سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

عدم توجه سیاستمداران به آینده‌پژوهی موجب مشکلات امروزی شده است

مدیر گروه آینده‌پژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به اینکه عدم توجه سیاستمداران به آینده‌پژوهی موجب مشکلات امروزی شده است، گفت: ما امیدواریم موضوع آینده‌پژوهی از مجهول بودن خارج شود و جایگاه خود را در کشور پیدا کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم کارگر پیش از ظهر امروز در نشست آینده‌پژوهی و خانواده از سلسله نشست‌های علمی آینده‌پژوهی با موضوع «آینده خانواده در ایران و وظایف حوزه‌های علمیه» گفت: امیدوارم با برگزاری این نشست‌ها به هدف خود یعنی جامعه‌ای ایده‌آل در آینده دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه در این نشست بحث آینده‌پژوهی و خانواده را پیگیری خواهیم کرد، ادامه داد: وضعیت خانواده در آینده، فرصت‌ها و تهدیدهایی که فراروی خانواده قرار دارد و وظایف سنگین حوزه‌های علمیه در مورد تغییراتی که در خانواده صورت می‌گیرد از محورهای مهم این نشست هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در آینده‌پژوهی سه فرآیند وجود دارد، تصریح کرد: فرآیند اول کشف آینده است به این معنی که نمی‌توانیم بحث شناخت آینده را نادیده بگیریم هرچند که شناخت قطعی از آینده وجود ندارد.

وی افزود: آینده‌پژوهی با کف‌بینی و فال‌بینی تفاوت دارد و این تفاوت به دلیل نوع نگاه به آینده است.

کارگر با اشاره به اینکه فرآیند دوم در آینده‌پژوهی طراحی آینده است، عنوان کرد: در آینده‌پژوهی باید بررسی کنیم که آینده مطلوب و مقبول چیست.

وی با بیان اینکه اگر آینده‌پژوهی در ایران فعال بود ما امروز با مشکل کاهش جمعیت رو به رو نبودیم، گفت: زمانی که شعارها حول محور فرزند کمتر تحقق می‌یافت اگر آینده‌پژوهان وارد صحنه شده و هشدارهای لازم را می‌دادند و وضعیت خانواده‌ها را در 10 سال آینده مشخص می‌کردند امروز ما چنین مشکلی نداشتیم.


برچسب ها: قم ، سیاست ، مدار ، آینده ، پژوهی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.