سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی ثباتی ؛ مهم ترین مانع رشد اقتصادی در مصر

منابع خبری اعلام کردند بی ثباتی در مصر تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ؛ ایان لی خبرنگار این شبکه در گزارشی درباره اوضاع مصر گفت در زمان  همه پرسی قانون اساسی که چند روز پیش در مصر برگزار شد، تکه کلام مردم درباره هدف آنها از شرکت در این همه پرسی ثبات در کشورشان بود. بی ثابت و بلاتکلیفی سه ساله در مصر با انقلاب سال دوهزار و یازده شروع شد.

دولت اسلامی محمد مرسی که با رای مردم و به شکلی دموکراتیک به قدرت رسید و همچنین قانون اساسی دولت او نتوانست مدت زیادی دوام بیاورد. دادگاه عالی مصر پارلمان را منحل کرد و در پی راهپیمایی گسترده مردم علیه دولت، ژوئیه گذشته ارتش نیز دولت مرسی را سرنگون و قانون اساسی او را باطل اعلام کرد.

قانون اساسی جدید مصر با امید به آینده ای باثبات تر، به همه پرسی گذاشته شد و رای آورد. برای مردم مصر ثبات و امنیت به یک چیز اساسی منتهی می شود و آن توسعه اقتصادی و مهمتر از همه اشتغالزایی  است. هم اکنون بیکاری در مصر حدود چهارده درصد است. هشام هلیر از موسسه بروکینگز گفت به نظر من هم اکنون آینده هیچ چیزی در مصر معلوم نیست و همه بلاتکلیفند.
 
با وجود تصویب قانون اساسی جدید در مصر ، درگیریهای مرگبار میان نیروهای امنیتی و طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع این کشور ادامه دارد. تا کنون صدها نفر در نتیجه سرکوب تظاهرات طرفداران اخوان المسلمین کشته شده اند. 

هشام هلیر گفت ما در اینجا دو نیرو داریم که هیچ کدام حاضر به مصالحه و نرمش نیستند و به همین علت رویارویی آنها با یکدیگر بازیی است که هیچ نتیجه ای ندارد. بمب گذاریها و قتل در حملات محدود ستیزه جویان از دیگر موانع ثبات در مصر است. تقریبا هر روز گروههای پیرو القاعده به نیروهای امنیتی مصر حمله می کنند. مقابله با این حملات تنها نگرانی دولت مصر نیست. 

هشام هلیر گفت اگر مردم مصر احساس کنند پس از این همه اتفاقات در شش ماه گذشته و سه سال پس از انقلاب ، کشور از نظر اقتصادی در مسیر بهتری قرار ندارد، شاید باید منتظر برگزاری اعتراضات و تظاهرات بسیار گسترده تری باشیم. 

برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، کشورهای عرب خلیج فارس بسته ای شامل دوازده میلیارد دلار کمک برای بهبود اقتصاد مصر قول داده اند. احمد هیکل رئیس شرکت سرمایه گذاری سیتادل گفت ما باید فقر را در مصر از بین ببریم. قطعا نابرابری در آمدی و فقر مسئله مهمی است که باید حل شود. 

تقریبا یک چهارم از جمعیت مصر که بیش از بیست میلیون نفر می شود، همسطح یا زیر خط فقر زندگی می کنند. اقتصاددانان می گویند برای خارج کردن مصر از فقر مصر نیاز به سرمایه گذاری دارد و این سرمایه گذاری نیز باید خیلی زیاد باشد. با این همه بلاتکلیفی و بی ثباتی که در مصر وجود دارد، سرمایه گذاران خارجی با چه انگیزه ای می توانند در مصر سرمایه گذاری کنند. مصر رشد چهار درصدی را برای سال 2014 پیش بینی کرده است. اما هر رشد اقتصادی به یک اصل مهم وابسته است و آن ثبات است.


انتهای پیام / 
برچسب ها: رشد ، اقتصادی ، مصر ، مانع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.