سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

عرضه های جدید در بازار "سرمایه" تا پایان سال/عرضه "هلدینگ خلیج‌فارس" به صورت خرد منتفی است

عرضه هلدینگ خلیج‌فارس بستگی به شرایط بازار دارد و اگر شرایط ایجاد کند سهام هولدینگ خلیج‌فارس به صورت بلوکی عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: از ابتدای سال ارزش بازار بورس تهران به 406 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به ابتدای سال 138 درصد رشد داشته است و در بازار فرا بورس ارزش بازار به 97 هزار میلیارد تومان رسید که شاهد 96 درصدی آن بودیم.
 
وی ادامه داد: در ابتدای سال  مجموع ارزش بازار سرمایه 220 هزار میلیارد تومان بوده و هم‌اکنون به 506 هزار میلیارد تومان معادل 2.5 برابر رسیده است و ارزش معاملات از 18300 میلیارد تومان که از ابتدای سال 91 بوده تا به امروز به 83700 میلیارد تومان رسیده است.
 
 
وی در خصوص تعداد دفعات بورس و فرا بورس گفت: تعداد دفعات معاملات در بورس و فرا بورس 18 میلیون و 500 هزار دفعه معامله بوده که در دوره مشابه که 5 میلیون و 500 هزار دفعه بود  بیش از 3 برابر رشد داشته است که این امر نشان نقد شوندگی بالای بازار سرمایه است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه ابتدای سال شاخص کل با 38 هزار و 41 واحد آغاز کرده بود امروز به 82 هزار واحد رسید که 115 درصد رشد داشته است و همچنین شاخص فرابورس که ابتدای سال با 440 واحد آغاز کرده امروز با رشد 80 درصدی به عدد 800 واحد رسید.
 
وی تصریح کرد: در بورس کالا در بخش قرارداد آتی سکه طلا حجم معاملات از سال 91 تا به امروز 29 هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال 16 هزار میلیارد تومان بود که شاهد کاهش 43 درصدی معاملات آتی هستیم.
 
وی اضافه کرد: با توجه به رکورد بازار سکه و کاهش نوسانات در این بازار حجم معاملات سکه آتی کمتر شده است که این امر اتفاق مثبت در بازار سرمایه است که بیانگر ثبات در بازار سکه است.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حجم معاملات در بورس کالا 34 هزار و 600 میلیارد تومان است که نسبت به  دوره مشابه 52 درصد رشد داشته است.
 
وی ادامه داد در بورس انرژی هم از ابتدای سال تاکنون 310 میلیارد تومان حجم معاملات بود.
 
وی در خصوص معاملات آنلاین ادامه داد: امروزه با ایجاد زیرساخت برای معاملات آنلاین این معاملات از نظر ارزشی کمتر از 40 درصد و از نظر تعداد 70 درصد بازار را تشکیل می‌دهند.

صالح آبادی ادامه داد: حدود 1050 ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: در بورس کالا بحث خرید خرد را پیگیری می‌کنیم که با ایجاد نرم‌افزارهای صورت گرفته تا پایان سال امکان خرید خود را فراهم کنیم تا مشتریان بتوانند در مقیاس خود از بورس کالا خریداری کنند.
 
صالح آبادی تأکید کرد: سلف موازی استاندارد نیز دستورالعمل آن صورت گرفته و تا پایان سال معامله سلف موازی را شاهد خواهیم بود.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازار ایده که پتانسیل خوب و ظرفیت بالایی دارد گفت: اخیراً دستورالعمل بازار ایده تصویب و به فرا بورس ابلاغ شد و تا پایان سال اولین معامله بازار ایده در فرا بورس انجام می‌شود.
 
****امکان عرضه اولیه اوراق بر اساس حراج
 

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که اخیراً صورت گرفته اصلاح دستورالعمل معاملات بورس و فرا بورس در خصوص اوراق مشارکت، اوراق اجاره و سایر اوراقی که سود مشخصی دارند صورت گرفته است که این امکان فراهم شد تا عرضه اولیه اوراق بر اساس حراج اتفاق افتد.
 
وی اضافه کرد: تاکنون اوراق به قیمت 100 هزار تومان و به قیمت اسمی مشخصی عرضه می‌شد که با این اصلاح این امکان فراهم شد که عرضه اولیه به قیمت حراج شود.
 
وی در خصوص تصویب آیین نامه اسناد خزانه اسلامی گفت: در این خصوص جلساتی برگزار کردیم جزئیات کار مشخص و منتظر هستیم اولین بسته اوراق که هزار میلیارد تومان است به زودی انتشار یابد.
 
صالح آبادی ادامه داد: در بازار سرمایه مقدمات کار امضای دیجیتال فراهم شده است و تا پایان سال فعال می‌شود این امر باعث افزایش امنیت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.
 
وی ادامه داد: اوراق فروشی تبعی انتشار شد و کمک خوبی به سهام داران است و در واقع بازدهی مشخصی را برای سرمایه گذاران تضمین می‌کند.
 
وی ادامه داد: تا پایان سال در بورس و فرا بورس عرضه‌های جدیدی از جمله نفت سپاهان، هولدینگ سیمانی بانک ملی، آهن و فولاد ارفع فولاد خوزستان، برق عسلویه، مپنا و پالایشگاه کرمانشاه می‌باشد و در بازار فرا بورس در حال حاضر 40 الی 50 شرکت تقاضای پذیرش را دارند.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه سهام هولدینگ خلیج فارس گفت: عرضه هولدینگ خلیج فارس بستگی به شرایط بازار دارد و به صورت خود منتفی است. اگر شرایط بازار اجازه دهد به صورت بلوکی عرضه خواهد شد.
 
وی در خصوص شرایط کنونی بازار سرمایه گفت: سود و زیان شرکت‌ها مشخص است و انتظار بازار از سود شرکت‌ها قیمت سهم را تعیین می‌کند. شرایط امروز بازار شرایط گذرایی است و بازار به حالت مثبت خود بر خواهد گشت.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه بازار سرمایه نسبت به سال گذشته بزرگتر شده و سهام شناور آزاد شرکت‌ها نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است و امکان دستکاری وجود نخواهد داشت.
 
****پذیرش در بازار پایه صورت نمی‌گیرد
 
صالح آبادی  در خصوص بازار پایه گفت: ممکن است برخی شرکت‌ها سهام شناور نداشته باشند و فقط در بازار پایه درج شده باشد و امکان معامله را برای اینگونه شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم. این‌گونه نمادها به دلیل اینکه شرایط حراج نداشتند به بازار پایه توافقی فرستادیم و فرصتی را برای شرکت‌ها در نظر گرفته شد تا شناور آزاد و شفافیت ایجاد کند و بعد پذیرش خواهد شد.
 
رییس سازمان بورس در خصوص ورود موسسات مالی و اعتباری به بازار فرا بورس گفت: طرح پذیره نویسی منوط به مجوز بانک مرکزی است و موسسات مالی و اعتباری با اخذ مجوز از سوی بانک مرکزی می‌توانند وارد فرا بورس شوند.
 
وی ادامه داد: ما انتظار داریم وضعیت شرکت‌ها رو به بهبودی رود تعدادی از شرکت‌ها در سال 93 طرح توسعه‌شان به بهره‌برداری خواهد رسید که با بهره‌برداری اثر مثبتی خواند داشت و برخی شرکت‌های ما به دلیل محدودیت‌هایی زیر ظرفیت کار می‌کنند که تا با  رفع محدودیت‌ها به ظرفیت‌شان نزدیک می‌شوند و بر روی سودآوری شرکت‌شان تأثیر خواهد داشت.

صالح آبادی ادامه داد: زیرساخت‌های فنی سهام عدالت در بازار سرمایه در حال انجام و دولت در خصوص مدل عملیاتی سهام عدالت تصمیم گیری خواهد کرد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: بازار سرمایه در بلند مدت مسیر خوبی را طی خواهد کرد و در برهه‌ای از زمان جو روانی در بازار سرمایه حاکم بود که سرمایه گذاران باید توجه بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: سرمایه ، بورس ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.