سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

قم تنها استان بدون مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی/ پیش بینی هایی بدون کاربرد

استان قم با توجه به جایگاه ویژه در کشور تنها استان فاقد مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی است که لازم است تا با توجه مسئولان این مرکز هرچه سریعتر در قم احداث شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار در بسیاری از تصمیم گیری‌ها و اجرای پروژه‌هاست.

در این مرکز دیتاهای جمع آوری شده توسط ایستگاه‌های هواشناسی که به صورت خام است به شکل کاربردی در آمده و می‌تواند در اجرای بسیاری از پروژه‌ها تأثیر داشته باشد.

متاسفانه استان قم با توجه به جایگاه ویژه در کشور و همچنین عبور و مرور فراوان زائر و شاهراه 17 استان و همچنین احداث فرودگاه، تنها استان کشور است که فاقد مرکز کاربردی هواشناسی است.

مطلبی که مدیرکل هواشناسی استان قم در دیدار 25 آذرماه سالجاری با رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح و احداث این مرکز را از جمله نیازهای ضروری استان قم عنوان کرد.

یحیی زارع در این دیدار اذعان کرد که قم تنها استانی در کشور است که فاقد مرکز تحقیقات کاربردی است که با توجه به جایگاه ویژه این استان نیازمند توجه برای احداث این مرکز است.

پروژه‌ای که بر تمام تحقیقات علمی وابسته به هواشناسی تأثیرگذار است

مدیرکل هواشناسی استان قم   با اشار به رایزنی‌ها برای ساخت این مرکز بیان کرد: احداث این مرکز می‌تواند بر روی ساخت پروژه‌ها و تمام تحقیقات علمی وابسته به هواشناسی تأثیرگذار باشد.

وی که به تلاش چند ساله برای ساخت این مرکز اشاره دارد، ادامه می‌دهد: این مرکز به دلیل عدم تخصیص اعتبار و همچنین عدم توجه به مباحث هواشناسی و تاثیرات آن بر روی فعالیت‌ها تاکنون احداث نشده است.

زارع به انجام مطالعات اولیه و همچنین مکان یابی برای احداث این مرکز اشاره کرد و گفت: چون اعتبارات هواشناسی از اعتبارات استانی تامین می‌شود ساخت این مرکز نیازمند مساعدت استان است.

وی هزینه احداث این مرکز را با توجه به فهرست هزینه سال 92 ، سه میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: اگر این مرکز در سالهای گذشته ساخته می‌شد قطعا هزینه‌های کمتری را در برداشت.

مدیرکل هواشناسی استان قم تاکید کرد: به محض تخصیص اعتبار ساخت این مرکز آغاز خواهد شد.

پیش بینی سیل سال 1388 در قم

این درحالی است که طی سفر هفته گذشته رئیس سازمان هواشناسی کشور به قم، وی نیز در دیدار با حجت الاسلام سعیدی امام جمعه قم به جایگاه ویژه استان قم اشاره و بیان کرد: این استان با توجه به چنین جایگاهی نیازمند مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی است تا بتواند به خوبی پیش بینی‌های هواشناسی را تجریه و تحلیل کند.

داوود پرهیزکار در این دیدار با اشاره به تاثیر فراوان پیش بینی هوا بر روی طیف مختلف از جامعه به پیش بینی سیل سال 1388 قم اشاره کرد و گفت:‌ این پیش بینی منجر شد تا رودخانه قم از جمعیت کثیری که در آن چادر زده بودند تخلیه و از وقوع یک فاجعه جلوگیری شود.

پرهیزکار به نقش پیش بینی هواشناسی در کلیه امور اشاره و گفت:‌ امروز استفاده از توانایی‌های بخش هواشناسی در کشورهای مختلف دنیا بخصوص تولید مواد غذایی بسیار چشمگیر است.

گرچه رئیس سازمان هواشناسی کشور د  نوید احداث مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی را داد اما گفته‌های یحیی زارع نشان از آن دارد که ساخت این مرکز چشم به راه مساعدت مسئولان است و شاید در حال حاضر نیز نتوان زمان مورد نظر برای احداث را تعیین کرد./ش ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.