سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

برخی راههای پیشگیری از ابتلاء به سرطان را بشناسیم

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه گفت: تعدادی از انواع بیماری های سرطان در صورت تشخیص به موقع کاملا قابل درمان اند و نیمی از افرادی که به سرطان مبتلا می شوند فرصت خوبی برای زنده ماندن دارند.

دکتر ˈفریبا ملاجعفریˈدر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: تغییرات حتی کوچک در زندگی روزمره می تواند به کاهش احتمال ابتلاء به سرطان کمک کند.

وی گفت: بسیاری از علل بیماری سرطان و اقداماتی برای کاستن خطرات آنها شناخته شده است.

ملاجعفری افزود: امروزه با توجه به تشخیص زودهنگام بسیاری از انواع سرطان ها، می توان بیمار را تا حد زیادی زنده نگهداشت تا به زندگی خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: تحقق این مهم با انجام خود آزمایی و غربالگری امکانپذیر است و با در پیش گرفتن برخی راه حل های ساده می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

از استعمال دخانیات پرهیز کنید

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه بیان کرد: تمام انواع توتون ها باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند.

وی ادامه داد: پرهیز از مصرف هر نوع سیگار یا توتونی باعث کاهش خطر ابتلاء به انواع سرطان های ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه ها،، لوزالمعده (پانکراس)، دهانه رحم (سرویکس)، معده و سرطان خون می شود.

غذاهای سالم بخورید

دکتر ملاجعفری در ادامه خاطرنشان کرد: گر چه انتخاب و مصرف غذاهای سالم تضمینی برای مبتلا نشدن به سرطان نیست، اما می تواند احتمال بروز آن را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: پزشکان حدود 30 درصد سرطان ها را به نحوه تغذیه افراد مرتبط می دانند.

این مقام مسؤول توصیه کرد: افراد مقادیر زیادی از غذاهایشان را از منابع گیاهی تهیه کرده، روزی پنج وعده میوه یا سبزیجات مصرف کنند، از روغن و چربیها کمتر استفاده کرده و ازمصرف مشروبات الکلی پرهیز کنند.

فعال باشید و وزن خود را کنترل کنید

ملاجعفری یادآور شد: انجام تمرینات ورزشی بطور منظم و روزانه و حفظ تناسب اندام نیز ممکن است در جلوگیری از بروز سرطانها نقش داشته باشد.

وی گفت: چاقی ممکن است عاملی خطرزا در بروز سرطان هایی مثل سرطان پروستات، روده بزرگ، راست روده، رحم، تخمدان ها و پستان باشد.

خود را از نور خورشید محافظت نمایید

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه بیان کرد: سرطان پوست یکی از شایعترین انواع سرطان ها و نیز یکی از قابل پیشگیری ترین سرطان ها است.

وی در این زمینه هشدار داد: تا می توانید از بیرون رفتن در ساعاتی که نور خورشید حداکثر است (ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر ) خودداری کنید؛ در سایه باشید. اگر مجبورید که بیرون بروید سعی نمایید در سایه قرار بگیرید؛ خود را بپوشانید. لباسهای گشاد و با رنگ روشن بپوشید تا از اشعه خورشید محافظت شوید؛ از کلاه مناسب استفاده کنید تا سر ، صورت و گوشهایتان در امان باشند؛ در استفاده از کرم های ضد آفتاب خسیس نباشید و هیچ گاه از لامپهایی که برای برنزه شدن بکار می روند استفاده نکنید.

بطور مرتب تحت معاینات پزشکی (چک آپ) قرار بگیرید

دکتر ملاجعفری اضافه کرد: معاینات منظم و تحت آزمایشات غربالگری برای بعضی از انواع سرطان ها مثل پوست، دهان، روده بزرگ و راست روده باعث کشف سرطان در مراحل اولیه شده و درمان را آسانتر می کند.

وی گفت: مردان باید آزمایشات غربالگری را برای سرطان پروستات و بیضه ها انجام دهند و برای زنان این آزمایشات برای سرطان دهانه رحم و پستان باید انجام شود.

این مسؤول در خاتمه تصریح کرد: از بروز هر گونه تغییری در بدنتان آگاه باشید و سریعاً با پزشک در این موارد مشورت کنید./ش


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.