سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همراه با پرواز سیمرغ امید؛/ 128

"بانوی اردیبهشت" سینمای ایران این‌بار چه قصه‌ای دارد

"رخشان بنی‌اعتماد" کاگردان زن سینمای ایران این‌بار با قصه‌‌ای تازه به جشنواره فیلم فجر قدم می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  باشگاه خبرنگاران رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینمای ایران فعالیت هنری خود را از سال 52 در سمت منشی‌صحنه در تلویزیون آغاز کرد و تا سال 59 چند فیلم مستند کوتاه را کارگردانی کرد.
 
وی فعالیت سینمایی خود را از سال 60 به عنوان منشی‌صحنه فیلم "آفتاب‌نشین‌ها" و فیلم "گل‌های داوودی" آغاز کرد و اولین فیلم بلند خود را با نام "خارج از محدوده" در سال 66 به روی پرده برد.
سپس بنی‌اعتماد فیلم‌نامه "زرد قناری" را نوشت و کارگردانی آن را نیز خود انجام داد.
 
با نوشتن فیلم‌نامه فیلم "نرگس" با همکاری "فریدون جیرانی" و کارگردانی آن در سال 70 به عنوان بهترین کارگردان در دهمین جشنواره فیلم فجر برگزیده شد.
 
"روسری آبی" پنجمین فیلم سینمایی بنی‌اعتماد است که در آن بازیگرانی چون عزت‌اله انتظامی، فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی، مرحوم نعمت‌اله گرجی، افسر اسدی، جمشید اسماعیل خانی، باران کوثری حضور داشتند و در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه شد و همچنین در جشنواره‌های فیلم لوکارنو "سوییس"، سالونیکاد یونان و دهلی نو توانست جوایز ارزنده‌‌ای را کسب کند.
 
وی در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "بانوی اردیبهشت" سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
 
سپس با فیلم سینمایی "خون بازی" سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را از بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در سال 85 به خود اختصاص داد و تندیس بهترین فیلم را از دهمین جشن دنیای تصویر و تندیس بهترین کارگردانی را از جشن خانه سینما دریافت کرد.
 
همچنین آثار دیگری چون زیرپوست شهر، گیلانه، فرش ایرانی، ما نیمی از جمعیت ایران هستیم، حیاط خلوت خانه خورشید را در پرونده کاری خود دارد.
 
حال این کارگردان نامی کشورمان با دوری دو ساله خود از عرصه هنر فیلم سینمایی "قصه‌ها" را که در سال 90 تولید کرده را برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر آماده اکران دارد.
 
رخشان بنی‌اعتماد با فیلم "قصه‌ها" پس از 7 سال در بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به گفته خود کارگردان، "قصه‌ها" برگشت دوباره به شخصیت‌های فیلم‌های قبلی‌اش در شرایط امروز است و این فیلم مروری بر سرنوشت آدمها و شرایط اجتماعی سه دهه گذشته محسوب می‌شود.
 
در این فیلم بازیگرانی چون گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، نگار جواهریان، بابک حمیدیان، مهراوه شریفی‌نیا، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی، محمدرضا فروتن، باران کوثری، پیمان معادی، مهدی هاشمی ایفای نقش کردند.
 
حال باید دید اکران این فیلم چه سرنوشتی را برای این کارگردان غایب سینمای ایران رقم خواهد زد.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.