سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهلا میلانی:

برای هیات انتخاب، رشد گروه‌ها اهمیت ویژه‌ای داشت

عضو هیئت انتخاب بخش "آواز جمعی" معتقد است گروه‌هایی که امسال در جشنواره حاضر هستند به نسبت شرکت کننده‌های سال‌های گذشته روند رو به رشدی را طی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر؛ شهلا میلانی خواننده سوپرانو در موسیقی کلاسیک و عضو هیئت انتخاب بخش "آواز جمعی" در جشنواره امسال معتقد است گروه‌های موسیقی به این نتیجه رسیده‌اند که برای فعالیت در عرصه موسیقی باید دانش موسیقایی داشته باشند.

میلانی در این باره گفت: اکنون چند سالی است که گروه‌ها به این نکته پی برده‌اند که برای فعالیت در زمینه موسیقی به دانش و تسلط لازم نیاز دارند، همه اعضای گروه باید دانش لازم را داشته باشند و فقط زحمت کشیدن کافی نیست.

میلانی درباره آثار رسیده به بخش آواز جمعی در جشنواره بیست و نهم گفت: گروه‌هایی که امسال در جشنواره حاضر هستند به نسبت شرکت کننده‌های سال‌های گذشته روند رو به رشدی را طی کرده‌اند.

وی ادامه داد: این رشد کیفی در میان گروه‌های شهرستانی چشمگیرتر بود. متاسفانه گروه‌های تهرانی پیشرفت چندانی نداشته‌اند.

میلانی درباره چگونگی انتخاب گروه‌ها برای حضور در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: هیئت انتخاب بخش آواز جمعی در میان گروه ‌هایی که متقاضی حضور در جشنواره امسال بودند، به ترتیب اولویت 9 گروه را به جشنواره معرفی کرد که به دلیل محدودیت‌های جشنواره قرار شد که 6 گروه نخست در جشنواره امسال اجرا داشته باشند.

وی افزود: از میان 6 گروهی که در جشنواره امسال در بخش آواز جمعی به روی صحن می روند، 5 گروه شهرستانی و یک گروه از تهرانی هستند.

این خواننده موسیقی کلاسیک درباره ملاک انتخاب گروه‌ها از سوی هیئت داوران گفت: ملاک انتخاب برای هیئت داوران ارائه اثری قابل قبول برای حضور در جشنواره‌های بین المللی بود. برای ما رشد گروه‌ها نسبت به سال‌های گذشته اهمیت ویژای داشت.

وی ادامه داد: کیفیت آثار و نوع انتخاب آنها و چگونگی رهبری گروه هم برای ما اهمیت ویژای داشت. همچنین گروه ها باید از نظر صدادهی و تکنیک خواندن، "اصول چهار صدایی" بودن را رعایت می‌کردند.

میلانی درباره انواع آثاری که در جشنواره امسال حضور دارند گفت: در آثاری که امسال به جشنواره رسیده بود، گونه‌های مختلفی در میان آثار دیده می‌شد. یکی از شرایط حضور در بخش آواز جمعی جشنواره امسال اجرای قطعات آواز کلاسیک است که گروه‌ها به طور حتم باید در میان قطعاتشان آثاری از موسیقی کلاسیک را قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: برخی‌ها در میان قطعه‌هایی که انتخاب کرده بودند، آثاری از موسیقی فولکلور ایران را قرار داده بودند که آنها را با تکنیک چهار صدایی اجرا می‌کردند.

عضو هیئت انتخاب بخش "آواز جمعی" در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر درباره راه‌های پیشرفت گروه‌های آوازی گفت: گروهی که رهبری خوب در کنار خود داشته باشد پیشرفت می‌کند. مشکل برخی از گروه‌ها نیز آشنا نبودن با سلفژ و نداشتن تکنیک لازم و تجربه بود.

میلانی که سال‌های زیادی در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته، درباره روند روبه رشد گروه‌ها در جشنواره اظهار کرد: زمانی که برگزاری جشنواره موسیقی فجر تازه آغاز شده بود گروه‌های بخش آواز جمعی ضعیف بودند و کیفیت چندانی نداشتند. بعد از آن آرام آرام گروه‌ها قوی شدند و نفرات برتر جشنواره در گروه‌های حرفه‌ای کارشان را به صورت جدی دنبال کردند.

وی ادامه داد: در همان سال ها بود که تب رهبری درمیان افراد بالا گرفت و همگی به سمت رهبری کردن در گروه‌های آوازی آمدند. در همان زمان گروه‌ها ضعیف شدند.

میلانی در پایان گفت: اکنون چند سالی است که گروه‌ها به این نکته پی برده‌اند که رهبری کردن به دانش و تسلط نیاز دارد. گروه‌ها اکنون به خوبی می‌دانند که در کنار رهبری خوب باید خواننده‌های برجسته حضور داشته باشند. همه اعضای گروه باید دانش لازم را داشته باشند؛ تنها زحمت کشیدن کافی نیست.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

علاقمندان می توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com مشاهده کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی ، جشنواره ، فجر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.