سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الميادين:

تأثیر مثبت همکاری ايران و ترکيه در حل بحران های منطقه

حازم کلاس خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در تهران گزارش داد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار خود از تهران را با این عبارت خلاصه کرد: "تهران و آنکارا دوشادوش یکدیگر در سیاست و اقتصاد به پیش می روند".

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛هم راستا با سخنان اردوغان حسن روحانی رئیس جمهور ایران تاکید کرد همکاری میان ایران و ترکیه سبب خشک شدن ریشه های گروههای تروریستی در منطقه می شود.

دو کشور بر تمایل خود برای افزایش هماهنگی های راهبردهای شان تاکید کردند مساله ای که می تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد دو کشور داشته باشد. ایران و ترکیه امیدوارند میزان مبادلات تجاری میان دو کشور به سی میلیارد دلار برسد.

امیر موسوی تحلیلگر سیاسی ایرانی گفت: توافقنامه ای که میان ایران و ترکیه منعقد شد یک توافقنامه مهم و راهبردی است که می تواند چهره جدیدی برای منطقه ترسیم کند و به حل و فصل مسائل حساس منطقه ای کمک خواهد کرد و دوباره نگاهها را به مساله اصلی جهان اسلام که مساله فلسطین باشد متوجه خواهد کرد و به ایجاد راه حلی سریعی برای مساله سوریه کمک خواهد کرد.

خبرنگار این شبکه ی تلویزیونی افزود:چند ماه پیش روابط میان ایران و ترکیه پوشیده از ابرهای اختلاف بود اما دیدار اردوغان از ایران و بیان اظهارات مثبت از سوی دو کشور، ایران و تهران را به پای میزی مشترک کشاند که بر سر آن توافقنامه مشترکی میان دو کشور منعقد شد. توافقنامه ای که بر اساس آن مقرر شد شورای عالی همکاری میان دو کشور تشکیل شود. در این شورا وزرای دو کشور در بخش های اقتصاد، سیاست و فرهنگ حضور دارند و سالانه با یکدیگر جلسه برگزار خواهند کرد. این جلسات به صورت یکی در میان در تهران و آنکارا برگزار خواهد شد.

تشکیل شورای همکاری، اولین تجربه ایران از این نوع است اما برای ترکیه اینگونه نیست. قبل از آنکه بحران سوریه آغاز شود آنکارا و دمشق دارای شورای راهبردی عالی بودند.

سید جلال ابراهیمی دبیر کل کمیته بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: دو کشور بر افزایش مبادلات بازرگانی اصرار دارند. تشکیل شورای عالی همکاری بسیاری از موانع بویژه موانع تجاری را مرتفع می کند. ترکیه کشوری است که در زمان اعمال تحریم ها علیه ایران همکاری تجاری ما با آن ها افزایش پیدا کرد. بیش از سه هزار و پانصد شرکت ایرانی در ترکیه فعال است.

خبرنگار المیادین افزود:نزدیک به دو سال بود که اردوغان به تهران سفر نکرده بود اما منابع مطلع ایرانی به خبرنگار المیادین تاکید کردند که هماهنگی میان ایران و ترکیه حتی یک روز هم قطع نشد و اینکه برخی گمان کردند که مواضع دو کشور در خصوص بحران سوریه روابط ایران و ترکیه را وارد مرحله رکود کرد دقیق نیست بلکه هر دو طرف در راستای حل و فصل مسائل منطقه اقدام کردند آن هم در برهه ای که اوضاع برای برخی به صورت مبهم در آمد. تنها جغرافیا، ترکیب جمعیتی و تاریخ نیست که باعث ایجاد روابط میان ایران و ترکیه شده است بلکه مساله از این فراتر رفته است. منافع دو کشور به گونه ای به هم تنیده است که نمی توان منافع آن دو را از هم جدا کرد. این مساله باعث می شود تا هنگامی که ایران و ترکیه احساس کنند منطقه در خطر است همکاری های خود را افزایش دهند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.