سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نفت در هفته ای که گذشت؛

"شوک قیمتی" در بنزین جواب نمی‌دهد/نبود شفافیت"مالیاتی" در قراردادهای نفتی/تجديد نظر در قيمت تحويلي گاز به پتروشيمي

احداث 5 جايگاه CNG در عراق، لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمي برنامه ريزي براي تامين بنزين نوروزي در سراسر کشور و اختصاص 3 سنت از افزایش قیمت خوراک پتروشیمی برای توسعه شهرک‌های تخصصی از مهمترین موضوعات در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، موضوعات مهمی در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي در طی 6 روز گذشته روز گذشته یعنی از شنبه5 بهمن ماه تا پنج شنبه 11 بهمن ماه در این حوزه منتشر شده است که از بین این اخبار تنها چند موضوع داغ و جریان ساز وجود داشت که در ادامه این گزارش به این موضوعات پرداخته مي شود.

شوک‌های قیمتی فقط در مقاطعی که لازم وضرورت در اقتصاد کشور باشد از سوی مسئولان اجرا می شود اما نباید این سیاست را ما هر ساله انجام دهیم و تا زمانی که نتوانیم موتور خودرو را تعمیر و آن را برای چرخه فعالیت خود بکار گیریم نمی‌توانیم تصمیمات دیگر را اجرایی کنیم.

پژویان تاکید کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به گونه ای باشد که مجموعه سیاست‌های اقتصادی به طور همگون با آن اجرا شود؛ هدف اصلی از اصلاح قیمت‌ها این است که کارآیی به تولید برگردد و هزینه تولید و خدمات کم شود ضمن آنکه قدرت رقابت با کالاهای داخلی و خارجی داشته باشند.

وی گفت: اگر اقتصاد رونق نگیرد، کارایی در تولید و مصرف نداشته باشیم و قدرت رقابت کالای داخلی و خارجی نداشته باشیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی بی فایده است.

علی دینی ترکمانی اقتصاددان درباره قیمت بنزین در سال 93 با اشاره به اینکه بنده مخالف افزایش شدید و یکباره قیمت بنزین هستم اظهار داشت: داستان تعیین قیمت حامل‌های انرژی و تثبیت آن از همان روزهای نخست برنامه توسعه از سال‌های گذشته مطرح بوده اما تاکنون به دلایل مختلفی نتوانسته به نتایج مثبتی دست یابد و امروز نیز به شکل دیگری در اقتصاد کشور خود را نشان داده است.

این اقتصاددان با بیان این که در حال حاضر باید از خود پرسید چرا در طول سال‌های مختلف نتوانسته‌ایم به تثبیت قیمت‌ها دست پیدا کرده و هر ساله درگیر تعیین قیمت‌ها باشیم، افزود: شوک‌های قیمتی فقط در مقاطعی که لازم هستند و ضرورت آنها در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود از سوی مسئولین اجرا می‌گردد اما نباید این سیاست را ما هر ساله انجام دهیم.

قادری با بیان اینکه این تورم در بازار پولی موجب می‌شود سپرده‌گذاری‌ها مقرون به صرفه نباشد تصریح کرد: پولها از تولید به سمت بازار مسکن و ارز می‌رود و افزایش قیمتها افزایش قیمت مواد اولیه را به دنبال دارد که این خود در اقتصاد ما که بخش قابل توجهی از آن واردات‌محور است منجر به تشدید تورم رکودی می‌شود که دور باطل را تکرار می‌کند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه قیمتها باید به صورت تدریجی اضافه شود و این افزایش به صورت تدریجی در مجموع باید بیش از نرخ تورم باشد گفت: می‌توان از افراد پردرآمد این هزینه را تامین کرد به طوری که از خودروهای گرانقیمت عوارض گرفت و ظرفیتهایی مثل CNG ایجاد کرد تا تاکسی‌ها و وانت‌بارها به جای مصرف زیاد بنزین CNG مصرف کنند و در مرزها که امکان قاچاق زیاد است ایستگاه‌های GNG را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما تحت تحریم هستیم و امکان استفاده از تکنولوژی‌های روز وجود ندارد باید شرایطی را ایجاد کنیم تا قیمت تولید افزایش پیدا نکند.

جبل عاملی روزنامه نگار اقتصادی با بیان اینکه باید قیمت بنزین را به سمت قیمت واقعی سوق داد، تصریح کرد: همان قدر منطق این که قیمت بنزین را پایین نگه داریم غلط است که بگوییم تمام کالاها در اقتصاد ایران مجانی شوند.

جبل عاملی ادامه داد: در اقتصادی که دخالت دولت زیاد باشد رفاهی برای شهروندان وجود نخواهد داشت، قیمت غیر واقعی پایین برای بنزین دقیقاً خلاف رفاه شهروندان است. اگر بخواهیم رفاه شهروندان را افزایش دهیم باید مکانیزم بازار را فعال کنیم و دست دولت کوتاه شود.

وی افزود: وقتی قیمت بنزین به صورت غیر واقعی پایین نگه داشته شود جلوی بسیاری از خدمات رفاهی که باید به مردم ارائه شود گرفته خواهد شد برای جلوگیری از این امر باید به مکانیزم بازار برگردیم و اجازه دهیم بخش خصوصی وارد عمل شود.

سجاد حسینی‌نیا کارشناس سیاست گذاری انرژی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان داده در دو دهه اخیر سیاست صرفاً قیمتی نتوانست مصرف را کنترل کند اظهار داشت: از زمانی که برای بنزین کارت سوخت در نظر گرفته شد شاهد کاهش مصرف بودیم و زمانی که گام نخست هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد کاهش مصرف سرعت بیشتری به خود گرفت.

وی ادامه داد: اما پس متوقف شدن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در گام دوم شرایط به روال سابق برگشت بنابراین امروزه براساس تحقیقات نشان داده می‌شود که افزایش قیمت همواره باعث تورم شده و زمانی که قیمت بنزین افزایش پیدا کند نرخ سایر کالاها نیز رشد خواهد یافت. اما منابعی که دولت از محل افزایش قیمت عامل‌های انرژی به دست می آورد در حدی نیست که بتواند یارانه نقدی مردم را تامین کند.

رئیس کمیته پتروشیمی در مجلس گفت: اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد اولین کار اولویت بندی برای اجرای پروژه‌های کلیدی است متاسفانه در کشور با غفلت از اجرای طرح‌های بزرگ زمینه را برای رکود اقتصادی در کشور فراهم کردیم.

رئیس کمیته پتروشیمی گفت: در حال حاضر پیشنهادی مبنی برافزایش قیمت خوراک گازی پتروشیمی به در جلسه صنایع و معادن مورد بررسی قرار گرفته است و قرار است در مجلس علنی با این مهم پرداخته شود. چرا که متانول و اوره و آمونیاک بادی در کشور تولید شود تا زنجیره ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کند.

حسینی صدر یادآور شد: اگر قیمت خوراک گازی به 17تا 15 سنت افزایش یابد و از این میزان تنها 3 سنت برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های تخصصی پتروشیمی اختصاص یابد به طور یقین 10 درصد بیکاری کشور حل می شود.

وی افزود: با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور 50 میلیون تن است گفت: باید با برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع پایین دستی و اخذ عوارض سنگین در هنگام صادرات مواد خام بتوانیم به پویایی این صنعت کمک کنیم.

موسوی، از بومي سازي 750 قلم كالا و تجهيزات مورد نياز شركت پايانه هاي نفتي ايران خبر داد و گفت: ساخت اين تعداد كالا در كشور و به دست سازندگان داخلي، 90 ميليارد ريال صرفه جويي به همراه داشته است.

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از برنامه ريزي براي تامين و توزيع خوب بنزين نوروز 1393در سراسر کشور خبر داد.

رئيس ستاد اقامه نماز كشور،مديريت نادرست را عامل هدررفت منابع و فرصت‏ ها دانست و گفت: بايد پژوهش‌‏هاي كاربردي و مورد نياز جامعه با پرهيز از مباحث غيرعملي و غيرمفيد در آموزش علم مورد تاكيد قرار گيرد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، گفت: بسیاری از منابع داخلی بویژه در میادین مشترک به سبب فقدان دانش و تکنولوژی مناسب در حال از دست رفتن است بنابراين منطقی کردن شرایط گفت و گو با طرف های خارجی از اتلاف منابع ملی جلوگيري مي کند.

سیف، از انجام عملیات قطع و وصل و تعویض 6 کیلومتر خط لوله 16 اینچ اهواز-ری در محدوده کیلومتر 708 الی 718 خبر داد.

در این مذاکرات توافقاتی در مورد صدور خدمات مهندسی برای اجرای سامانه هوشمند سوخت در دو باب جایگاه عرضه فرآورده های نفتی و همچنین احداث پنج باب جایگاه CNG ، به صورت پایلوت در کشور عراق صورت گرفت.

حذف پتروشيي جم از ليست تحريم‌ها سبب سبب تسهیل نقل و انتقال وجوه حاصل از فروش محصولات می‌شود، همچنین امکان صدور مجدد محصولات تولیدی به سایر کشورها با قیمت‌های رقابتی‌تر نسبت به بازارهای فعلی مهیا می‌شود.

مدیر طرح ساخت و توسعه جایگاه های سی ان جی شرکت ملی پخش گفت: افزایش کارمزد جایگاه های سی ان جی در شورای اقتصاد به تصویب رسیده به طوری به ازای هر مترمکعب گاز از 40 تومان به 80 تومان و کارمزد تاسیسات جایگاه‌داران شهرداری به 70 تومان افزایش‌ می یابد.

سالاری؛ از نبود شفافیت در تعرفه های مالیاتی در قراردادهای نفتی خبر داد و گفت: در ایران مشخص نیست به ازای هزینه و سود چه مقدار مالیات باید پرداخته شود در حالیکه در سایر کشورها مخصوصا در قراردادهای امتیازی، شفافیت کامل در مورد قراردادها وجود دارد و در عین حال دولت ها هم درآمد بالایی از بخش مالیات دارند.

عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: تحول قراردادهای صنعت نفت و گاز موضوعی استراتژیک و بسیار مهم است و بازنگری این قراردادها سبب همراستایی میان فعالان و ذینفعان متعدد می شود.

رئیس انجمن اقتصاد انرژی ایران گفت: کنفرانس بین‌المللی انجمن اقتصاد انرژی با عنوان ایران پس از تحریم‌ها، انرژی و محیط زیست در روزهاي 17و18 در اسفندماه سال جاري برگزار مي شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک باعث می‌شود قیمت کالاهای دیگر تحت‌الشعاع قرار گرفته و گرانی و تورم همزمان به جامعه تحمیل شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، بنزین ، پتروشیمی ، قیمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.