سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لس آنجلس تایمز ؛

مردی که در کنار اوباما مقابل تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی ایستاد

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت سناتور آمریکایی از ایالت نوادا تحریم‌های جدید بر ضد ایران را به تعویق انداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از لس آنجلس تایمز ، این روزنامه آمریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم دویله مک مانوس نوشت هری رید، رهبر اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا از ایالت نوادا در حال حاضر مهمترین فرد در مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا است.

دو هفته پیش، دیپلماسی هسته‌ای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با مشکل مواجه شد که یک مسئله داخلی بود.

پیشنهاد مجلس سنا برای اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی بر ایران به سرعت 59 حامی به دست آورد و فقط یک رای لازم داشت تا به هدف برسد. حامیان این طرح از جمله کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل که یک لابی قدرتمند طرفدار اسرائیل است برای تصویب آن در سنا به شدت تلاش می‌کردند.

مشکل این است که ایران گفته است تصویب این طرح را به منزله نقض توافقی که آمریکا در ماه نوامبر امضا کرده و قول داده است هیچ تحریمی در زمان مذاکرات اعمال نخواهد شد تلقی خواهد کرد. 

مشاوران اوباما هشدار داده اند اگر این طرح به تصویب برسد، ایران ممکن است از مذاکرات خارج شود و در این صورت بخش زیادی از جهان از آن حمایت خواهند کرد.

اما تهیه کنندگان این طرح مایلند خطرات آن را بپذیرند. آنها از شرایط توافق اوباما با ایران خوشحال نیستند و می‌گویند هدفشان تقویت موضع رئیس جمهور است. با این حال، این پیشنهاد ظاهرا چیزی جز توبیخ مستقیم اوباما از نحوه مدیریت سیاست خارجی وی نیست.

در ابتدا، این طرح به سرعت مورد حمایت قرار گرفت و شانزده دموکرات به 43 جمهوری خواه در حمایت از آن پیوستند. طرفداران این طرح پیش بینی کردند به زودی بیش از شصت رای برای ارسال آن به سنا به دست خواهند آورد.

اما هری رید به میدان آمد و اداره امور را به دست گرفت. وی به سناتورها گفت نیازی نمی بیند که به سرعت در این زمینه اقدام کنند. این مقام آمریکایی با خونسردی به خبرنگاران گفت: در این مرحله فکر می کنم در جایی که باید باشیم هستیم.

این انفعال استراتژیک به اوباما و مشاوران وی در کاخ سفید زمان بیشتری برای لابی بر ضد این طرح داد. و همچنین به ائتلاف گروه‌های لیبرال فرصت داد تا بتوانند برای مقابله با تلاش‌های کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل برای متقاعد کردن آن دسته از سناتورهای دموکرات که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند خود را سازماندهی کنند.

هفته گذشته، روشن شد که تلاش‌های رید موفقیت آمیز بوده است و سنا به این زودی تحریم‌های جدید را به رای نخواهد گذاشت. تعداد حامیان این طرح 59 نفر باقی ماند و تعداد اندکی از دموکرات‌ها هم که آن را امضا کرده بودند، رای خود را پس گرفتند. 

در ادامه این مقاله آمده است این اختلافات به طور قطع ادامه خواهد داشت به خصوص اگر توافقی حاصل شود که کنگره را ملزم به لغو قانون تحریم‌ها کند و اگر توافق نهایی طبق برنامه زمانبندی شده حاصل شود، یعنی تا شش ماه دیگر، درست همزمان خواهد  شد با اواسط تبلیغات انتخاباتی مجلس سنای آمریکا که در این دوره زمانی لفاظی‌ها تشدید خواهد شد.

اما حتی در این صورت نیز اگر اوباما بخواهد در مسیر دیپلماسی هسته ای خود پیش برود، هری رید را خواهد داشت.



انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.