سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزشمار اسکار 86؛

نگاهی به فیلم "دوازده سال بردگی" ساخته‌ی "استیو مک‌کوئین"

"دوازده سال بردگی" درام تاریخی براساس زندگینامه‌ی سالومون نورثاپ که زندگی سخت سیاه پوستان آمریکا را به تصویر می کشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای جهان  باشگاه خبرنگاران به نقل از "اوشن کاونتی سیگنال"؛ "دوازده سال بردگی"  درام تاریخی براساس زندگینامه‌ی سالومون نورثاپ است. سالومون نورثاپ یک سیاهپوست آزاد دزدیده و به عنوان برده فروخته می‌شود.سومین فیلم بلند استیو مک کوئین توسط  جان ریدلی فیلمنامه نویسی شده است. چیوِتل اجیوفور نقش سالومون نورثاپ را ایفا می‌کند.

سال ۱۸۴۱، سالومون نورثاپ (چیوِتل اجیوفور) یک سیاهپوست آزاد است که با همسر و فرزندانش در ساراتوگای نیویورک زندگی می کند. او با نواختن ویولن امرار معاش می کند. یک شب توسط چند نفر اراذل و اوباش اغفال شده، به وسیله آنها مسموم و به‌عنوان برده فروخته می شود. به هوش که می آید، خود را در غل و زنجیر می بیند. سپس به مزارع پنبه در جنوب امریکا برده می شود، جایی که ابتدا توسط یک برده‌دار به نام ویلیام فورد خریده شده و بعد از آن به ادوین اپس (مایکل فاسبندر) فروخته می شود. نورثاپ ۱۲ سال از زندگی خود را به‌عنوان یک برده جنوبی می گذراند.

بسیاری از رسانه‌ها "دوازده سال بردگی" را بهترین فیلم سال نامیده‌اند.

این فیلم جایزه بهترین فیلم را از گلدن گلوب دریافت کرده و در نه  بخش نامزد دریافت جایزه در آکادمی اسکار شده است که شامل بهترین فیلم،بهترین کارگردانی،بهترین بازیگر نقش اول مرد،بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین بازیگر مکمل زن می‌شود.

استیو مک‌کویین دوست دارد دوربین را روی صورت شخصیتی که در حال دست و پا زدن است،نگه دارد:کسی که از آروزهای خود خجالت می‌کشد،کسی که دارد جان می‌دهد یا کسی که زیر دست سفیدپوستان ظالم زجر می‌کشد.

چیوتل اجیوفور توانایی‌اش را در درخشیدن ثابت کرده،او می‌تواند ستاره‌ی پانتومیم باشد و با کمک شانه‌ها و گردنش ترس و نگرانی را به مخاطب انتقال دهد.

"دوازده سال بردگی" تنها فیلمی نیست که ننگ ظالمانه‌ی سفیدپوستان را به نمایش می‌گذارد اما تنها فیلمی است که تاریخ و نژادپرستی را نشان می‌دهد طوریکه راه‌حلی برای خلاصی از آن نیست.

انتهای پیام/ اس
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.