سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آذربایجان شرقی/

رونمایی از نخستین دستگاه خشک‌کن آزمایشگاهی هوشمند محصولات کشاورزی

با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان‌شرقی از نخستین دستگاه خشک کن آزمایشگاهی هوشمند محصولات کشاورزی در کشور رونمایی شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حسن منیری‌فر رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان‌شرقی صبح امروز در این مراسم گفت: انتظارات برای تحقق یابی اهداف تعریفی در بخش کشاورزی به خصوص در زمینه امنیت غذایی، بسیار بالا بوده و تلاش این مجموعه استفاده از امکانات موجود در دست یابی بهتر به توسعه پایدار این بخش مهم از اقتصاد کشور بوده و اجرای سالانه بالغ بر 140 طرح تحقیقاتی را با استفاده از توان علمی 120 عضو هیئت علمی و کارشناس متخصص را مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به ساخت دستگاه خشک کن آزمایشگاهی هوشمند توسط محققان این مرکز، گفت: ظرفیت علمی و تحقیقاتی خوبی برای رشد و توسعه کشاورزی در جامعه موجود و در کنار آن برای بهبود مدیریت کشاورزی استفاده از فناوری‌های جدید روند توسعه را از شتاب بالایی برخوردار خواهد کرد.

منیری‌فر افزود: تلاش برای تجاری‌سازی دانش در حوزه کشاورزی بعنوان محرکی در توسعه تحقیق در این حوزه و درآمدزایی برای ایجاد منابع لازم مالی برای پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی آغاز شده و تلاش بر این است حجم قابل توجهی از موضوعات تحقیقی در سال، در فاز اجرا قرار گرفته و با تزریق یافته‌ها در بخش کشاورزی نتایج حاصله بتواند در تعمیق حرکت به سمت توسعه مطلوب، مفید و اقتصادی‌تر شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با تاکید بر اهمیت تحقیق در ارتقای ساختارهای توسعه‌ای، از آن به عنوان بزرگراهی به سوی خوداتکایی و استقلال علمی یاد کرده و ادامه داد: آذربایجان‌شرقی، یکی از اصلی‌ترین مراکز تولید محصولات کشاورزی در کشور بوده و توانسته است با بکارگیری نتایج تحقیقات در بخش، گام‌های جدی در روند تولید کیفی و کمی محصولات کشاورزی بردارد و حمایت‌های مستقیم سازمان از توسعه تحقیق در این بخش، آینده بسیار مطمئن و روشنی را برای بخش تحقیقات کشاورزی در امر تداوم فعالیت‌های موثر در پایدار سازی بخش فراهم خواهد آورد.

منیری‌فر با اشاره به دستگاه رونمایی شده جدید در این مرکز گفت: این خشک کن به منظور یافتن بهترین شرایط برای خشک کردن محصولات تولیدی با کیفیتی بالا طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: با پیشرفت فناوری‌های جدید و ارائه دستگاه‌های خشک کن صنعتی مجهز به پی. ال. سی، لزوم تغذیه اطلاعاتی لحظه به لحظه فرآیند خشک کن برای تولید محصول کیفی کاملا احساس می‌شد و خشک کن آزمایشگاهی هوشمند ارائه شده با قابلیت اعمال منحنی دمایی و فیدبک از شرایط محصول در حال خشک شدن، این قابلیت را داراست که فرآیند خشک‌سازی را مطابق با شرایط محصول تغییر داده و حالت بهینه آن را اعلام کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان‌شرقی افزود: اطلاعات حاصله از این دستگاه جدید، قابلیت انتقال به دستگاه‌های خشک کن صنعتی مجهز به پی. ال. سی را دارا بوده و شرایط تولید انبوه را داشته و می‌تواند در خدمت صنایع فرآوری بخش قرار گرفته و ارزش افزوده محصولات تولیدی را افزایش دهد.

این دستگاه خشک کن آزمایشگاهی هوشمند محصولات کشاورزی برای نخستین بار در بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی و به کوشش حسین محمدی و مهندس صابر عبدی طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.