سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛

آخرین دستاوردهای محققان کشور در حوزه صنعتی مهندسی قابلیت اطمینان

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اهداف توسعه علمی و نهادینه سازی مفاهیم و کمیت سنجی معیار قابلیت اطمینان در رشته‌های مهندسی اقدام به برگزاری سومین کنفرانس بین المللی مهندسی قابلیت اطمینان کرده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: دکتر مجتبی صدیقی- دبیر سومین کنفرانس بین المللی مهندسی قابلیت اطمینان با بیان اینکه ایمنی، امنیت، تحرک و رفاه زندگی انسان در جهان فناوری امروز بر طیف گسترده ای از وسایل، ماشین‌ها و سازمان‌های متنوع و پیچیده متکی است، گفت: به نحوی که وقفه در عملکرد و یا از کار افتادن هر یک از این تجهیزات می‌تواند موجب خسارات سنگین مالی، جانی و فاجعه بار شود.
 
وی با اشاره به نقش علم مهندسی قابلیت اطمینان در این زمینه ادامه داد: علم مهندسی "قابلیت اطمینان" با محوریت واقع نگری به حل مسایل می‌پردازند از این رو در چند دهه اخیر این علم عرصه تحقیقات، طراحی، تولید، راهبری و بهره برداری مورد توجه قرار گرفته است.
 
صدیقی، با بیان اینکه در این راستا دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به برگزاری کنفرانسی در این زمینه کرده است، یادآور شد: در سال جاری سومین کنفرانس قابلیت اطمینان با تاکید بر تجربیات و دستاوردهای دو کنفرانس پیشین در مقیاس بین المللی برگزار خواهد شد.
 
دبیر کنفرانس بین المللی قابلیت اطمینان، تعداد مقالات ارسال شده به این کنفرانس را 375 مقاله ذکر کرد و اظهار داشت: این کنفرانس که توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری پژوهشکده فناوری نو این دانشگاه و حمایت همه جانبه پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده سامانه های فضانوردی برگزار می شود.
 
به گفته وی این کنفرانس با اهداف توسعه علمی و نهادینه سازی مفاهیم و کمیت سنجی معیار قابلیت اطمینان در رشته‌های مهندسی صنایع، مواد، مکانیک، برق و مخابرات، نرم افزار، معدن، عمران و راه آهن و هوافضا برگزار می‌شود.
 
دکترمحسن رضائیان- دبیر علمی این کنفرانس نیز، قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک،آزمون‌های قابلیت اطمینان و بهسازی قابلیت اطمینان و ایمنی را از محورهای بحث و گفتگو در این کنفرانس نام برد و افزود: برگزاری 32 کارگاه آموزشی را از برنامه‌های جنبی این کنفرانس نام برد و اضافه کرد: این کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های صنعت خودرو، استانداردها، آزمون‌های غیر مخرب، پایش وضعیت، آزمون‌های قابلیت اطمینان و کارگاه ویژه مدیران ارشد صنایع خواهد بود.
 
وی زمان برگزاری سومین کنفرانس بین الملی مهندسی قابلیت اطمینان را روزهای 15 و 16 بهمن ماه جاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانست و گفت: علاوه بر آن نمایشگاه جانبی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای صنعتی، تجربی و آزمایشگاهی درحوزه مهندسی قابلیت اطمینان برگزار خواهد شد.
 
رضائیان،  با اشاره به اهمیت قابلیت اطمینان در بخش صنایع خاطر نشان کرد: تکوین بسیاری از سازه‌ها و ساز و کارهای مهندسی مبتنی بر نوآوری در زمینه مواد، روش‌های طراحی و فناوری‌های ساخت و همچنین بهره برداری و پشنیبانی موجب نیاز و توجه روز افزون به رویکردی بنیادی به مفاهیم قابلیت اطمینان به عنوان محور توسعه مهندسی در هزاره سوم شده است.
 
دبیر علمی سومین کنفرانس قابلیت اطمینان توسعه زندگی بشری و جهان اقتصاد در 5 دهه اخیر را  مرهون پیشرفت‌های صنایع و رفع موانع و فاصله‌ها ذکر کرد و اظهار داشت: تکیه بر این معیار راه را برای تضمین ایمنی و ثمر بخشی سامانه‌های مهندسی و تسریع روند تکامل صنایع در ابعاد مختلف هموار کرده است که از جمله می‌توان به بهبود و تداوم عملکردهای دسترس پذیر، کاهش هزینه‌ها، چرخه عمر، کاهش نیاز به تلاش در پایش، بازرسی و نگهداری و همچنین حوادث کمتر و تامین دوام بیشتر و پیش بینی عمر و صدمات احتمالی اشاره کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.