سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با موافقت نمایندگان؛‌

مفاهیم اقتصاد تعاونی وارد کتب درسی و دانشگاهی می‌شود

با تصویب نمایندگان، وزارت آموزش و پرورش موظف شد مفاهیم اقتصاد تعاونی را در کتب تحصیلی و برنامه درسی دانش آموزان منظور کرده و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت نسبت به توسعه گرایش‌ها، رشته‌ها و گروه‌های علمی مرتبط با تعاونی موظف شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 8 بهمن) در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ماده 14 این طرح را اصلاح و تصویب کردند.
 
براین اساس 6 ماده به عنوان مواد 71 الی 76 به شرح زیر به قانون مذکور الحاق شده و ماده 71 قانون به عنوان ماده 77 تغییر می‌کند.

ماده 71: به منظور توسعه و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ تعاون اقدامات زیر با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد:
 
1- وزارت آموزش و پرورش موظف است مفاهیم اقتصاد تعاونی را در کتب درسی و برنامه تحصیلی دانش آموزان منظور نموده و زمینه مشارکت آن‌ها را در تشکل‌های دانش آموزی مربوط فراهم نماید. 

2-  وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی موظفند نسبت به توسعه گرایش‌ها، رشته‌ها و گروه‌های علمی مرتبط با تعاونی اقدام نماید. 

3- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلفند برنامه‌های ترویج فرهنگ تعاون در جامعه و آموزش متقاضیان را تشکیل تعاونی و ارتقای مهارت انسانی را تهیه و اجرا کنند. 

 
ماده 72: وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن پیش بینی تمهیدات مناسب برای تسهیل دسترسی تعاونی‌ها به زمین با برنامه ریزی جامع حمایت لازم از تشکیل و فعالیت کلیه‌ تعاونی‌های زیرمجموعه بخش کشاورزی و تعاونی‌های توسعه روستایی و کشت و صنعت در مقیاس بزرگ را در قالب تعاونی‌های فراگیر ملی یا متعارف به عمل آورد و جهت دسترسی تعاونی‌ها به بازارهای نهایی حذف واسطه‌های غیرضروری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری لازم را انجام دهد.  
 
تبصره1: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت و شهرداری‌ها موظفند با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری لازم را به عمل آورند. 

تبصره2: وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی موظفند ضمن حمایت یکسان از تعاونی‌های تحت پوشش در بخش کشاورزی طی سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی آیین نامه این ماده را مشتمل بر تفکیک وظایف و اختیارات حاکمیتی و نظارتی در حوزه تعاونی‌های مشترک بخش کشاورزی به تصویب هیئت وزیران برسانند.  
 
ماده 73: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وظایف حاکمیتی و اتاق تعاون ایران و دیگر تشکل‌های تعاونی وظایف تصدی بخش تعاونی را برعهده دارند هرگونه دخالت در امور اجرایی، مدیریتی، مجامع و انتخابات اتاق تعاون ممنوع است مفاد این ماده نافی وظایف قانونی وزارت مذکور نیست.  
 
ماده74:عضویت و انتصاب کارکنان شاغل قوای سه گانه، قضات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیئت رئیسه و هیئت بازرسی اتاق تعاون و یا به عنوان رئیس اتاق تعاونی ایران، استان و شهرستان ممنوع است. 

تبصره : عضویت کارکنان دولت تنها در هیئت رئیسه اتاق‌های تعاونی فقط به نمایندگی از تعاونی‌های مصرف، مسکن و اعتبار کارمندی مجاز است.
 
ماده 75: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است زمینه دسترسی به ابزارهای جدید تامین مالی و خرید و فروش سهام قابل عرضه به عموم مردم را در بازار سرمایه فراهم کند و شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون آیین نامه چگونگی واگذاری بنگاه‌ها و موسسات دولتی به تعاونی‌ها را به خصوص از طریق روش‌های اجاره به شرط تملیک یا واگذاری مدیریت از طریق اجاره، پیمانکاری و پیمان مدیریت فراهم کند گزارش عملکرد خویش را به صورت شش ماهه به کمیسیون‌های برنامه، بودجه و محاسبات، اقتصادی، اجتماعی و سایر کمیسیون‌های ذیربط مجلس شورای اسلامی ارائه کند.  
 
ماده 76: تعاونی‌ها موظفند اساسنامه خود را ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تطبیق داده و تغییرات اساسنامه خود را به عنوان تعاونی به ثبت برسانند در غیر این صورت تعاونی شناخته نمی‌شود و نمی‌توانند از مزایای شرکت‌های تعاونی استفاده کنند.  
 
نمایندگان مجلس با 189 رای موافق، 8 رای مخالف، 48 رای ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر با تصویب این ماده موافقت کردند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: وزارت ، جلسه ، علنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.