سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توضیح اشتباه درباره «میزان حال فعلی افراد است» /

وقتی هاشمی آدرس غلط می‌دهد!

روزنامه وطن امروز نوشت: به خوبی مشخص است که این فرمایش حضرت امام در واقع شامل همه افراد حتی انقلابی‌هایی که امام از آنها تمجید فرموده‌اند نیز می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، روزنامه وطن امروز نوشت: این فرمایش حضرت امام خمینی(ره) که «میزان حال فعلی افراد است» یک استدلال معتبر در شناسایی نسبت افراد با انقلاب و نظام اسلامی است. این فرمایش حضرت امام(ره) به معنای اتمام حجت بنیانگذار انقلاب اسلامی با چهره‌های سیاسی در پیشگاه ملت است و به همین دلیل همواره با استناد به همین فرمایش امام خمینی(ره) در مقابل انحراف سیاسیون موضع‌گیری می‌شود. با این حال اما یکی از جریان‌های سیاسی همواره نسبت به این استدلال صریح حضرت امام(ره) موضع مناسبی نداشته است. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته یکی از سایت‌های حامی آقای هاشمی بخشی از مصاحبه خود با حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی را منتشر کرد. در بخشی از این گفت‌وگو، مصاحبه‌کننده از آقای هاشمی درباره شأن بیان این جمله حضرت امام(ره) پرسید که جواب هاشمی بسیار عجیب بود. هاشمی در جواب این سوال گفت: بله، سوء‌استفاده كه مي‌شود. هم اين طرف و هم آن طرف، همه كلمات امام(ره) را به ميل خودشان تفسير مي‌كنند. سخنان امام(ره) موقعي بود كه يك دفعه‌ اين نگاه اوج گرفته بود كه همه نيروهايي را كه در زمان شاه ‌كار مي‌كردند يا با انقلاب همراهي نمي‌كردند از كار بركنار كنند و خيلي كارهاي تند ديگر. ايشان آن تذكر را در آنجا دادند و گفتند: اگر اينها آدم‌هاي قابل استفاده و مفيدي هستند و الان ديگر آن حالت را ندارند از آنها استفاده شود. البته گناهاني هست كه بخشيده نمي‌شود مثلا دين كه به عهده‌شان هست و بايد اين را بپردازند، مال مردم يا دولت را كه خوردند بايد بپردازند. كارهايي هم هست كه مجازات‌هايي دارد. آنها بحث ديني است و اصول زيادي هم دارند.
 
آقای هاشمی در واقع با این پاسخ، کارکرد این فرمایش حضرت امام خمینی(ره) را به غیرانقلابی‌ها و همراهان رژیم گذشته محدود کرده است در حالی‌که واقعیت چیز دیگری است. در وصیتنامه حضرت امام(ره) و در پایان این وصیتنامه، ایشان ذکر 4 تذکر را ضروری دانستند که چهارمین تذکر مربوط به همین استدلال است. حضرت امام(ره) در این تذکر این موضوع را به صورت کاملا آشکار تبیین کرده‌اند. ایشان در این تذکر فرموده‌اند: من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی کرده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوءاستفاده شود. میزان در هرکس حال فعلی او است.
 
به خوبی مشخص است که این فرمایش حضرت امام در واقع شامل همه افراد حتی انقلابی‌هایی که امام از آنها تمجید فرموده‌اند نیز می‌شود. اما اینکه آقای هاشمی کارکرد و کاربرد این فرمایش حضرت امام را به غیرانقلابی‌ها محدود کرده است، موضوعی است که البته قابل تأمل است.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.