سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

شکسته شدن نارون های شیراز زیر سایه مرگ هلندی

یکی از مشکلاتی که سال‌ها است دامنگیر شیراز بوده و هست، شکستن درختان در پی وقوع هر طوفان و برف شدید است .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیرازمی گوید : شکستگی درختان نارون در شیراز به علت دچارشدن به مرگ هلندی ، یک بیماری خاص فضای سبز است .

بیماری مرگ هلندی، شایع‌ ترین بیماری انواع درختان نارون در سراسر ایران به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یکی از مشکلات مهم در بروز خشکیدگی درختان است .

ناقل این بیماری سوسکی از خانواده Scolytidae ( سوسک آمریکایی پوست نارون و سوسک اروپایی پوست نارون) است که با ترشحات خود سیستم آوندی درخت را مسدود می کند وباعث اختلال در سیستم انتقال آب و مواد غذایی و درنتیجه خشکیدگی و زرد شدن برگ و نهایتاً منجر به مرگ درخت می‌شود.

به گفته مدیرعامل فضای سبز شهرداری شیراز آثار این بیماری از سال 85 در شیراز مشاهده و مطالعات و تحقیقات نیز همزمان توسط یک تیم آغاز و حتی مقاله‌ای هم به بیستمین کنگره گیاه پزشکی کشور ارائه شد.

در سال 89 و پس از بررسی راهکارهای مختلف برای مقابله با بیماری، تزریق سم به عنوان یکی از موثرترین راهکارها انتخاب و روی درختان مختلف آزمایش شد و با استفاده از سم، آلودگی در درختانی که بیش از 70 درصد آلوده شده بودند نیز متوقف یا با تاخیر روبرو شد.

در سال 90، تزریق برای یک هزار و 200 اصله درخت مبتلا انجام شد و در سال 91 به 3 هزار اصله درخت تزریق سم انجام شد و امسال نیز سمپاشی یک هزار اصله درخت باقیمانده درحال انجام است آبیاری مناسب، تقویت گیاه، هرس اصولی، استفاده از حشره کش‌ها، قطع ارتباط بین ریشه‌های درختان، استفاده از روش تزریق برای کنترل قارچ درون آوندها و کشت واریته‌های مقاوم، از راه‌های مبارزه با این بیماری است./ش ک

انتهای پیام/


برچسب ها: شکسته ، شدن ، نارون ، هلندی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.