سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت روز جهانی جذام؛

جذام در ایران در فاز حذف قرار دارد/ این بیماری درمان پذیر است

جذام بیماری پوستی است که از قدیم وجود داشته اما به دلیل برخورد خرافاتی مردم با این موضوع، به خوبی درمان نمی‌شود و طیف وسیعی از مردم را گرفتار می‌کرد.

علیرضا خاتمی متخصص پوست و جذام در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: جذام بیماری‌ای است که از قدیم شناخته شده است و به اسامی مختلف شناخته می‌شود. به نام خوره(در فارسی) و جذام(در عربی)، یک بیماری عفونی مزمن است، عامل این بیماری مایکو باکتریوم لپرا است که پوست و اعصاب محیطی مهم ترین مناطقی هستند که هدف این باسیل‌ها قرار می‌گیرند.
 
خاتمی افزود: جذام به 2 نوع کم باسیل و پر باسیل تقسیم می‌شوند که نوع کم باسیل بیماری جذامی با تعداد کمتر باکتری است و نوع پر باسیل ضایعات پوستی شدید تری دارد، امکان نابینایی و فلج شدن اعضا وجود دارد و احتمال سرایت به افراد دیگر در این نوع بیشتر است.
 
شایان ذکر است: درصد قابل توجهی از افراد امکان ابتلا به جذام را ندارد، به طوری که زمانی که یک نمونه‌ی تصادفی از افراد بزرگسال گرفته شد، 95 درصد افراد مبتلا به جذام نبودند و 5 درصد باقی مانده سرایت پذیری محدودی داشتند و در صورت تماس نزدیک و خیلی طولانی با این افراد احتمال سرایت عامل عفونی مایکو باکتریوم اپرا وجود دارد، اما از نظر ژنتیکی باید یک استعداد وجود داشته باشد.

 این متخصص پوست درباره‌ی درمان این بیماری اظهار داشت: خوشبختانه افکار خرافی درباره‌ی این بیماری از بین رفته و در حال حاضر درمان دارویی موثر ترین پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت است، که برای نوع کم باسیل 2 دارو وجود دارد و حداکثر زمان درمان 6 ماه است و برای نوع پر باسیل 3 دارو و حداکثر زمان درمان 12 ماه است.
 
این بیماری اگر در مراحل ابتدایی یعنی به طوری که هنوز اندام‌ها کاملا تخریب نشده‌اند، شناخته شود، درمان قطعی دارد.
 
وی در پایان گفت: خوشبختانه این بیماری در ایران وضعیت خوبی دارد، آمارها از سال 90 نشان می‌دهد که تنها 40 مورد بیمار جذامی در کشور وجود داشت و در فاز حذف این بیماری هستیم. درمانگاهی هم تهران وجود دارد که به طور رایگان این افراد را درمان می‌کنند.
 
به آدرس: بزرگراه آزادگان- تقاطع فداییان اسلام- درمانگاه آزادگان.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: جذام ، بیماری ، درمان ، باسیل ، بینایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.