سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سونامی‌ که قبل از آمدن خبر می دهد

"سرطان" بیماری است که حتی نام آن هم وحشت در دل‌ها ایجاد می‌کند اما باید بدانیم این بیماری به راحتی قابل پیشگیری است و فقط باید اندکی به زندگی توجه کنیم.

دکتر پیام آزاده، متخصص رادیو تراپی‌ انکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با کلمه‌ سونامی‌ "سرطان"، که مدتی است در رسانه‌ها، سهوا‌ و یا عمدا استفاده می‌شود کاملا مخالفم، زیرا سونامی‌ از نظر معنایی یک اتفاق غیر قابل پیشگیری و غیر قابل پیش بینی است اما "سرطان" یک بیماری کاملا قبل پیش بینی و قابل کنترل است.

وی گفت: سبک زندگی مردم کشور ما به سمت زندگی غربی متمایل شده و این خود یکی از دلایل اصلی افزایش" سرطان" در کشور ما است به طوری که کشور‌‌های اروپایی سبک زندگی خود را به سبک شرقی تغیری داده و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی توانسته‌اند تا 60 درصد این بیماری را کنترل و از بروز آن پیشگیری کنند.

وی مهم ترین علت شیوع "سرطان" در کشور‌های جهان، به خصوص کشور ما را پیر شدن جامعه دانست و افزود: درست است که سرطان یک بیماری کاملا ژنتیکی است اما بر خلاف تصور عموم مردم در 5 تا 10 درصد موارد به ارث می رسد و عمدتا ناشی از تجمع عوامل محیطی است که بشر با دست خود و تغییر سبک زندگی، برای خود به وجود آورده است.

آزاده گفت: مصرف دخانیات بدون شک از اصلی ترین عامل ایجاد "سرطان" است چاقی، مصرف نادرست مواد غذایی و کم شدن فعالیت فیزیکی بشر نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

این متخصص انکولوژی ادامه داد: توصیه سازمان بهداشت جهانی به کشور‌های جهان سوم این است که قبل از هر کاری برای درمان باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در مورد نحوه پیشگیری از "سرطان" را در دستور کار خود قرار دهند و ما باید بیشتر مردم را آگاه کنیم و این فرهنگ را ایجاد کنیم که بیماری سرطان وحشتناک نیست و با تغییر کوچک در سبک زندگی 40 تا 60 درصد قابل پیشگیری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سونامی ، پیشگیری ، سرطان ، وحشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.