سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

تشکیل کمیته حفاظت از تالاب ها وسواحل در استان های ساحلی و تالابی کشور

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دراولین سفر دولت تدبیر و امید به خوزستان، مقررشد دراستان های ساحلی و استان هایی که دارای تالاب هستند، کمیته های حفاظت از تالاب و سواحل تشکیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ ˈاحمد رضا لاهیجان زاده ˈ در گفتگویی خبری اظهار داشت: این پیشنهاد در اولین سفر دولت یازدهم به استان خوزستان، ازسوی مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست مطرح و با تایید دکتر ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شد این کمیته ها برای حفاظت از تالاب ها و سواحل و رفع مشکلات این بخش تشکیل شوند.

وی افزود: درهمین راستا اولین نشست رسمی کمیته حفاظت از تالاب ها و سواحل استان خوزستان همزمان با روز جهانی تالاب ها (13 بهمن) به ریاست استاندار خوزستان برگزار می شود.

لاهیجان زاده تصریح کرد: در این جلسه تمامی مسایل و مشکلات مربوط به تالاب ها که حیات تالاب ها و معیشت مردم این مناطق را با مشکل مواجه کرده است مطرح و برای مشکلات راهکارهایی ارایه می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان داشت: خوشبختانه دکتر مقتدایی ،استاندار خوزستان توجه خاصی به بحث تالاب ها دارند و تشکیل این کمیته می تواند یک فرصت ویژه برای استان خوزستان باشد.

لاهیجان زاده در خصوص وضعیت تالاب های استان خوزستان گفت: هم اکنون تالاب بین المللی شادگان وضعیت خوبی دارد و به لحاظ اکوسیستمی و بهره مندی از آب، بهترین تالاب کشور است.

وی در خصوص طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان اظهار کرد: طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان در دو مرحله مکان یابی با مشکل مواجه شده و با وجود تمامی تلاش ها به نتیجه نرسیده است.

لاهیجان زاده افزود: درمکان یابی سوم که با همکاری یکی از سازمان های دولتی استان انجام شد طی یک تفاهم نامه با دستگاه مربوطه زمین مورد نظر به این طرح اختصاص داده شد و معین شد ظرف 10 روز آینده تجدید کارگاه این طرح انجام شود.

وی در خصوص مشکلات اعتباری این طرح بیان داشت: با توجه به اتمام مهلت اجرای طرح با هماهنگی های انجام شده با دیوان محاسبات، مهلت اجرای طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان بار دیگر تمدید شد تا در مدت 8 ماه این پروژه اجرایی شود.

وی با اشاره به وضعیت تالاب هورالعظیم و تعهدات وزارت نفت در این تالاب گفت: به دلیل بارندگی های مطلوب ماه های اخیر در استان خوزستان وضعیت تالاب هورالعظیم بهتر از گذشته شده و وزارت نفت نیز مکلف شده که به تعهدات خود در این تالاب عمل کند.

لاهیجان زاده افزود: بر اساس تعهدات وزارت نفت وضعیت تالاب هورالعظیم باید سامان دهی شود و همچنین جاده هایی که از زمان جنگ در این تالاب احداث شده باید به زیر گذر تبدیل شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان به جلسات مکرری که با مسوولان وزات نفت برگزار شده، اشاره کرد و گفت: در طی این جلسات، وزارت نفت متعهد شد از خرداد سال آینده آب گیری بخش هایی از تالاب هورالعظیم را که به واسطه فعالیت های نفتی آب گیری این بخش هامتوقف شده بود دوباره آب گیری شود. با این اقدام 20 تا 30 هکتار از زمین های این تالاب به زیر آب می رود.

لاهیجان زاده در خصوص وضعیت تالاب میانگران گفت: تالاب میانگران نیز از نظر بهره مندی از آب در وضعیت خوبی قرار دارد، اما از نظر زیست محیطی به دلیل وارد شدن فاضلاب های شهر ایذه به داخل تالاب مشکلات زیست محیطی همچنان گریبان گیر این تالاب است.

وی افزود: احداث تصفیه خانه شهرستان ایذه برای جلوگیری از ورود فاضلاب های این شهر به تالاب میانگران از جمله پروژه های مهم استان است.

لاهیجان زاده در خصوص وضعیت تالاب بامدژ اهواز نیز گفت: با توجه به این که تالاب بامدژ به صورت طبیعی آب گیری می شود وضعیت نسبی مطلوبی دارد اما این تالاب نیز به سامان دهی نیاز دارد./ز
برچسب ها: کمیته ، حفاظت ، تالاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.