سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک شاعر:

شعر، فرزند زندگی اجتماعی است

"فراز مهدیان دهکردی" گفت: شاعر، بسته به نوع و فرم شعر، از هر مکتبی می‌تواند بهره بگیرد و در شعر امروز تمایل به پست مدرن بیشتر است.

"فراز مهدیان دهکردی" شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه‌ی ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شعر، جهان خودش را دارد، اما می‌تواند از هر جهان و جهان بینی بهره بگیرد.
 
وی ادامه داد: هر اثری تا قبل از آن که مدرن نباشد، در پست مدرن جا نمی‌گیرد. من معتقدم به هم پوشانی‌های پست مدرنیسم و مدرنیسم در شعر هستم.
 
مهدیان دهکری درخصوص استقبال از شعر پست مدرن عنوان کرد: علاوه بر شاعران جوان که رویکرد ویژه‌ای به این گونه شعر دارند، عناصر پست مدرن در شاعران بزرگ و پیشکسوت هم به چشم می‌خورد.
 
وی افزود: شاعر هیچ‌گاه در هنگام سرودن، به این نمی‌اندیشد که شعرش عناصر کدام مکتب ادبی را بازتاب می‌کند. پس بهتر است فاکتورهای یک شعر را به جای شاعران منتقدان تعیین کنند.
 
مهدیان دهکری ادامه داد: ممکن است عناصر مشترکی بین چند شاعر هم‌زمان وجود داشته باشد، اما شاعری بهتر و بیشتر در اذهان مخاطبان می‌ماند که امتیازهای منحصر به فرد شعر خودش را به خوبی داشته باشد.
 
وی درخصوص واژه‌های عامیانه در شعر بیان داشت: فاصله‌ی قابل تأملی بین شعر امروز و مخاطب به وجود آمده است، باید این فاصله را ترمیم و مخاطب را با شعر درگیر کنیم؛ این مسیر سریع رخ نمی‌دهد و اگر استفاده از اصطلاحات عامیانه و لحن و واژه‌‌های محاوره‌ای باعث شود مخاطب با شعر بهتر ارتباط برقرار کند مانعی ندارد اما اگر بعضی اصطلاحات به شعر آسیبی بزند، به سرعت از جریان اصلی هنر حذف می‌شود.
 
این شاعر در مورد چاپ و نشر معاصر گفت: اکنون بازار نشر شعر رونق گرفته است، این گستردگی و تنوع و چند صدایی در بین مجموعه‌های گوناگون دوباره شور و شوقی را در بین مخاطبان ایجاد می‌کند، نقد بیش از پیش مهم و گسترده می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: تنوع مجموعه شعرها، مخاطب را به تفکر و جدیت ترغیب می‌کند و کم کم انتظار و آگاهی مخاطب از شعر بالا می‌رود. البته عده‌ای تنوع و ازدیاد مجموعه شعرها را مناسب نمی‌دانند، اما من به این اتفاق و روزهای آینده خوش‌بین هستم.
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
فاطمه سیدموسوی
۲۳:۰۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
سلام
لطفا با گویندگان شبکه ی رادیویی جوان هم مصاحبه کنین...