سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

آسیب دیدگی و وضعیت نامطلوب 80 درصد تالاب های کشور

مدیر ملی پروژه بین المللی طرح حفاظت از تالاب ها گفت: به دلیل الگوی توسعه ناپایدار در چند دهه گذشته، نزدیک به 80 درصد تالاب های کشور دچار خسارت شده و یا وضعیت مطلوب ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد: محسن سلیمانی روزبهانی، در سفر به استان چهارمحال و بختیاری و در حاشیه بازدید از تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن افزود: برای ارائه الگوی توسعه پایدار، باید بخش های مختلف از جمله کشاورزی، آبخیزداری و حوضه های آبریز، بخش دولتی و مردم محلی نقش آفرین باشند.

به گفته وی؛ هم اکنون شش تالاب ایران در لیست مونترو یا فهرست قرمز کنوانسیون بین المللی رامسر قرار گرفته است.

مدیر ملی پروژه بین المللی طرح حفاظت از تالاب ها افزود: لیست مونترو آن دسته از تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر را در بر می گیرد که با خطر نابودی روبه رو شده اند و وقتی یک تالاب در فهرست مونترو قرار می گیرد، نشان می دهد که تالاب وضعیت خوبی ندارد.

سلیمانی افزود: بحث حفاظت از تالاب ها با ایجاد تعادل توسعه و حفاظت، باید با مشارکت مردم صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: یکی از تالاب های مهم کشور، تالاب بین المللی چغاخور است که باید با مشارکت مردم و توجه به توسعه پایدار در حفاظت این تالاب با ارزش کوشید. 

مدیر ملی پروژه بین المللی طرح حفاظت از تالاب ها، در خصوص احداث مجتمع های رفاهی یا سایت قایقرانی در حاشیه برخی از تالاب ها نیز گفت: اگر در قالب الگوی مناسب پایدار و مشارکت جامعه محلی این توسعه صورت گیرد، اثرات زیانباری نخواهد داشت، اما اگر توسعه ناپایدار باشد به نفع تالاب ها نیست.

مدیر ملی پروژه بین المللی طرح حفاظت از تالاب ها، برای بازدید از تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.

تالاب چغاخور، یکی از تالاب های بین المللی استان چهارمحال و بختیاری با وسعت حدود 2300 هکتار در شهرستان بروجن می باشد که در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 25 کیلومتری شهر بروجن، و تالاب گندمان نیز در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده است.

شهرستان بروجن، با 119 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر بروجن، با بیش از 52 هزار نفر جمعیت ) در فاصله 62 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد./ش

برچسب ها: تالاب ، چهارمحال ، بروجن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.