سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ولید المعلم در نشست خبری؛

طی یک هفته مذاکره، به نتایج ملموسی دست نیافتیم/عدم دعوت از ایران، اشتباه بزرگی بود

ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه در کنفرانسی خبری که پس از پایان دور نخست مذاکرات ژنو 2 برگزار شد ضمن اعلام شکست این دور از مذاکرات به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین:"ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به خبرنگار شبکه الاخباریه سوریه درخصوص ترکیب مخالفانی که در ژنو حضور دارند و این که آیا در دور بعدی مذاکرات نیز شرکت خواهند کرد؟ گفت: ما نماینده مردم کشورمان برای دفاع از منافع آنها هستیم.اگر احساس کنیم که مردم خواستار این موضوع هستند بازخواهیم گشت و در دور بعدی گفتگوها شرکت خواهیم کرد.

المعلم در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المیادین درباره ادامه این مذاکرات بی نتیجه گفت: من باید اعتراف کنم که سند ژنو1 در غیاب سوری ها صادر شده است.
هنوز در خصوص تفسیر برخی بندهای بیانیه ژنو 1 میان آمریکا و روسیه اختلاف نظر وجود دارد اما واقعیت این است که اکنون این سند پیش روی ماست.ما آماده بودیم که درباره مفاد این بیانیه بند به بند مذاکره کنیم و چیزی وجود ندارد که موجب تردید ما در این بحث ها شود.اما این که درباره حضور در این نشست ها تجدید نظر کنیم یا نه به این بستگی دارد که هرجا منافع ملت سوریه اقتضا کند ما حضور خواهیم داشت و به منافع مردم کشورمان خدمت می کنیم.

ولید المعلم در بخش دیگری گفت :ما از ذره ای از خاک سوریه نخواهیم گذشت.همانطور که در مونترو گفتم هیچ کس به جز ملت سوریه نمی تواند سرنوشت ملت سوریه را تعیین کند و مشخص کند که چه کسی رهبری کشور را به دست می گیرد.سرنوشت سوریه به دست مردم سوریه است.

المعلم در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص مواضع اخیر معاون وزیر امور خارجه سوریه درخصوص بررسی مسئله تشکیل دولت انتقالی در دور بعدی مذاکرات ژنو گفت: مسئله تشکیل هیئت انتقالی یا وزارت انتقالی از مفاد بیانیه ژنو 1 است و البته بند هشتم آن است و نه بند اول آن و ما هرگز نگفته ایم که درباره این بند گفتگو نخواهیم کرد.ما کشوری داریم که دارای قانون اساسی و رهبری و دولت و نهادهای حکومتی است لذا آماده مذاکره هستیم اما باید هویت طرف مقابلمان را بدانیم.آیا طرف مقابل ما سوری است یا نه؟
ولید المعلم در پاسخ به سوالی در خصوص اتهاماتی که مخالفان به دولت سوریه وارد می کنند گفت:ما از طرح سلسله اتهامات علیه خودمان تعجب نمی کنیم این اتهامات فقط در ژنو مطرح نشده است بلکه هر روز در شبکه های ماهواره ای شناخته شده که در ریختن خون مردم سوریه مشارکت دارند این اتهامات همواره شنیده می شود اما پاسخ من همان پاسخی است که وزیر اطلاع رسانی ما قبلا گفته است.
آیا شما توقع دارید ما با ارسال پیام کوتاه به قاتلان از مردم کشورمان دفاع کنیم؟

وی در بخش دیگری درخصوص ترکیب نمایندگان مخالفان در گفتگوها گفت: من خواستار حضور مخالفان در طیف های بیشتری درگفتگوها شدم.نمایندگان مردم سوریه اعم از مخالفان و یا فعالان اجتماعی می توانند در این گفتگوها مشارکت کنند.
وی افزود ما این هفته به میزان فاصله ای که میان این مخالفان و آنچه در سوریه جریان دارد پی بردیم.آنها اساسا با آنچه در سوریه جریان دارد هیچ ارتباطی ندارند.

البته طبیعتا کسانی که در هتل های پنج ستاره خارج از کشور زندگی می کنند از حقایق میدان بی اطلاعند.
وزیر امور خارجه سوریه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت :من همچنان می گویم که مبنای مذاکرات و گفتگوهای ما بیانیه ژنو 1 است.

درخصوص تشکیل دولت انتقالی یا هیئت انتقالی و یا هر اسمی که برای آن ذکر شود ما اکنون دولت داریم اما اگر شریکی واقعی برای ساختن آینده داشته باشیم می تواند به دولت بپیوندد.سند ژنو اساسا از گروهی به عنوان تشکیل دهندگان ساختار این دولت سخن گفته است که شامل دولت فعلی و مخالفان و افراد مستقل و گروههای دیگر می شود.اکنون سوال این است که چه کسانی نمایندگان مخالفان در دولت بعدی هستند.

وی در پاسخ به خبرنگار رویترز درخصوص ارسال کمکهای بشر دوستانه به مناطق محاصره شده گفت:به ما گفته شده است که میان گروه موسوم به ائتلاف مخالفان و افراد مسلح در حمص ارتباط وجود دارد اما ما می دانیم که نماینده سازمان ملل در دمشق و استاندار حمص هماهنگی وجود دارد و نماینده سازمان ملل با گروههای مسلح در تماس است.سه بار تلاش شده است تا غیرنظامیان از بخش قدیمی حمص خارج شوند اما صلیب سرخ جهانی در این تلاش شکست خورد.

آنچه موجب تاخیر در ارسال محموله های کمک های بشردوستانه به این منطقه شد این بود که گروههای مسلح مستقر در این منطقه تهدید کردند در صورت ورود این محموله ها به سوی آن تیراندازی خواهند کرد .آنها خواستار ارسال این کمکها نیستند بلکه خواستار این هستند که به همراه غیرنظامیان از معبری امن به منطقه دیگری بروند.ما صدای آنها در اختیار داریم و می توانیم آن را در اختیار شما بگذاریم.
به همین علت می توان گفت که مسئله حمص قابل حل است و ما آمادگی داریم غیرنظامیان را از این منطقه خارج کنیم و حتی افراد مسلح اگر بخواهند سلاح خود را تحویل دهند ما استقبال می کنیم و وضع آنها را بررسی می کنیم اما این که جنگ را به منطقه دیگری منتقل کنیم منطقی نیست.

وزیر امور خارجه سوریه در بخش دیگری گفت : هیئت نماینده ائتلاف مخالفان در این گفتگوها و حامیان آنها هیچ اهمیتی برای نجات کسی نمی دهند.آنها می گویند با افراد مسلح در حمص تماس گرفته اند و ما تعجب می کنیم زیرا یکی از سرکردگان اصلی آنها در حمص تهدید کرده و گفته است که هیچ ارتباط با اعضای ائتلاف ضد دولتی ندارد.

ولید المعلم در پاسخ به سوال خبرنگار روسیا الیوم در خصوص ارائه اسناد مرتبط با اقدامات تروریستی در سوریه به سازمان ملل گفت:ما بیش از 450 نامه به سازمان ملل متحد ارسال کرده ایم و اسناد مربوط به این عملیاتهای جهادی را ضمیمه آن کرده ایم و دکتر بشار جعفری که مذاکره کننده ارشد و نماینده ما در سازمان ملل است.ما در واقع هر روز تقریبا هر روز نامه ای را به سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل ارسال می کنیم اما توازن در شورای امنیت با اختلال روبروست.

ولید المعلم در پاسخ به خبرنگار الجزیره انگلیسی درباره مشارکت در دور بعدی مذاکرات گفت:دولت سوریه گزارش ما را درباره این دور از گفتگوها بررسی خواهد کرد و درباره شرکت در دور بعدی تصمیم خواهد گرفت.

ولید المعلم در بخش دیگری گفت من به اخضر ابراهیمی گفتم وقتی به مونیخ سفر می کنی ضرورت دارد که از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بخواهی که بر تمایلش بر حل مسئله سوریه از طریق سیاسی و نه نظامی تاکید کند و تاکید کند که سعی می کند فضای مناسب برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو ایجاد کند.ما نمی توانیم مواضع دوگانه را بپذیریم.آمریکا از عراق در جنگ با داعش پشتیبانی می کند که ما از آن راضی هستیم اما در سوریه داعش و النصره را مسلح می کند تا مردم سوریه را به قتل برسانند.
این مسئله قابل درک نیست.

وزیر امور خارجه سوریه در بخش دیگری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آیا در ائتلاف ضد دولتی سوریه توان کنترل گروههای تروریستی نظیر داعش و جبهة النصره را دیدید؟ گفت : این گروههای تروریستی در بیانیه هایی که در اینترنت منتشر کرده اند اعلام کرده اند که هیچ ارتباط با ائتلاف ندارند آنها می گویند می گویند که هدفشان ایجاد حکومت خلافت اسلامی و نابودی سوریه است.

ولید المعلم در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالات خبرنگار شبکه المنار گفت: عدم دعوت از ایران اشتباه بزرگی بود زیرا عدم دعوت از ایران به معنای نادیده گرفتن نقش مهم و فعال ایران در منطقه است اما درباره این که مخالفان حاضر نیستند تروریسم را محکوم کنند (و دلیل می آورند که به علت عدم ذکر نام حزب الله لبنان آن را نپذیرفته اند باید گفت:) در این بیانیه نام هیچ گروهی ذکر نشده است.ما تروریسم را به شکل مطلق محکوم می کنیم.حزب الله گروهی از جوانان مقاومت هستند که از وطن خودشان و از حزب الله به صورت پیشدستانه دفاع می کنند ما مشاهده کردیم که به سبب حضور تروریستهای سوری چگونه منطقه ضاحیه بیروت هدف حملات تروریستی قرار گرفت.این استدلالی که آنها می آورند عذر بدتر از گناه است.

ولید المعلم در بخش دیگری درخصوص ارتباط سوریه با روسیه و میزان اعمال فشار روسها گفت: ما مواضعمان را با روسها هماهنگ می کنیم و قبل از این که کنفرانس ژنو2 آغاز شود من به مسکو سفر کردم و در حین برگزاری گفتگوها و پس از آن نیز با آنها همواره در تماس هستیم.
روسها هیچ گونه فشاری بر ما وارد نمی کنند.ما هماهنگی داریم و به نظرات دیگران احترام می گذاریم اما تصمیم نهائی را سوری ها خود اتخاذ می کنند.

ولید المعلم گفت کمیته عالی امداد رسانی به ریاست وزیر امور اجتماعی برطرح دولت سوریه با بودجه 40 میلیون لیر سوری برای کمک رسانی به مردم نظارت دارد.

افزون بر این وزیر بهداشت نیز تلاشهایی را در زمینه واکسیناسیون فلج اطفال و تامین دارو با همکاری یونیسف دارد.ما در ارسال کمک به مردم سوریه تاخیری نداریم و شهروندان سوری برادران ما هستند.

وی افزود ما طرحی پیشنهادی و داخلی برای کاهش درگیری ها داریم و لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به من گفت که چرا از حلب شروع نکنیم.ما طرحی کامل را ارائه کردیم که براساس آن افراد مسلح از حلب عقب نشینی می کنند و کاروانهای امداد رسانی شامل غذا و دارو وارد این مناطق می شود و نیروهای پلیس جایگزین آنها می شوند.لاوروف به من گفت که آیا می توانم این طرح را به آمریکائی ها هم ارائه کنم و من گفتم مانعی ندارد.اگر این تجربه در حلب موفقیت آمیز باشد در شهرهای دیگر نیز این طرح را اجرا خواهیم کرد و تاکنون آنها جوابی نداده اند.

وزیر امور خارجه سوریه در پایان گفت ما می دانیم که با چه کسانی گفتگو می کنیم و چه کسانی پشت سر آنها هستند.
اگر کسانی که پشت سر آنها هستند خواستار راه حل سیاسی باشند ما آمادگی داریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: ولید ، المعلم ، سوریه ، اجلاس ، ژنو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.