سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست:

سدهای تخریب کننده محیط زیست خودشان تخریب می‌شوند / دریاچه ارومیه در آستانه قرار گرفتن در لیست مونترو

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به خشکی 20 تا 80 درصدی 40 تالاب کشور گفت: دریاچه ارومیه در صورتی که احیا نشود به عنوان هفتمین تالاب در لیست کنوانسیون بین‌المللی مونترو قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، کیخا در نشست خبری امروز به مناسبت آغاز هفته تالاب‌ها گفت: امسال برنامه‌های هفته تالاب به عهده NGOها و فعالان محیط زیست است و تنها سازمان آنها را پشتیبانی می‌کند.
 
وی با اشاره به وضعیت تالاب‌ها در سطح جهان گفت: طی صد سال گذشته تاکنون 50 درصد از سطح کل تالاب‌های جهان کاسته شده و به تعبیری از وسعت 25 میلیون کیلومتری مربعی آن چیزی در حدود 12/5 میلیون کیلومتر مربع باقی مانده همچنین بیشترین خشکی‌ها مربوط به شرق آسیا هست که ما هم از آن مستثنی نیستیم.
 
وی با اشاره به نام گذاری دوم فوریه به عنوان روز تالاب‌ها گفت: 43 سال پیش در چنین روزی برای اولین بار اندیشه تشکیل یک فراکسیون بین‌الملی برای حفاظت از تالاب‌ها معرفی شد و ایران به عنوان مبدا آن سران کشورها را دعوت کرد و بدین ترتیب بعد از توافقات انجام شده کنوانسیون بین‌المللی رامسر در هتل رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌های جهان به تصویب رسید.
 
وی با بیان این مطلب که اکنون 168 کشور عضو این کنوانسیون هستند افزود: در کمتر از 4 سال پس از  تشکیل این کنوانسیون 8 تالاب کشور را در سایت رامسر به ثبت رساندیم و در حال حاضر نیز 24 رامسر سایت داریم که 32 تالاب کشور را در برمی‌گیرد.
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: 2 هزار و 171 تالاب با مساحت 207 میلیون هکتار عضو این کنوانسیون هستند که از این مساحت 1/5 میلیون هکتار آن را تالاب‌های کشورمان دربرمی‌گیرد که میزبان کنوانسیون رامسر در مرکز آسیا است.
 
کیخا با اشاره به نامگذاری روز جهانی تالاب با عنوان همیاری تالاب و کشاورزی گفت: زمانی که وضعیت تالاب‌ها را بررسی می‌کنیم یکی از رقبای سرسخت آن کشاورزی است و به عنوان دو رقیب در مقابل هم بوده‌اند  این در حالی است که توسعه بی‌رویه کشاورزی بدون درنظر گرفتن حق آبه تالاب‌ها بیشترین تاثیر را روی خشکی تالاب‌ها داشته است.
 
وی ادامه داد: به طوریکه بین 450 هزار هکتار تا 700 هزار هکتار طی چند سال گذشته کشاورزی توسعه پیدا کرده است به عنوان مثال از بخش کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه 650 میلیون دلار درآمد برآورد شده است اما همان طور که مشخص است با توسعه کشاورزی و رسیدن به این عدد شرایط دریاچه ارومیه بحرانی شده است
 
وی ادامه داد: آیا این افزایش درآمد به تخریب محیط زیست می‌ارزد؟
شرایط حال وخیم امروز ارومیه خود کشاورزی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و آیا این توسعه با این تخریب قابل مقایسه است.
 
وی توسعه کشاورزی در افغانستان را دلیل خشکی تالاب هامون و ساخت صد و افزایش تولید برنج را عامل نابودی بختگان عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش کشاورزی و نقشی که رد تولید اشتغال و تامین مواد البته در مقابل تخریب محیط زیست داشته است امسال را به عنوان تالاب و کشاورزی نامگذاری کرده‌ایم تا به جایی که این دو با هم رقابت کنند با هم همکاری داشته باشند تا در کنار رشد توسعه محیط زیست را هم حفظ کنیم.
 
*خشکی 20 تا 80 درصدی 40 تالاب
 
 معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: تاکنون 250 تالاب در سطح کشور شناسایی شده اما از این تعداد 85 تالاب حائز اهمیت است همچنین 6 عدد از این تالاب‌ها با توجه به وخیم بودن شرایطشان در لیست مونترو قرار گرفته‌اند که مهمترین آنها هامون، هیرمند، بختگان و انزلی است.
 
کیخا با بیان اینکه 40 تالاب بین 20 تا 80 درصد خشک شده‌اند تصریح کرد: اگرچه در تخریب تالاب ها عوامل متعددی از جمله صنایع، سکونتگاه‌ها، جاده‌ها و بهره برداری‌های ناپایدار نقش دارند اما بخش کشاورزی و آب بیشترین سهم را در تخریب داشته‌اند.
 
وی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان به وضعیت تالاب‌ها گفت: رویکرد مدیریتی که در گذشته به تالاب‌ها شده یک رویکرد بخشی بوده و نه فرابخشی و کل زیست بوم درنظر گرفته نشده است.
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: در حوزه وزارت نیرو هم به همین شکل بوده و رویکرد به این صورت بوده تا بیشتر صد بسازند و آب را مهار کنند اما غافل از اینکه این مهار باعث کاهش آب در پایین دست می‌شود.

 *سدهای تخریب کننده محیط زیست خودشان تخریب می‌شوند
 

وی ادامه داد:حالا خوشحالیم که از زبان وزارت نیرو می‌شونیم که اگر به جمع بندی برسیم که اگر یک سد ضررش بیشتر از منفعت است آن را تخریب می‌کنیم این در حالی است که در گذشته به این امر توجه نمی‌شده و منافع محیط زیست مورد ارزیابی قرار نمی‌گرفت.
 
کیخا ادامه داد: همچنین از آنها درخواست کرده‌ایم تمام سدهایی که در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند تحت ارزیابی زیست محیطی قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اجرای توسعه پایدار به عنوان یک راه حل در اطراف دریاچه ارومیه گفت: در دو روستا طرح توسعه کشاورزی پایدار اجرا شد که نشان داد در کنار توسعه شاهد افزایش 40 درصدی بهره‌وری بدون تخریب محیط زیست بودیم.
 
*توسعه کشاورزی در افغانستان هامون را خشک کرد

 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص وضعیت تالاب هامون گفت: بخش از خشکی تالاب هامون مربوط به خارج از مرکز کشور ماست و در حوزه افغانستان است و همچنین حق آبه این تالاب توسط این کشور تامین نشده البته بخشی از آن نیز مربوط به اشکالات کشاورزی در داخل کشور است.
 
وی ادامه داد: بحث حق آبه تالاب هامون طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است و این اشکال به وزارت خارجه وارد است که چرا این موضوع را از کشور همسایه پیگیری نکرده و سازمان‌های بین‌امللی هم توجه‌ای نداشته‌اند اما خوشبختانه در دولت جدید به این موضوع توجه شده و تیم ویژه‌ای برای این امر تعیین شده که هفته آینده  هم جلسه‌ای با نمایندگان وزارت خارجه در این خصوص خواهیم داشت.
 
*بعد از 30 سال اختلاف تالاب پریشان دارای سند شد
 
مدیر پروژه احیای تالاب‌های کشور گفت: نگاه سازمان محیط زیست یک نگاه صرف به حفاظت از تالاب نیست بلکه به سمتی رفته که توجه به حوزه مدیریت آب ریز شود و هدف معرفی یک نگاه ویژه است.
 
سلیمانی ادامه داد: در طرح حفاظت از تالاب‌ها سعی کرده‌ایم الگوی مدیریت را برای سه تالاب شادگان، پریشان و ارومیه داشته باشیم اما مسیر طولانی است.
 
وی ادامه داد: اگرچه این طرح ایرادات زیادی دارد و تاکنون پیشرفت زیادی نداشته است اما این تغییر نگاه به سمت برنامه‌های مدیریتی تجربه خوبی است که در خصوص تالاب شادگان اتفاق افتاد و حالا مدیریت این تالاب زیر نظر استاندار و ذیل یک برنامه مدیریتی انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: همچنین بعد از 30 سال اختلاف سند تالاب پریشان به نام سازمان محیط زیست صادر شد.
 
* دریاچه ارومیه در آستانه قرار گرفتن در لیست مونترو
 
همچنین معاون دفتر زیستگاه‌ها در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: سعی داریم تا از تمام ظرفیت‌های جهانی برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کنیم.
 
باقرزاده کریمی خاطرنشان کرد: در صورتی که اقدامات احیای دریاچه صورت نگیرد دریاچه ارومیه به عنوان هفتمین تالاب ایرانی در لیسن کنوانسیون مونترو قرار می‌گیرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: محیط زیست ، تالاب ، دریاچه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.