سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس واحد علوم و تحقیقات :

تولید علم و سطح علمی دانشگاه ها با وضعیت صنعتی کشور تناسب ندارد

با صدور حکمی از سوی دکتر عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات ، دکتر محمد نجفی به عنوان رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا واحد علوم و تحقیقات معرفی و منصوب شد.

به گزارش  خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، دکتر علی عباسپور رئیس این واحد دانشگاهی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا گفت: در اولین فرصت ممکن نشستی با گروه های تخصصی دانشکده های واحد علوم و تحقیقات خواهم داشت تا علاوه بر پیگیری مسائل و مشکلات آن ها ، راهبردهایی نیز با همکاری این گروه ها برای رفع مشکلات تعریف شود.

دکتر عباسپور از اعضاء هیأت علمی و اساتید خواست تا با تعریف پروژه های کلان و کاربردی و با همکاری دانشجویان نقش ویژه ای را در برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار کنند و گفت: با همکاری اعضاء هیات علمی ، اساتید و دانشجویان در شرکت های دانش بنیان و تقویت توان علمی کشور در بخش های پژوهشی و صنعتی می توان عدم تناسب حال حاضر سطح علمی دانشگاه ها با وضعیت صنعتی کشور را برطرف کرد.

به گفته عباسپور ،هم اکنون ظرفیت و قابلیت علمی و پژوهشی دانشگاه ها در برخی زمینه ها و رشته ها بسیار عالی است، اما متأسفانه توان صنعتی کشور برای استفاده مطلوب از این ظرفیت ها ناکافی است. لذا باید با ارتباط و تعامل هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت ، تفکر نخبه ها و فرهیختگان دانشگاهی در عرصه های صنعتی به محصولی برای خودکفایی هرچه بیشتر کشور ، تبدیل شود.

وی با بیان این مطلب که در راه اندازی مجموعه دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات حرکتی مقتدرانه و با تکیه بر گسترش تحصیلات تکمیلی در کشور صورت گرفته است، گفت: علاوه بر مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در این واحد ، رشته های بی نظیر و منحصربه فردی در دوره های مختلف راه اندازی شده و در حال حاضر فعال هستند.

دکتر عباسپور به رعایت نسبت های کمی دانشجویان در برخی رشته های کارشناسی تاکید کرد و افزود: گسترش برخی رشته ها ، کنترل کمی دوره های کارشناسی در برخی رشته ها از موارد با اهمیت است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی بر راه اندازی رشته های تخصصی و موردنیاز کشور در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تاکید و سهم دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا واحد علوم و تحقیقات را در تشکیل رشته های نو و تعداد اعضا هیأت علمی مطلوب ارزیابی کرد.

دکتر عباسپور گفت: اعضا هیأت علمی و اساتید واحد علوم و تحقیقات، باید در مسیر عملیاتی کردن پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی گام بردارند و در این مسیر به جذب دانشجویان علاقه مند ، با انگیزه و پژوهشگر توجه خاصی داشته باشند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات به گسترش کیفی دانشگاه پس از توسعه کمی آن اشاره و تصریح کرد: با توجه به فعالیت مجدد پروژه های عمرانی واحد علوم و تحقیقات و پیشرفت فیزیکی در خور توجه  بسیاری از آنها  ، امید است تا پایان سال 1393 بلوک های آموزشی ، کتابخانه واحد علوم و تحقیقات، ساختمان دانشکده مهندسی علوم و صنایع غذایی و بسیاری دیگر از پروژه ها به بهره برداری برسد تا فضای آموزشی و پژوهشی دانشگاه به حد مطلوب خود برسد .

دکتر عباسپور با بیان این مطلب که افق و چشم انداز مجموعه دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات با داشتن ظرفیت های علمی موجود ، فضای آموزشی و پژوهشی منحصربه فرد و نیروی انسانی فرهیخته ، روشن است ، گفت: دانشجویان هنگامی که احساس کنند کارکنان و اساتید مجموعه دانشگاهی واحد علوم و تحقیقات برای ارتقاء سطح علمی ، پژوهشی ، رفاهی و آموزشی آنان شبانه روز تلاش می کنند، در برابر مقررات دانشگاهی تمکین کرده و با عشق و علاقه بیشتری به ادامه تحصیلات تکمیلی خود می پردازند . معتقدم لازمه فضای علمی در برقراری ارتباط خوب و موثر نیروی انسانی با دانشجویان است.

دکتر عباسپور نقش واحد علوم و تحقیقات را در ارتقاء سطح علمی ، پژوهشی و آموزشی شعب علوم و تحقیقات سراسر کشور ، حساس و با اهمیت دانست و گفت: مجموعه علوم و تحقیقات و 42شعبه آن در سراسر کشور، ارتباط پیوسته و تنگاتنگی با گروه های تخصصی واحد علوم و تحقیقات تهران در جهت ارتقاء سطح علمی خود دارند و وظیفه این واحد نیز راهبری کردن و نظارت بر این شعب برای پیگیری مطالبات علمی، آموزشی و پژوهشی بسیار سنگین فرا روی آن ها است.

وی به تکمیل و راه اندازی آزمایشگاه های مورد نیاز دانشکده های واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد و گفت: دانشکده مکانیک و هوافضا می تواند در طراحی و اجرایی کردن پروژه های موردنیاز کشور همچون توربین های بادی و تونل باد توجه ویژه کند و با راه اندازی این پروژه ها در برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت نیز قدم های موثری بردارد.

وی بر بازنگری در آیین نامه های پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: بازنگری آیین نامه های پژوهشی در جهت تسهیل فعالیت های پژوهشی و برقراری شرایط مناسب تشریک مساعی دانشجویان در پژوهش های کاربردی ضروری است. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.