سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار به "تل آویو" با تحریم دانشگاه های اسرائیل

تحریم دانشگاه های اسراییل هشدار به تل آویو به شمار می‌رود و به گفته سران اسراییل، اگر درباره فلسطین راه حلی حاصل نشود، تل آویو مشروعیت خود را از دست خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در مقاله ای به قلم ویجی پراشاد نوشت: به نظر می‌آید اقدامات روز افزون برای تحریم، بیرون کشیدن سرمایه ها و اعمال تحریمها بر دانشگاه های اسراییل، ضربه زدن به ستون جامعه اسراییل است. تزیپی لیونی، وزیر دادگستری اسراییل در این خصوص گفت اگر اسراییل موضعی در برابر این اقدامات اتخاذ نکند به یک شهرک منزوی در مرکز جهان تبدیل خواهد شد. 

محتوای صحبت لیونی این است که اسراییل باید انتقادهای وارده به تل آویو را درباره اشغال سرزمین های فلسطینی جدی بگیرد. یائیر لپید، وزیر دارایی اسراییل نیز دیدگاه لیونی را دراد و می‌گوید: «به نظر می‌آید، صبر جهان در برابر ما رو به اتمام است، اگر در تعامل با فلسطینی ها به پیشرفتی ملموس دست پیدا نکنیم، حمایت همه جهان و مشروعیت خود را از دست خواهیم داد». 

تحریم دانشگاه های اسراییلی، هشداری برای آن به شمار می‌رود. مسئله تحریم دانشگاه های اسراییل در سال دو هزار و پنج توسعه یافت. در آن سال صد و هفتاد و یک سازمان مدنی از جامعه جهانی خواستند با مردم فلسطین اعلام همبستگی کند. از دیگر تاکتیک های استفاده شده این بود که سازمان های مذکور، تحریم نهادهای اسراییلی را خواستار شدند که با اشغالگران قدس همکاری می‌کنند از جمله این نهادها، دانشگاه عبری در قدس است که بخش هایی از محوطه دانشگاه را به صورت غیرقانونی در سرزمین های اشغالی ساخته است.

شرکت کنندگان در طرح تحریم دانشگاه های اسراییل، می‌خواستند این آگاهی را بدهند که فلسطینی ها نه در سرزمین های اشغالی و نه داخل مرزهای هزار و نهصد و چهل و هشت از آزادی آکادمی برخوردار نیستند. شاید یکی از علل حمایت دانشگاه های غرب از تحریم دانشگاه های اسراییل، حمایت از دانشگاهیان فلسطینی بود. 

نویسنده ادامه داده است: در راستای این طرح، فعالان جامعه مدنی فلسطین به آمریکا سفر کردند و فعالان جنبش بین المللی همبستگی چندین بار به کرانه باختری و نوار غزه سفر کردند که اخبار این سفرها، خیلی کم در رسانه ها منتشر شد. 

در پایان این مقاله با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا تلاش می کند کالاهای تولید شده در شهرک های غیرقانونی اسراییل را تحریم کند، آمده است: در این میان دانشمندان و دانشگاهیان آمریکایی وظیفه دارند تا با کمک های دولت خود به اشغالگران اسراییلی مخالفت کنند، کمک هایی که به ضرر زندگی فلسطینیان تمام می‌شود.

انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.