سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

ضرورت تعادل بین توسعه و حفاظت زیست بوم در تالاب های کشور

مدیر ملی پروژه بین المللی طرح حفاظت از تالاب ها گفت: مردم و ذینفعان در کنار تالاب ها بهترین حافظان این منابع خدادادی می باشند و از این رو مشارکت مردم در حفظ و صیانت از تالاب ها به یک نگاه سازمانی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد: محسن سلیمانی روزبهانی، در آیین آغاز به کار نخستین کارگاه مشورتی تدوین برنامه مدیریت تالاب ها با تاکید بر حفاظت مردمی از تالاب ها در مجتمع آفتاب تالاب بین المللی چغاخور استان چهارمحال و بختیاری، افزود: توسعه ناپایدار باعث نابودی تالاب ها می شود و توسعه پایدار نقش مهمی در حفظ و صیانت از تالاب ها خواهد داشت.

به گفته وی، تعادل بین توسعه و حفاظت در قالب زیست بوم باید در کنار تالاب های کشور از جمله تالاب بین المللی چغاخور حاکم شود.
مدیر ملی پروژه بین المللی طرح حفاظت از تالاب ها افزود: در طرح مدیریت تالاب ها تنها نباید به تالاب ها به عنوان چاله آب نگریست، بلکه برای حفاظت از تالاب باید به حوضه های آبریز نیز توجه شود.
سلیمانی گفت: ظرفیت سازی و آموزش ذی نفع ها، تدوین برنامه جامع مدیریتی تالاب ها در یک فرایند مشارکتی، تصویب برنامه های جامع مدیریتی و توجه به ساختارهای بین بخشی در حفاظت از تالابها نقش مهمی دارد.
وی گفت: در اکوتوریسم تالابها باید تور گردان های بومی نقش آفرینی کنند و گردشگری بر محور اکوتوریسم باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تالاب بین المللی چغاخور یکی از نخستین تالاب های کشور است که به ثبت جهانی رسیده است.
سعید یوسف پور افزود: حدود 15 گونه پرندگان آبزی در تالاب های استان چهارمحال و بختیاری زیست می کنند.
به گفته وی، توسعه پایدار می تواند نقش مهمی در حفظ تالاب ها داشته باشد و باید در این راستا از ظرفیت مردمی استفاده کرد. 
مدیر ملی پروژه بین المللی طرح حفاظت از تالاب ها، برای بازدید از تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.
تالاب چغاخور، یکی از تالاب های بین المللی استان چهارمحال و بختیاری با وسعت حدود 2300 هکتار در شهرستان بروجن می باشد که در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 25 کیلومتری شهر بروجن، و تالاب گندمان نیز در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده است.
شهرستان بروجن، با 119 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر بروجن، با بیش از 52 هزار نفر جمعیت ) در فاصله 62 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.
برچسب ها: تالاب ، توسعه ، حفاظت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.