سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اقدام تامل‌برانگیز روزنامه زنجیره‌ای در افشای اطلاعات نظامی؛

گرای " شرق " به " غرب "

روزنامه شرق امروز در صفحه 4 خود در مطلبی با عنوان " کاهش 9 درصدی بودجه نظامی کشور " عملا اقدام به انتشار جز به جز ردیف های بودجه ای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی وابسته به نیروهای مسلح و حتی بخش های مختلف نیروهای مسلح کشور کرده است.اقدامی که تنها از آن می توان به عنوان گرادهی " شرق " به " غرب " نام برد و این سوال را با مسئولین این رسانه مطرح کرد که آیا اصولا تعریفی از منافع ملی در این روزنامه وجود دارد یا خیر.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ندای انقلاب؛ واحدهای نظامی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین گزاره های هر کشور به حساب می آیند و در سیاست های کلان و کلی برنامه ریزیان قدرت های بزرگ جایگاه ویژه ای برای آنان تعریف شده است.
 
جایگاهی که از نظر امنیتی نگاه ویژه ای بر آن حاکم است و تنها اخبار مربوط به این حوزه از کانال های از پیش تعریف شده و به صورت اخباری کلی در دسترس افکار عمومی قرار می گیرد تا از این طریق نه تنها موضوعاتی سری و امنیتی در دسترس بیگانگان قرار نگیرد بلکه بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی اصولی با توجه به داشته های واقعی خود داشته باشند.
 
اما این واقعیت مهم (عدم انتشار اطلاعات امنیتی و نظامی)که از سوی رسانه های غربی که دایه دار آزادی بیان و انتشار بدون قید و شرط اخبار هستند، رعایت می شود در حالی که در رسانه های ما گویی به فراموشی سپرده شده و نه تنها در سایه این بی موالاتی و یا حرکت جهت دار، این قبیل اطلاعات نظامی انتشار می یابد تا امنیت ملی در تیرس هدفگذاری دشمنان و تحلیل گران منطقه ای به راحتی هر چه تمام تر قرار گیرد.
 
روزنامه شرق امروز در صفحه 4  خود در مطلبی با عنوان " کاهش 9 درصدی بودجه نظامی کشور " عملا اقدام به انتشار جز به جز ردیف های بودجه ای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی وابسته به نیروهای مسلح و حتی بخش های مختلف نیروهای مسلح کشور کرده است.
 
اقدامی که تنها از آن می توان به عنوان گرادهی " شرق " به " غرب " نام برد و این سوال را با مسئولین این رسانه مطرح کرد که آیا اصولا تعریفی از منافع ملی در این روزنامه وجود دارد یا خیر.
 
در این گزارش از چگونگی افزایش و کاهش بودجه در بخش های مختلف نظامی کشور تحلیلی صورت گرفته که شاه کلید هدف نگارنده و روزنامه مزبور در پاراگراف آخر آن گنجانده شده است به نحوی که آورده اند " طی روزهای اخیر نظرات مختلفی از سوی نمایندگان محترم مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی درخصوص لزوم افزایش بودجه دفاعی در سال آینده منتشر شده است. جا دارد توجه این عزیزان را به این نکته جلب کنیم که در حالی که بودجه پیشنهادی برخی دستگاه‌های مهم مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی کاهشی بوده است، نمی‌توان بودجه دفاعی و انتظامی را بااهمیت‌تر از آن دو تلقی کرد. بدیهی است با توجه به رویکرد دولت مبنی بر عدم افزایش هزینه‌ها در سال آینده، هرگونه افزایش بودجه دفاعی در واقع به معنای کاهش بودجه سایر دستگاه‌هاست؛ به عبارت بهتر افزایش بودجه دفاعی و انتظامی یعنی کاهش بودجه آموزشی، کشاورزی، عمرانی و بهداشتی که در کشورهای در حال توسعه رویکرد توسعه‌محوری تلقی نمی‌شود. "
 
در این نگارش توجه به موضوع امنیت ملی از اهمیت چندانی برخوردار نیست و نگارنده به دنبال القاء این موضوع است که مباحثی همچون آموزش، بهداشت، کشاورزی و ... بر امنیت اولویت بیشتری دارد و باید نمایندگان مجلس به این مسائل بیش از سایر موارد توجه داشته باشند و بودجه این بخش ها را حرام موضوعات امنیتی نکنند درحالی که در وهله اول اینگونه به نظر می رسد که روزنامه مذکور با بهانه قرار دادن این موضوع که امیدواریم اینگونه نباشد دست به افشای اطلاعات نظامی کشورمان کرده است.
 
حال سوال اینجا مطرح می گردد که چگونه یک کشور همچون ایران که انواع تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای آن را مورد آماج قرار میدهد نباید به موضوع امنیت توجه داشته باشد و برای آن هزینه بدهد. در شرق کشور حرکت بی پایان مواد مخدر در جریان است، دزدان دریایی هر از چندگاهی یاد آبهای جنوبی ما می افتند، پایگاه های امریکایی و ناوشکن های آمریکایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقرند، حرکت های تکفیری هر روز پررنگتر می شوند و وهابیت برنامه های منسجم تری می یابد و ... این موضوعات را شاید نگارنده مطلب به فراموشی سپرده که این چنین بی مهابا به مقوله امنیت می تازد.
 
روزنامه شرق باید به این نکته توجه داشته باشد که آموزش، بهداشت و تمام موارد خدماتی در سایه امنیت ایجاد می شوند و اگر امنیت حتی در گوشه ای از کشور به مخاطره بیافتد دیگر نه بهداشت مناسب می تواند جواب گو باشد و نه آموزش هر چند که این موضوعات نیز باید در اولویت بودجه ای دولت لحاظ گردد اما نه پر رنگ تر از موضوعی که با روح مردم سرکار دارد. هرچند از این خبر روزنامه زنجیره ای شرق بیش از اینکه حس دلسوزی احساس شود بوی خیانت به مشام می رسد.
 
نباید فراموش کنیم که آسوده خوابیدن و بی دغدغه چشم بر روی هم گذاشتن حق تک تک مردم ایران است و نباید آن را با سیاسی بازی و انداختن توپ به زمین بازی های رسانه ای به فراموشی بسپاریم.
 
در ادامه باید به این موضوع پرداخت که رسانه ها در ایران که دایه دار حرفه ای گری هستند کمی از رسانه های غربی بیاموزند که چگونه منافع ملیشان را پاس می دارند در حالی که ما منافع ملی خود را به راحتی پاسکاری می کنیم و منابع اطلاعاتی را به راحتی هرچه تمام تر در اختیار برنامه ریزان غربی می دهیم.
 
نباید فراموش کرد که شاید روزنامه شرق در پی انتشار چنین اخباری نهایتا توقیف می شود اما این موضع بررسی شده است که چه ضربه غیر قابل جبرانی را به امنیت کشور وارد کرده است؟
انتهای پیام/
برچسب ها: شرق ، غرب ، گرا ، روزنامه ، بودجه ، نظامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.