سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود بیش از 175 رشته قنات در شمال تهران

بیش از 175 رشته قنات در شمال تهران وجود دارد که در حدود 85 رشته از آن فعال و آب در آن جریان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران : تاریخ قنات در ایران به طور مشخص به دوره ایران باستان و ماقبل کتابت و به عصر آهن برمی‌گردد.

تمدن پنج هزارساله شهر سوخته و تمدن هکمتانه و وجود قنات در این شهر دلیل روشنی بر ساخت قنات در دوره ماقبل هخامنشی است.
قنات مجموعه‌ای است از چند میله و یک یا چند کوره دهلیز یا کانال زیرزمینی که با شیبی کمتر از شیب سطح زمین، آب موجود در لایه آبدار مناطق مرتفع زمین مثل رودخانه‌ها، مرداب‌ها و برکه‌ها را به کمک نیروی ثقل زمین و بدون کاربرد نیروی کشش و هیچ نوع انرژی الکتریکی با حرارتی و جریان طبیعی جمع‌آوری می‌کند و به نقاط پست و کم ارتفاع می‌رساند.

در همین راستا شهرداری منطقه یک در لایروبی و پاکسازی قناتها تلاش می‌کند و در جلوگیری از تخریب قنوات توسط شهروندان می‌کوشد.
عبدالله پیروزی مسئول مسیل‌ها و قنوات منطقه یک گفت:‌ طول کل رشته قنوات فعال موجود در این منطقه به 212 هزار متر طول می‌رسد که عملیات لایروبی و بازسازی آن به طور مرتب از سوی اداره مسیل‌ها و قنوات این منطقه انجام می‌شود.

پرویزی تصریح کرد:‌در سال  جاری نزدیک به هشت هزار متر طول از قنوات لایروبی و تعدادی نیز مورد مرمت و بازسازی واقع شدند که حجم عملیات آنها بیش از یک هزار و 500 مترمکعب بوده است.

پرویزی بیان کرد: برخی ازقنوات پرآب منطقه مانند قنات شادآور و کاریز در محدوده خیابان مقدس اردبیلی و قنات تختی در مقصودبیک به علت حجم آب فراوان و انتقال رسوبات فراوان دو بار در  سال لایروبی می‌شوند.

پرویزی قنوات را میراث برجا مانده از گذشتگان دانست و از شهروندان خواست به هنگام ساخت و ساز، در صورت برخورد به قنات،‌ موارد را با اداره مسیل‌ها و قنوات شهرداری منطقه در میان بگذارند تا کیپ کارشناسان این اداره، پس از بازدید از محل،‌ راهکار لازم برای حفظ قنات و ادامه صحیح روند ساخت به مالکین را ارائه نمایند.

پرویزی هر گونه تخریب قنات را دارای پیگرد قانونی دانست و گفت:‌ کلیه مالکین موظف به حفظ و نگهداری قنوات و حریم آنها بوده و درصورت تخریب، برخورد قانونی با آنها به عمل می‌آید.

پرویزی اجرای طرح الگوی فاضلاب را راهکار مؤثری برای حفظ آب‌های زیرزمینی و به خصوص قنوات از آلودگیها دانست و از شهروندان خواست نسبت به وصل انشعاب فاضلاب خانه خود به سیستم دفع فاضلاب شهری در اسرع وقت اقدام نمایند.

انتهای‌پيام/

برچسب ها: قنات ، شمال ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.