آقا به جایی نمی‌رسی و فایده‌ای ندارد مانند همان‌ها که در دوران ابا عبدالله الحسین (ع) به ایشان می‌گفتند مبارزه فایده‌ای ندارد.  
 
وی تصریح کرد: این افراد می‌گفتند شاه پشتیبان قوی دارد، دنیای سلطه و کشورهای مقتدر جهان حامی شاه هستند، انواع حمایت‌ها، نیرو، پول، هواپیمای آواکس، تعلیمات نظامی برای کوبیدن مردم و تجهیزات مختلف وجود دارد و نمی‌توان کاری کرد.  
 
امام جمعه موقت تهران بیان داشت: ساواکی که در این کشور حاکم بود تمام حرکات انسان‌ها و کلمات آنها را زیر نظر داشت و یک روحانی که در مسجد حرفی می‌زد به زندان و شکنجه و احتمالا اعدام محکوم می‌شد.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: در آن شرایط امام خفقان را شکستند، ورود امام در 12 بهمن به ایران چیز کمی نبود که تصمیم بگیرند به یکباره از پاریس به ایران بیایند، همه ایران در قبضه قدرت عوامل شاه بود و خود شاه نیز که فرار کرده بود.
 
وی ادامه داد: در حالی که آمریکا، انگلیس و شوروی برنامه‌هایی برای ایران داشتند، امام (ره) تصمیم گرفت به این کشور وارد شود که در کنترل دشمن بود و به هواپیمایی وارد شود که از آسمان کشورهای دشمن می‌گذشت.  
 
امام جمعه موقت تهران گفت: برای این دشمنان فقط قدرت خودشان مطرح بود و برخی به امام (ره) پیام می‌دادند مصلحت نیست شما به ایران بروید، جان شما در خطر است، اگر شما آسیب ببینید همه چیز انقلاب از دست می‌رود اما امام گفتند من باید به ایران بیایم و می‌آیم.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی اضافه کرد: این مطالب همه تدابیر الهی است که مغز انسان‌های عادی آن را درک نمی‌کند اما انسان‌های الهی می‌گویند فرمان خداست و باید اجرا شود و امام خمینی مکررا می‌فرمودند؛ ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و نتیجه دست ما نیست.  
 
وی اظهار داشت:‌ امام (ره) در آن شرایط وارد ایران شدند و در طول آن روزها، مکرها و خدعه‌ها از سوی شاه وجود داشت و یک حکومت نظامی بود که هر بیرون بیاید هدف قرار می‌گیرد و نیروهای مسلح در کوچه ها و خیابان‌ها مستقر بودند تا مردم را بزنند.  
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد:‌ در آن شرایط فرمان امام که حکومت نظامی را بشکنید و به خیابان‌ها بریزید، شجاعت و تدبیر و اتکا به خدا می‌خواست و دشمن به دنبال این بود که این افراد را اعدام کند یا خود امام (ره) را دستگیر کند.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: اگر به آن حکومت نظامی اعتنا می‌شد کلا انقلاب به پایان می‌رسید و امام با فرمان عجیبی که دادند و گفتند به خیابان‌ها بریزید و حکومت نظامی را بشکنید، میلیون‌ها نفر بیرون ریختند.  
 
وی بیان داشت: مگر در 17 شهریور کم کشتند که نظام شاهنشاهی بماند. در 17 شهریور هزاران نفر را کشتند اما مقاومت مردم بیشتر شد.
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امام اسلام‌شناس و برنامه‌هایش مطابق با اسلام بود و با شیوه‌ای که پیغمبر برای متحول ساختن انسان‌ها در مکه شروع کردند امام نیز با همین شیوه پیروز شد و خوشبختانه تهدیدهای دشمنان به جایی نرسید.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: انسان‌ها در مکه ساخته شدند به این معنی که خدا باورشان شد و اینکه همه امور و برنامه سعادت و عزت و نیز هلاکت دشمن به دست خداست و این باور قیامت را به وجود آورد که آنچه شما انجام می‌دهید، تمام اعمال شما بعد از مرگ به صورت مجسم با شماست، لذا شما باید خود را بسازید تا موجود با کرامت، عزت، با شرف و بزرگوار و مهربان باشید، اما اگر می‌خواهید به صورت حیوان موذی خطرناک به شکل سگی درنده باشید در دنیا خونریزی و درندگی کنید و دیگر آدم نیستید بلکه سگ و خوک هستید.  
 
وی اظهار داشت: خداوند در قرآن به مسلمانان فرمود بایستید و مقاومت کنید و مسلمانان نیز به مرحله‌ای رسیدند که آرزوی شهادت می‌کردند و با توجه به شکنجه‌هایی که از طرف مشرکین می‌دیدند می‌گفتند یا رسول‌الله آنها این کار را می‌کنند و می‌زنند ما هم باید بزنیم و بکشیم. با توجه به شکنجه‌هایی که مشرکین انجام میدادند مسلمانان می‌گفتند یا رسول‌‌الله آنها می‌زنند و می‌کشند و ما هم باید بزنیم، پیغمبر فرمودند فعلا صلاح نیست همه را نابود می‌کنند و شما باید مقاومت و ایستادگی کنید.  
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: پیغمبر (ص) 13 سال انسان‌ها را اینگونه در مکه تربیت کرد و فرمود من به مدینه رفتم و شما نیز به من ملحق شوید لذا پیغمبر هجرت کرد و پس از ایشان بسیاری از افراد در حالی که خانه و زندگی و همه چیز داشتند همه را گذاشتند و به سوی پیامبر رفتند و حتی همسران و فرزندان‌شان را نمی‌توانستند ببرند که پیغمبر دستور دادند که علی (ع) آنها را بیاورند لذا مدینه جایی بود که پیامبر می‌تواند فعالیت کند.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: امام خمینی (ره) نیز همینطور بود مگر مردمی که به خیابان‌ها ریختند اسلحه داشتند، اصلا امام (ره) اجازه نمی‌دادند درگیری با سلاح باشد و مردم ایستادند و نتیجه مقاومت این شد که به شاه خبر دادند تمام کشور در حال گفتن مرگ بر شاه هستند.  
 
وی ادامه داد: اگرچه ما دوران پیغمبر را درک نکردیم اما بسیاری امام خمینی (ره) را درک کردند، ایشان رویه‌های خاصی در صرفه‌جویی داشتند و باید درس اقتصاد و زندگی و پرهیز از اسراف را از ایشان یاد گرفت.  
 
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: مردم ایران باید از امام خود یاد بگیرند متاسفانه در جشن‌های عروسی غذاهای رنگارنگ و بی‌شماری می‌گذارند و حتی به ما خبر می‌دهند غذاهای دست نخورده را به زباله‌دان می‌ریزند، آیا این اسلام و تبعیت ز امام است آن هم در شرایطی که چقدر انسان‌ها گرسنه‌اند و یا برخی نمی‌توانند داروهایشان را تهیه‌ کنند و برخی از بیماران به همین خاطر می‌میرند.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: مردم این درد و دل‌ها را با ما در میان می‌گذارند، فردی به مسجد ما آمد و گفت فرزندم سرطان دارد و هر آمپول آن 125 هزار تومان است که  بارها در طول ماه باید استفاده کند که نمی‌تواند آنرا تهیه کند، یعنی باید بنشیند و ببیند که بچه‌اش جان می‌دهد و می‌میرد، آن وقت در این شرایط آیا این همه اسراف جایز است.  
 
وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) محبت و مهربانی فراوانی داشتند، حتی اجازه نمی‌دادند در اتاق‌شان مگس را بکشند و می‌گفتند بیرونش کنید لذا مبنای حکومت اسلامی محبت و مهربانی و صمیمیت است.  
 
امام جمعه موقت تهران گفت: امام (ره) آنقدر دل صمیمی داشت که در نجف اشرف اجازه نمی‌دادند در اتاق‌شان کولر نصب شود و می‌گفتند من چطور می‌توانم اینجا راحت باشم و آنقدر انسان‌ها در زندان‌های ایران باشند، تا اینکه دکتر گفت این برای جان شما خطر دارد.  
 
آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: باید استقامت را از امام (ره) یاد بگیریم که فرمودند باید تا آخرین نفس و قطره خون ایستاد. پیغمبر (ص) نیز در شعب ابی‌طالب ایستادگی کردند با توجه به اینکه تحریم مطلق اقتصادی مشرکین علیه مسلمانان وجود داشت.  
 
وی افزود: باید سختی‌ها را تحمل کرد و استقامت ورزید و اگر فکر می‌کنیم به سادگی می‌توانیم دیندار باشیم، این طور نیست.  
 
امام جمعه موقت تهران بیان داشت: امام خمینی (ره)‌ نیز استقامت ورزیدند و شهید مطهری، شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و سایر دوستان امام حواریون امام بودند نه مانند حواریون عیسی مسیح (ع) و اصلا کل ملت ایران حواریون امام بودند و مقاوم ایستادند.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: باید همه مواظب باشیم، ارزش‌های انقلاب اسلامی ضایع نشود، تردید‌ها بوجود نیاید، گرایش به مادیت نباشد، جشن‌های آنچنانی کم شود و باید به فقرا توجه کرد.  
 
انتهای پیام /

برچسب ها: موحدی ، امام ، جمعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.