سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلیمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳؛

امکان تحقق و عملیاتی کردن درآمدهای مالیاتی وجود ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه لایحه پیشنهادی ابهاماتی را دربر دارد گفت: امکان تحقق و عملیاتی کردن درآمدهای مالیاتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در مخالفت با کلیات بودجهٔ ۹۳ در جلسه علنی امروز بهارستان اظهار داشت: مواردی که عرض می‌کنم دلیلی بر نفی نقاط مثبت لایحه نیست اما در پاره‌ای از موارد ابهاماتی وجود دارد که خیلی گذرا به این ابهامات اشاره می‌کنم.  
 
وی ادامه داد: در پاره‌ای از موارد به نظر می‌رسد ما واقع گرایانه لایحه و مصوبه کمیسیون را ندیدم، به عنوان نمونه در واگذاری‌ها لایحه پانزده هزار میلیارد پیش بینی کرده بود و به مجلس تقدیم کرده‌ایم اما با سقف آن را تا ۲۱ هزار میلیارد بالا بردیم ایا امکان تعهد این امر وجود دارد.  
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: در بحث اوراق مشارکت ما ۲۷ هزار میلیارد باید عملکرد داشته باشیم آیا چنین امکانی در کشور ما وجود دارد همچنین در بحث اعتبارات تملک دارایی، زمانی که سال ۹۲ در خوش بینانه‌ترین حالت ۱۲ هزار میلیارد تومان عملکرد داریم آیا می‌توانیم بالای چهل هزار میلیارد تومان برای سال بعد پیش بینی کنیم.  
 
سلیمی به ابهام دیگری در لایحه بودجه اشاره کرد ادامه داد: لایحه بودجه باید برشی از برنامهٔ پنجم باشد، برنامه پنجم را ما باید به پنج قسمت تقدیم کنیم و در طول پنج سال به اهدافی که در برنامهٔ پنجم در نظر گرفتیم برسیم، جای سوال است که آیا در بودجه امسال ما این‌ها را دیده‌ایم یا خیر.  
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال در ماده ۷۹ برنامه پنجم ما گفته‌ایم که در راستای ارتقای سهم بهره وری در رشد اقتصادی باید تا پایان برنامه به یک سوم ارتقا پیدا کنیم در لایحه امسال کدام ساز و کار عملیاتی برای رسیدن به این نقطه را دیده‌‌ایم؟  
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه به بحث هدفمندی در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: در بحث هدفمندی در سال ۹۲ ما پیش بینی کرده بودیم ۵۰ هزار میلیارد از بخش هدفمندی کسب کنیم اما عملکرد ما حدود چهل و دو هزار میلیارد تومان بوده است، این مبلغ را از محل افزایش قیمت‌ها حدود سی هزار میلیارد تومان آن را پیش بینی کرده بودیم اما در همین سال حدود ۱۲ هزار میلیارد کسری داشتیم در سال ۹۳ شصت و سه هزار میلیارد این رقم دیده شده است.  
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: براساس پیش بینی لایحه ۹۲. ۶ درصد قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد که این با اعلام افزایش ۳۳ درصدی قیمت از سوی کمیسیون تلفیق تفاوت دارد.  
 
نماینده مردم محلات و دلیجان نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تحمیل تورم ناشی از آن به مردم انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت‌ها بیش از افزایش قیمت‌هایی خواهد بود که روی کاغذ پیش بینی شده است و ممکن است تا ۱۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم.  
 
وی با بیان اینکه بودجه شفاف نیست تصریح کرد: سهم تولید و مردم از یارانه‌ها مشخص نیست و مبهم است.  
 
سلیمی گفت: تبصره هدفمندسازی یارانه‌ها که در راستای اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها پیش بینی شده است هزینه بیشتری را به مردم تحمیل می‌کند و مردم عایدی از آن نخواهد داشت که تبعات آن دامن کشور را خواهد گرفت.  
 
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: براساس تکلیف قانون برنامه در ماده ۱۴۳ آن ارزش افزوده بخش کشاورزی باید ۲ درصد و راندمان بخش کشاورزی ۸ درصد و نوسازی ماشین آلات کشاورزی به میزان ۴۰ هزار دستگاه در سال جاری افزایش یابد که برای این منظور سیاستی در بودجه پیش بینی نشده است.  
 
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس افزود: در بخش علم و فناوری در ماده ۱۶ قانون برنامه تکلیف شده است که سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی سالانه نیم درصد افزایش یابد اما برای تحقق این هدف پیش بینی صورت نگرفته و سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمتر از نیم درصد افزایش خواهد یافت.  
 
وی با تأکید بر کاهش وابستگی درآمدهای کشور به نفت افزود: ۷۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور از محل فروش نفت تأمین خواهد شد که این مغایر شعار کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.  
 
سلیمی در پایان یادآور شد: امکان تحقق و عملیاتی کردن درآمدهای مالیاتی وجود ندارد که این ابهام باید رفع شود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: عضو ، کمیسیون ، اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.