سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ژاپن : قصد رويارويي با چين را ندارم

نخست وزیر ژاپن گفت این کشور به هیچ وجه به دنبال افزایش تنش با چین نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی ان ان ؛ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در مصاحبه ای اختصاصی با فرید زکریا مجری سی ان ان گفت با توجه به افزایش قدرت اقتصادی چین، ژاپن و آمریکا و بقیه کشورهای شرق آسیا از افزایش توان اقتصادی این کشور استقبال می کنند با این حال چین طی بیست سال اخیر هزینه های دفاعی خود را سالانه ده درصد افزایش داده است و این باعث نگرانی کشورهای آسیایی و نیز ژاپن شده است. برای آنکه چین بتواند به رشد اقتصادی خود ادامه دهد نیازمند مناسبات حسنه بین المللی است نه تنش و اینکه چین این مسئله را درک کند بسیار مهم است. همچنین مهم است که چین این را بداند که هر گونه تغییر در شرایط کنونی که از طریق اعمال زور صورت گیرد قابل قبول نخواهد بود. باید به قانون احترام گذاشته شود ما باید به این درک مشترک برسیم. 

نخست وزیر ژاپن گفت: چین دو دهه است در حال طی کردن روند رشد اقتصادی است. این چیزی نیست که شی جینپینگ یک شبه به آن دست یافته باشد. من امیدوارم که رییس جمهور کنونی مسیری را که چین در آن قرار گرفته است تغییر دهد. توسعه نظامی هیچ کمکی به تغییر آینده ژاپن نخواهد کرد بلکه این رشد اقتصادی است که می تواند به این کشور کمک کند. من همه تلاش خود را به کار خواهم بست که وی به این درک برسد. 

شینزو آبه اضافه کرد من به هیچ وجه قصد رویارویی نظامی با چین را ندارم. من مسئول حفاظت آب، خاک و اموال ژاپن هستم و همه تلاش خود را برای حفاظت از آنها به کار خواهم بست. در ارتباط با توسعه نظامی باید بگویم نه تنها چین، بلکه ژاپن کشورهای آسه آن و شرق آسیا نیز باید به طور همزمان شفافیت خود را افزایش دهند. درباره قدرت نظامی نیز بسیار مهم است که این مسئله به درستی مدیریت و شفاف سازی شود. 

وی همچنین درباره طرح اقتصاد خود معروف به آبه نامیکس گفت دو سال پیش اقتصاد ژاپن  در وضعی بحرانی قرار داشت. مردم می گفتند اقتصاد ژاپن در غروب خود قرار دارد و به هیچ وجه احتمال رشد دوباره آن وجود ندارد. با این حال لازم بود که اعتماد به نفس به مردم ژاپن بازگردد. وی اضافه کرد اینکه فعالان محافل مالی از دوبخش اصلی طرح اقتصادی دولت ژاپن یعنی کاهش نرخ بهره، تزریق پول به اقتصاد و نیز اختصاص بسته های نجات اقتصادی انتقاد کنند امری طبیعی است با این حال با همکاری رییس بانک مرکزی ژاپن توانستیم دو بخش اصلی طرح اقتصادی دولت را اجرایی کنیم و اکنون نتایج آنرا را نیز مشاهده کرده ایم. نکته مهم درباره سومین بخش طرح اقتصادی دولت یعنی اصلاحات این است که افرادی که در برابر آنها مقاومت می کنند را قانع کنیم که کاری که در حال انجام شدن است صحیح است. 

شینزو آبه همچنین اعلام کرد قصد دارد اقتصاد ژاپن را به گونه ای متحول کند که اتباع خارجی با تجربیات حرفه ای خاص بتوانند در این کشور به حداکثر موفقیت خود دست یابند. شرکت های بین المللی فعال در ژاپن از قوانین این کشور به شدت انتقاد می کنند با این حال قصد دولت من این است که این قوانین را شفاف سازی کنم. به نظر من ژاپن در این زمینه گزینه ای دیگری ندارد. 

شینزو آبه همچنین درباره جنجالهای مربوط به صید دلفین ها توسط صیادان ژاپنی گفت صید دلفین در منطقه تایجی یک سنت باستانی است که ریشه در فرهنگ مردم منطقه دارد و به اقتصاد و گذران زندگی این مردم باز می گردد. ما امیدواریم جامعه بین المللی نیز این مسئله را درک کند. هر منطقه جهان شیوه زندگی خود را دارد و فرهنگی وجود دارد که از نیاکان به جا مانده است. البته طی سالهای اخیر قوانین بسیار زیادی درباره صیادی در این منطقه به اجرا گذاشته شده است.

انتهای پیام /
برچسب ها: چین ، ژاپن ، آبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.