سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کم اما پیوسته بخورید

در شرایط کمبود دریافت مواد مغذی، بدن متابولیسم خود را تا کمترین حد، پایین می‌آورد و مصرف انرژی را کم می‌کند. از سوی دیگر موادغذایی نرسیده به بدن را تا حد امکان صرفه‌جویی و به صورت چربی ذخیره می‌کند.

دکتر شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: حذف وعده‌های غذایی و برنامه‌های غذایی تک وعده‌ای و گرسنگی‌های طولانی‌مدت، یکی از دلائل عدم کاهش وزن است. اگر فرد به خود گرسنگی بدهد، بدن در عمل چربی بیشتری ذخیره می‌کند و در نتیجه فرد چاق‌تر می‌شود.

وی افزود: در شرایط کمبود مواد مغذی، بدن متابولیسم خود را تا کمترین حد ممکن، پایین آورده و مصرف انرژی را کم می‌کند، از سوی دیگر مواد غذایی نرسیده به بدن را تا حد امکان صرفه جویی و به صورت چربی ذخیره می‌کند تا توان عبور از این بحران را داشته باشد، در واقع فرد با کم‌خوری، بدن خود را در وضعیتی مشابه قحطی قرار می‌دهد و این باعث می‌شود که همان مقدار محدود غذای مصرف‌شده، در بدن به صورت چربی ذخیره شود.

دکتر محمدیان همچنین به رژیم‌های غذایی کم‌کالری و محدود از کالری به عنوان یکی دیگر از عوامل عدم کاهش وزن اشاره کرد و گفت: این رژیم‌ها در هفته‌های اول خیلی خوب عمل می‌کنند اما بعد از مدتی، تأثیری در کاهش وزن نخواهند داشت، زیرا باعث کاهش متابولیسم شده و بدن به مصرف مقدار محدود کالری عادت می‌کند، بنابراین کاهش وزن متوقف می‌شود.

وی افزود: رژیم‌های غذایی تک غذایی که یک یا چند گروه غذایی را حذف می‌کنند، با کاهش متابولیسم بدن، باعث عدم کاهش وزن می‌شوند؛ همچنین رژیم‌های غیرصحیح و غیرعلمی که در ابتدا بسیار جالب به نظر می‌رسند اما در ادامه باعث کاهش متابولیسم و در نتیجه شکست در کاهش وزن می‌شوند نیز از عوامل عدم کاهش وزن به شمار می‌روند.

دکتر محمدیان گفت: از دیگر عوامل عدم کاهش وزن می‌توان به نادیده‌گرفتن وعده‌های غذایی، مصرف زیاد قند و نمک، کم‌نوشیدن آب، رژیم‌های کاهنده آب و سهم‌های غذایی نادرست اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مواد ، غذا ، کاهش ، وزن ، رژیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.