سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید اسنودن بر بهره‌برداری اقتصادی آمریکا از اطلاعات جاسوسی

ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه های جاسوسی دولت آمریکا، روز شنبه اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا برخی اوقات از اطلاعاتی که جمع آوری می‌کرد با اهداف اقتصادی بهره برداری می‌کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ، ادوارد اسنودن این مطلب را در گفتگو با تلویزیون سراسری آلمان ان دی آر NDR که قرار است روز یکشنبه پخش شود، فاش کرد.

بر اساس این گزارش، تلویزیون سراسری آلمان بخشی از مصاحبه اسنودن را شنبه شب به زبان آلمانی در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است. مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، در این مصاحبه اعلام کرد گاهی مسئولان آژانس امنیتی آمریکا از اطلاعات جمع آوری شده در زمینه‌های اقتصادی بهره برداری می کردند. به عنوان مثال اگر اطلاعاتی درباره شرکت آلمانی زیمنس وجود داشت و این اطلاعات ربطی هم به امنیت ملی آمریکا نداشت، مسئولان آژانس امنیت ملی آمریکا آن را برای منافع ملی کشور جمع آوری می‌کردند.

تلویزیون ان دی آر شبکه ای است که روی اسناد و مدارک محرمانه‌ای که ادوارد اسنودن درباره فعالیت‌های مخفی و جاسوسی آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار داده، بسیار کار کرده است. این شبکه در هفته گذشته در مسکو به صورت بسیار محرمانه اولین مصاحبه تلویزیونی را با مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا که اکنون تحت پیگرد دستگاههای اطلاعاتی و قضایی آمریکا است، انجام داد. اسنودن در ژوئن سال دو هزار و سیزده فرودگاه هنگ کنگ را به قصد مسکو ترک کرد تا به روسیه پناهنده شود و در حال حاضر نیز در روسیه به سر می‌برد. 

حدود سی دقیقه از این مصاحبه قرار است یکشنبه شب از ساعت بیست دو به وقت گرینویچ در شبکه تلویزیونی سراسری ای آر دی ARD که از شبکه های تلویزیونی محلی حمایت می کند، پخش شود.  همچنین بخش های متعددی از این مصاحبه نیز قرار است از ساعت بیست و چهل و پنج دقیقه به وقت گرینویچ در شبکه ای آر دی در برنامه مناظره ای که مجری آن گونتر یاچ معروف است، پخش شود. 

شبکه ان دی آر در پایگاه اینترنتی خود توضیح داد که ادوارد اسنودن دیگر هیچ سند و مدرک محرمانه ای در اختیار ندارد و هر آنچه را که داشته است در اختیار روزنامه نگاران و خبرنگارانی که خود انتخاب کرده، قرار داده است.  

از زمانی که مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا افشاگری‌های جنجال برانگیزی درباره نظارت الکترونیکی توسط مقامات دولتی آمریکا انجام داد،  در کشورش به جاسوسی و سرقت اسناد حکومتی متهم شد. افشاگری‌هایی که اسنودن درباره جاسوسی از تلفن همراه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان توسط سرویس‌های مخفی آمریکا انجام داده، تنش‌های دیپلماتیک زیادی میان برلین و واشنگتن برانگیخت.

اسنودن روز پنجشنبه در گفتگو با کاربران اینترنتی در یک پایگاه اینترنتی اعلام کرد به هیچ وجه قصد ندارد به آمریکا بازگردد چرا که معتقد است در دستگاه قضایی آمریکا عادلانه محاکمه نخواهد شد.
اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا اخیرا اعلام کرد با اعطای عفو به ادوارد اسنودن مخالف است اما اگر اسنودن مسئولیت‌های خود را در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه دولتی بپذیرد، با بررسی این مسئله ( عفو) مخالف نیست. 

 از زمانی که ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، برنامه‌های گسترده شنود و جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا را در داخل آمریکا و در بسیاری از کشورهای جهان فاش کرد خشم زیادی را در برخی کشورهای خارجی از جمله متحدان نزدیک آمریکا برانگیخت و فشارهای داخلی و خارجی بر دولت اوباما به منظور تعیین چارچوب فعالیت سرویس های اطلاعاتی و آژانس‌های مخفی آمریکا تشدید شد.


انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.