سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"حامد کرزای"، آمريکا را به دست داشتن در حملات منتسب به طالبان متهم کرد

"حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان که از چندی پیش روابطش با آمریکا به شدت متشنج شده و به پائین ترین سطح نزول کرده است، ارتش آمریکا را متهم کرد ضمن حمایت از گروه افراط گرای طالبان برخی از حملات منتسب به این گروه را هدایت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛مطبوعات آمریکا در شماره های اخیر خود نوشتند یکی از مشاوران رئیس جمهور افغانستان که نخواسته است نامش فاش شود، اعلام کرد حامد کرزای از چند سال پیش فهرستی از دهها حمله شورشیان طالبان تهیه کرده که پشت همه آنها ارتش آمریکا قرار داشته است. به گفته این مسئول بلند پایه دولت افغانستان، حامد کرزای بر این عقیده است که آمریکا در حمله انتحاری که هفدهم ژانویه برضد یک رستوران در کابل اتفاق افتاد و بیست و یک قربانی بر جا گذاشت، دست داشته است. بیشتر خارجی های مقیم کابل به این رستوران رفت و آمد می کردند.
واشنگتن پست در شماره روز سه شنبه خود به نقل از این مسئول دولت افغانستان نوشت حامد کرزای و برخی از مشاوران اصلی وی این حمله خونین با این هدف صورت گرفت که توجه افکار عمومی جهان از حمله هوایی ارتش آمریکا در استان پروان که در جریان آن تعداد زیادی غیرنظامی کشته شدند، منحرف شود و انتقادها از ارتش آمریکا در این باره کاهش یابد. این حمله دو روز پیش از انفجار در رستوران یادشده صورت گرفت.
چند روز پس از این انفجار خونین، دولت افغانستان به طور رسمی سرویس های اطلاعاتی و مخفی کشورهای خارجی را متهم کرد در این حمله دست داشته اند.
مشاور رئیس جمهور افغانستان در گفتگو با واشنگتن پست اعلام کرد ظاهرا هدف آمریکا این است که حامد کرزای و دولت وی را تضعیف کند و به بی ثباتی و ناامنی در افغانستان دامن بزند این در حالی است که قرار است ماموریت رزمی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،‌ناتو، مستقر در افغانستان آخر سال دو هزار و چهارده به پایان برسد.
خبرگزاری فرانسه درباره انتشار این خبر با دفتر ریاست جمهوری افغانستان تماس گرفت اما مقامات کابل از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.
مشاور حامد کرزای در گفتگو با واشنگتن پست به این مسئله اذعان کرد که رئیس جمهور افغانستان اسناد و مدارک مستدلی مبنی بر دست داشتن آمریکا در حملات منتسب به طالبان در اختیار ندارد.
واشنگتن پست افزود حامد کرزای که به پایان دوره ریاست جمهوری خود نزدیک می شود یک بار دیگر با موضع گیری برضد دولت آمریکا، تلاش می کند موقعیت خود را در کشورش تقویت کند یا این که به امید برقراری صلح با طالبان، خود را به این گروه بیشتر نزدیک کند.
حامد کرزای که در اواخر سال دو هزار و یک به کمک قدرتهای غربی قدرت را در افغانستان در دست گرفت، در سال های اخیر انتقادهای خود را برضد آمریکا تشدید کرده است. این انتقادها و تقابل ها به اندازه ای افزایش یافته است که برخی از مقامات واشنگتن حامد کرزای را فاقد ثبات روانی می دانند.
حمله و اتهام جدید حامد کرزای به دولت آمریکا، بار دیگر خشم مقامات واشنگتن را بر انگیخته است این در حالی است که کرزای پیش از این نیز بر خلاف مخالفت های دولت آمریکا، موافقت خود را با آزادسازی دهها زندانی وابسته به طالبان اعلام کرده و به رغم درخواست های مکرر واشنگتن، از امضای توافق نامه امنیتی دوجانبه با آمریکا خودداری کرده است.
واشنگتن قصد دارد پس از پایان یافتن ماموریت جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان در پایان سال دو هزار و چهارده، ده هزار تن از نظامیان خود را برای یک دوره دو ساله در این کشور جنگ زده حفظ کند. اما اجرای این طرح مستلزم آن است که حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان توافق نامه امنیتی دوجانبه میان افغانستان و آمریکا را هرچه زودتر امضا کند. در این توافق نامه شرایط حضور نظامیان خارجی در افغانستان پس از سال دو هزار و چهارده تشریح شده است.
جانشین باراک اوباما نوامبر سال دو هزار و شانزده انتخاب خواهد شد و رسما فعالیت خود را ژانویه سال دو هزار و هفده شروع خواهد کرد.
نزدیک به سی و هفت هزار نظامی آمریکایی و نوزده هزار نظامی از دیگر کشورهای عضو ناتو در حال حاضر در افغانستان فعالیت می کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.