سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش؛

"ژنو2" نتیجه‌ای نخواهد داشت

مخالفان سوریه برای بی معنی کردن کنفرانس ژنو 2 سخت در تلاش‌اند، حال انکه این کنفرانس خود از پیش شکست خورده بود.

تروریستها و امریکا شرطی را در اجلاس ژنو 2 مطرح کرده اند که خودشان هم از پیش به عدم تحقق آن واقفند. به عقیده کارشناسان، علاوه بر این عدم حضور بازیگر کلیدی یعنی ایران در این کنفرانس نیز خود مثبت عدم احقاق هر گونه نتیجه در این کنفرانس است. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به دلایل بی‌نتیجه ماندن این کنفرانس  می‌پردازیم:



به گزارش پرس تی وی، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، هشدار ترک مذاکرات ژنو در صورت عدم برگزاری جلسات جدی را داد، به نظر می رسد گروه موسوم به ائتلاف ملی با طرح پیش شرط انتقال قدرت از سوی دمشق، جهانی را بازیچه خود کرده اند.

به گزارش راشا تودی، "برایان بکر" مدیر ائتلاف ضد جنگ، در جواب این سوال که منظور تروریستها از تهدید ترک کنفرانس چیست، گفت: از همان ابتدای حضور مخالفان که همان تروریستها در سوریه هستند، مشخص بود که این افراد تمایلی به حل موضوع ندارند چرا که خودشان هم می‌دانند در این کنفرانس هدفی که آنها به دنبالش هستند، قابل دستیابی نخواهد بود. تروریستها در سوریه تنها به دنبال یک هدف هستند، آن نیز نشستن به جای اسد است، هدفی که به وضوح غیر منطقی و غیر قابل دسترسی است. بنابراین هم آمریکا و هم تروریستها با پیشبینی چنین پیش شرطی باعث عدم دستیابی به هر گونه نتیجه در این اجلاس خواهند شد. این پیش شرط به قدری بی معنی است که می‌توان آنرا توهین به برگزاری اجلاس ژنو 2 دانست.




***  اسد میدان را به نفع سودجویان و تروریست ها ترک نخواهد کرد
"بکر" در جواب این سوال که حال که هم تروریستها و هم حامیان غربی خواهان تشکیل دولت موقت بدون اسد هستند و دمشق خواهان تمرکز بر مبارزه با تروریسم است، پیشبینی مذاکرات ژنو چگونه خواهد بود، گفت: به عقیده من دولت امریکا، متحدانش در ناتو و مخالفان منطقه ای دولت اسد یعنی قطر، عربستان سعودی و ترکیه، انتظار داشتند با توجه به پول و اسلحه ای که به سوریه تزریق می کردند، اسد مدتها پیش میدان را خالی کند. منتها همانطور که دیدیم، تمام تلاشهایشان بی نتیجه باقی ماند. اسد هم به دلیل مشروعیت جایگاهش و پشتیبانی مردمش و به دلیل احساس مسئولیتی که نسبت به مردم و کشورش دارد، جایگاه را برای عده ای سودجو و تروریست، خالی نمی‌کند.



 
تروریستهای وابسته به القاعده که بخش عمده ای از سلاح و تسلیحات خود را از سوی عربستان سعودی و برخی از دیگر کشورهای عربی تامین می کنند به هیچ عنوان نمی خواهند بحران سوریه پایان یابد. از همین رو است که دولت سوریه نمی تواند این تروریستها را به عنوان طرف مذاکراتش بپذیرد.



***  روسیاهی سازمان ملل متحد
"بکر" در پاسخ به این سوال که باز پس گیری دعوت از ایران توسط سازمان ملل را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: همین امر نشانه دوگانه بودن سیاست این پروژه است. هر ذهن منطقی قادر است درک کند، ایالات متحده چگونه در پشت پرده قصد کارگردانی مسائل بین المللی را دارد. سازمان ملل متحد مجاز بود از دولت ایران برای شرکت در کنفرانس دعوت به عمل آورد و با استناد به همین اختیار مشروع خود نیز چنین دعوتی را به عمل آورد. منتها به محض اینکه ایالات متحده گروه موسوم به ائتلاف ملی به چنین تصمیمی انتقاد کرد، در عرض 24 ساعت سازمان ملل متحد موضع خود را تغییر داده و دعوتش از ایران را باز پس گرفت. این عمل از سازمانی که توقع می رود بتواند مستقلانه عمل نماید بسیار بعید است و هر فردی را به تفکر وا می دارد! بان کی مون نتوانست از امتحانی اینچنینی سربلند بیرون آید و این بدان معنا است که ایالات متحده امریکا به تنها تصمیم گیرنده در این سازمان بین المللی بدل شده است.


 اگر کمی به گذشته بازگردیم، این جمله ایالات متحده پس از شروع بحران سوریه را می‌توانیم به یاد آوریم که "ما نیازی به توجه به توصیه‌های سازمان ملل متحد نداریم" بنابراین می‌بینیم که این سازمان نمی‌خواهد یا نمی‌تواند در برابر ایالات متحده امریکا ایستادگی کند.



به عقیده بکر، عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 از همان ابتدا این کنفرانس را محکوم به عدم دستیابی به نتیجه نمود. وی در ادامه افزود: شما نمی توانید توقع داشته باشید، مسئله ای در یک منطقه آن هم خاور میانه، بدون حضور ایران حل و فصل شود. تحریم ایران، تهدید مداوم ایران و در نهایت حذف آن، نشانه این است که برگزار کنندگان این کنفرانس به راستی به دنبال حل بحران سوریه نیستند. 
گزارش از مغانی

منابع:
http://www.presstv.ir/detail/2014/01/24/347484/geneva-2-useless-without-key-players/

http://abcnews.go.com/International/wireStory/iranian-fm-urges-foreign-elements-syria-21651133

http://edition.cnn.com/2014/01/23/world/meast/syria-aleppo-pleitgen/

http://rt.com/op-edge/syrian-opposition-scraps-geneva-talks-145/




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.