سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نجفی:

اقدامات ایران مورد تایید آژانس قرار گرفته است/ بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین 9 بهمن ماه

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات داوطلبانه خود را آغاز کرده و مورد تایید آژانس قرار گرفته، اما این مسیر یک طرفه نیست و 1+5 باید به طور کامل به تعهدات خود طبق توافق ژنو عمل کند و اجرای توافق ژنو 6 ماهه و موقتی و با هدف هموار کردن مسیر برای رسیدن به توافق جامع نهایی است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "رضا نجفی" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نشست روز جمعه شورای حکام آژانس که به منظور تشریح وظایف این سازمان درباره توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) برگزار شده بود، گفت: این نشست به موضوع نقش آژانس در نظارت بر اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافقنامه ژنو اختصاص داشت که  آمانو گزارشی را در این زمینه ارائه کرد که همان گزارشی بود که قبلا به طور مکتوب توزیع شده بود و اعلام کرد که با توجه به افزایش حجم فعالیت‌های آژانس در جمهوری اسلامی ایران نیاز به بودجه و پرسنل دارد.
 
وی افزود: رقم اعلامی آژانس حدود 6 میلیون یورو در 6 ماه آینده است که نیم‌ میلیون یورو از طریق صرفه‌جویی و جابجایی نیروها امکان دارد و بقیه مبلغ بایستی توسط کشورهای عضو پرداخت شود.
 
نجفی اضافه کرد: بعد از  آمانو، نمایندگان کشورها به ایراد سخنرانی پرداختند که اینجانب به نمایندگی از سوی جنبش عدم تعهد سخنرانی کردم، یونان از طرف اتحادیه اروپا و نیکاراگوئه نیز از طرف گروه آمریکای لاتین به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
وی اضافه کرد: عمده سخنرانی‌ها بر استقبال از توافق ژنو و شروع اجرای آن از 20 ژانویه تمرکز داشت و کشورها ابراز امیدواری کردند که اجرای توافق از سوی دو طرف زمینه را برای مذاکرات نهایی فراهم کند.
 
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس درباره اظهاراتش در این نشست گفت: در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد شهید ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی در یمن اعلام کردم که دشمنان جمهوری اسلامی ایران بعد از اقدامات تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای، اقدامات خود را بر نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران متمرکز کرده‌اند، اما ملت ایران علی‌رغم همه این شرارت‌ها از حقوق خود دفاع می‌کند.
 
وی افزود: همچنین اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران اقدامات داوطلبانه خود را آغاز کرده و مورد تایید آژانس قرار گرفته، اما این مسیر یک طرفه نیست و 1+5 باید به طور کامل به تعهدات خود طبق توافق ژنو عمل کند و اجرای توافق ژنو 6 ماهه و موقتی و با هدف هموار کردن مسیر برای رسیدن به توافق جامع نهایی است.
 
نجفی درباره اینکه چه تعداد از کشورهای آمادگی خود را برای پرداخت هزینه مورد نیاز آژانس برای اجرای توافق ژنو اعلام کردند، اظهار داشت: آمریکا، انگلستان، فرانسه، ژاپن، دانمارک، سوئد و... از جمله کشورهایی بودند که آمادگی خود را اعلام کردند که برخی کشورها مبلغ کمک را مشخص کرده و برخی نیز بدون ذکر مبلغ آمادگی خود را برای پرداخت این هزینه اعلام کردند.
 
نماینده دائم ایران در آژانس این نشست را مثبت خواند.
 
به گزارش فارس، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس اخیرا در گزارش 4 صفحه‌ای خود با اشاره به توافق 24 نوامبر 2013 ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور عضو گروه 1+5 اعلام کرد که آژانس در توافق ژنو مسئول راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای تعیین شده است.
 
مدیرکل آژانس در خصوص تبعات مالی افزایش فعالیت‌های آژانس به واسطه اجرای توافق ژنو عنوان کرد که برای اجرای 6 ماهه حدود 6 میلیون یورو نیاز است که نیم میلیون آن از طریق جابجایی فعالیت‌ها امکان دارد.
 
نجفی همچنین گفت که بازرسان آژانس 9 بهمن ماه از معدن گچین بندرعباس بازدید می‌کنند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، آژانس ، نیرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.