سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشورت مخالفان سوری در ژنو با بیش از یکصد مستشار آمریکایی

هیات سوری در حالی به تنهایی در مذاکرات شرکت کرده و هرگونه گفتگو درباره انتقال قدرت را خط قرمز دانسته است که بیش از یکصد مستشار آمریکایی و کارشناسانی از یازده کشور به مخالفان سوری کمک می کنند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ؛‌ خبرنگار المیادین در ژنو از پایان گفتگوهای ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه خبر داد .این در حالی است که در نشست نخست هیات دولت سوریه و مخالفان ولید المعلم وزیر خارجه سوریه حضور نداشت .

بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در دور نخست دیدار با مخالفان ریاست هیات سوری را بر عهده داشت .

خبرنگار المیادین اعلام کرد این نشست کمتر از نیم ساعت به طول انجامید و طی آن اخضر ابراهیمی ، طرح آمریکا و روسیه را در خصوص برقراری آتش بس در حمص ارائه کرد .

سامی کلیب خبرنگار المیادین در خصوص کاهش سطح میزان نمایندگی سوریه در نشست با مخالفان گفت :  از روز گذشته انتظار می رفت سطح نمایندگی رسمی سوریه کاهش پیدا کند . این در حالی بود که سطح نمایندگی مخالفان و  رئیس هیات ائتلاف مخالفان  نیز تغییر کرد و فرد دیگر به نام « بحره» ریاست این هیات را برعهده داشت .

وی گفت : ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و تیم همراه  بر این باور بود که حاضر نشدن او یک پیام سیاسی متقابل بوده است .

با این حال می توان گفت که نمایندگی رسمی سوریه هنوز هم در سطح خوبی قرار دارد . بشار جعفری دیپلماتی باسابقه است و همچنانکه می دانید از زمان آغاز بحران نقش مهمی ایفا کرده و با رهبری سوریه در تماس مستقیم است .

خبرنگار المیادین گفت : آنچه صبح امروز  غافلگیر کننده  بود ،نشست صبح امروز مخالفان و هیات رسمی سوریه  به ریاست اخضر ابراهیمی  فرستاده سازمان ملل بود که طی آن ابراهیمی بیانیه ای خشمگینانه قرائت کرد و طی آن روند و اوضاع امور را تشریح کرد و از دو هیات خواست قدری تمایل و گرایش به سمت حل و فصل مسائل نشان دهند و وارد جزئیات برخی مسائل مهم شوند .

ابراهمی همچنین از نحوه و کیفیت کار در روزهای آینده نیز در صورت باقی ماندن هیاتها صحبت کرده است .

خبرنگار المیادین گفت : اندکی بعد از نشست صبحگاهی اخضر ابراهیمی بازگشت وبا هیات رسمی سوریه به رهبری ولید معلم بدون حضور تیم مخالفان دیدار کرد . مساله قابل توجه و غافلگیر کننده آن بود که هیات سوری به احتمال زیاد منتظر نماند تا اخضر ابراهیمی بحث هیات انتقالی و نحوه بحث درباره آن را مطرح کند . آنچه اکنون  درباره آن توافق شده است مسائل انسانی است . اخضر ابراهیمی با این وجود تلاش می کند این مشکل را نیز به نوعی مطرح کند اما  هیات سوری در خصوص مساله هیات انتقالی و واگذاری اختیارات تحفظ و ملاحظات زیادی دارد و فقط رسیدگی به مسائل انسانی را فوری می داند .

خبرنگار المیادین گفت : منابع موثق تاکید کرده اند این موضوع از نظر هیات سوری اکنون به هیچ وجه قابل بررسی نیست .

امروز بعد از ظهر نیز ابراهیمی با هیات ائتلاف دیدار و گفتگو خواهد کرد و  ساعت شش به وقت محلی طی کنفرانسی خبری  نتایج گفتگوها را تشریح خواهد کرد . سامی کلیب گفت : موسی عاصی و سلام العبیدی هم اکنون اینجا حضور دارند و می توانند برای ما توضیحات بیشتری بدهند  .

وی خاطر نشان کرد : مخالفان سوری در ژنو تنها نیستند و هسته هایی از یازده کشور برای مشورت با آنها وجود دارند . همچنین یکصد و شش مستشار آمریکایی نیز برای مشورت دادن به مخالفان سوری در ژنو حضور دارند .

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.