سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ معیار قضاوت در بارگاه الهی چیست؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 13 سوره حجرات
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَىٰ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
اى مردم، ما شما را از نرى و ماده‌اى بيافريديم. و شما را جماعتها و قبيله‌ها كرديم تا يكديگر را بشناسيد. هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و كاردان است.


* اینک جبرئیلِ امین صلح و شیپور را در آسمان به صدا آورده است تا به فرمان پروردگار عالم جنگ هفتاد و دو ملت را پایان دهد.

* پیام این است که ای مردم، ما شما را زن و مرد آفریدیم تا در کنار هم خوش باشید و هم فرزندانی از خود به جا گذارید و نیز ما شما را در آیین ها و گروه ها و قبایل گوناگون پدید آوردیم نه برای اینکه هر یک با دیگری به جنگ و نزاع برخیزید بلکه تا یکدیگر را بشناسید و از برکات وجود هم برخوردار شوید . بی جهت کوی برتری قبیله ای و آیینی بر قبیله و آیین دیگر مزنید.

* زیرا معیار قضاوت در بارگاه الهی تقوی و پرهیزکاری و فضیلت است. بنابراین هر یک از شما از هر قبیله و آیین که باشید اگر از کارهای زشت پرهیز کنید و کارهای نیکو به جا آورید نزد خداوند گرامی تر خواهید بود.

* همانا که خداوند به برتری و امتیاز خلقان از یکدیگر داناتر است.
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه      چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
حافظ

* و آن حقیقتی که همه ندیدند همین است که جوهر دین و حقیقت ایمان همان تقوی و فضیلت است و آن مخصوص به هیچ آیین و دیانتی نیست.



* سرچشمه‌ی جنگها و اختلافات فقدان همین تقوی و حضور فعال عنصر خودخواهی و هواپرستی است و شاعران از این خودپرستی تعبیر به هوشیاری کرده اند از آن جهت که عامه‌ی مردم هوشیار منافع خویشند و اهل تقوای حقیقی مست و بی خویشتن اند که گفته اند مستی و راستی.
یک رگ اگر در این تن من هوشیار هست     با او حساب دفتر هفتاد و اند کن
دیوان شمس

می خور که ز دل قلت و کثرت ببرد       اندیشه‌ی «هفتاد و دو» ملت ببرد
   پرهیز مکن ز کیمیایی که از او       یک جرعه خوری هزار علت ببرد
خیام
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.