سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری؛

ابعاد گوناگون آتش سوزی اخیر پایتخت مورد بررسی قرار گرفت

ابعاد گوناگون حادثه آتش سوزی اخیر پایتخت شب گذشته (۳ بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سیدرضا خوشزاد مدیرعامل سازمان آتش نشانی و سعدالله تیموری معاون عملیات سازمان آتش نشانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ ابعاد گوناگون حادثه آتش سوزی اخیر پایتخت شب گذشته (۳ بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سیدرضا خوشزاد مدیرعامل سازمان آتش نشانی و سعدالله تیموری معاون عملیات سازمان آتش نشانی و همچنین طی تماس تلفنی معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران و کولیوند نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
خوشزاد در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه در خصوص چگونگی وقوع حادثه آتش سوزی در ساختمان ۱۱۷ خیابان جمهوری تهران گفت: آتش نشانان شیرین‌ترین لحظات زندگیشان را در نجات انسان‌ها می‌دانند، این در حالی است که تلخ‌ترین لحظات آتش نشانان زمانی است که هموطنی جان خود را از دست می‌دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه جامعه آتش نشانان تلاشگر تهران و حتی در سطح کشور داغدار این ماجرا هستند، افزود: روح آتش نشانان به دلیل جان باختن دو مرحومه در آتش سوزی ابوریحان آزرده است، این در حالی است که فقط جسم آن‌ها در حال فعالیت است.  
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه اتفاق ابوریحان یک مسئله نادر است خاطرنشان کرد: آتش نشانان جانفشانی‌های بسیاری را در این ماجرا‌ها انجام دادند.  
 
خوشزاد با اشاره به آتش سوزی در یک مجتمع تجاری_ مسکونی و کارگاهی گفت: این مجتمع در زمره مجتمع‌های پرخطر به لحاظ کارکرد سه منظوره به حساب می‌آید.  
 
وی با اشاره به خدمت ۳۵ ساله ساختمان ۱۱۷ ابوریحان افزود: این مجتمع الزاما باید از یک راه خروج دومی برخوردار می‌شد.  
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه کانون و عمق حادثه دقیقا در طبقه ۴ و در درب پشت کارگاه رخ داد ادامه داد: ۷ نفر در داخل این کارگاه مشغول فعالیت بودند که متوجه آتش سوزی شدند.  
 
خوشزاد با اشاره به انباشت کالا در پشت درب کارگاه خاطرنشان کرد: این انباشت تا پله‌های پشت بام هم صورت گرفته بود، به طوری که در آنجا مملوی از پشم شیشه وجود داشت. 
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به اولین تماسی که ناشی از دود پشت بام صورت گرفت، گفت: سازمان آتش نشانی و آتش نشانان طبق منشور اخلاقی خود موظف به انجام خدمت رسانی شایسته و بهینه به مردم هستند.  
 
خوشزاد با اشاره به اینکه آتش نشانان باید کمتر از ۴۵ ثانیه از ایستگاه خارج شوند اضافه کرد: زمان رسیدن مامورین آتش نشانی به محله حادثه ۳ دقیقه و ۲ ثانیه بوده است، به طوری که این زمان یک نرم بسیار عالی به حساب می‌آید.  
 
وی با اشاره به اینکه نرم استاندارد جهانی برای رسیدن به محل حادثه زیر ۶ دقیقه است خاطرنشان کرد: این حادثه در روز تعطیل و با بار ترافیکی کمی صورت گرفت، به طوری که عکس العمل‌ها و واکنش‌های مامورین آتش نشانی سریع و به موقع بود، ماموران آتش نشانی نزدیک۳ دقیقه به محل حادثه رسیدند.  
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه تصاویر این حادثه از سایت‌ها و شبکه‌های مختلف مورد پخش قرار گرفته است افزود: متاسفانه دو نفر از کارکنان این کارگاه که خانه بودند در این حادثه جان خود را از دست دادند، به طوری که دو دقیقه و ۲۸ ثانیه یکی از این مرحومه‌ها در بیرون ساختمان قرار گرفته بود.  
 
خوشزاد با اشاره به اینکه از‌‌ همان فضایی که این خانم محبوس شده بود ۵ نفر نجات یافتند، اظهار داشت: تصمیم گیری در چنین صحنه‌هایی از سوی افراد بسیار سخت است.  
 
وی با اشاره به اینکه لوازم این کارگاه شامل چرخ خیاطی، دوک‌های نخ و سبدهای پلاستیکی بود گفت: وضعیت و شرایط ۷ نفری که در این کارگاه محبوس شده بودند کاملا مشخص است.  
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه این ۷ نفر به دلیل وجود دود در کارگاه از هوای آزادی که از پنجره می‌آمد استفاده می‌کردند خاطرنشان کرد: آتش نشانان آب را به سوی ۶ نفر باقیمانده استریل کردند تا زمینه تنفس آن‌ها بهتر شود.  
 
خوشزاد با اشاره به اینکه ۲۵ نفر را در کل ساختمان نجات دادیم گفت: همه این افراد از طریق نردبان به پایین هدایت شدند.  
 
وی با اشاره به عملیاتی نشدن نردبان اول در محل حادثه افزود: زمانی که نردبان عملیاتی نشد، مرحومه فروتن داخل کارگاه بود و آویزان نشده بود.  
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه نردبان دوم کمتر از ۱ دقیقه از ایستگاه ۱۸ مورد درخواست قرار گرفت و به سمت محل هدایت شد افزود: تصمیم گیری در زمان عملیات بسیار حیاتی و سخت است.  
 
خوشزاد با اشاره به تشکیل تیم ویژه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف موضوع از سوی شهردار تهران ادامه داد: تصمیم گیری برای محبوسین در زمان حادثه کار بسیار سختی بود.  
 
وی با اشاره به اینکه فرمانده صحنه در شرایط بحرانی باید تصمیم سختی را اتخاذ می‌کرد، گفت: در طول مسیر که هنوز نردبان دوم به محل نرسیده بود، متاسفانه این ریسک از سوی مرحومه صورت گرفت.  
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه نردبام دوم در زمان آویزان شدن مرحومه فروتن به محل رسیده بود، گفت: اگر این مرحومه حدود ۱۵ ثانیه بیشتر مقاومت می‌کرد، می‌توانست نجات پیدا کند. 

خوشزاد گفت: ظرف ۹۵ ثانیه، ۵ نفر که در این کارگاه محبوس شده بودند نجات یافتند.

فتح الله تیموری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه درباره چگونگی وقوع حادثه اخیر آتش سوزی در پایتخت گفت: در طی سال بیش از ۳۰ هزار ماموریت برای کارهای مختلفی از جمله حادثه و عملیات اطفاء حریق صورت می‌گیرد.  

معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه در این ۳۰ هزار ماموریت آتش نشانان تمام تلاش‌شان را برای رضایتمندی مردم به کار می‌گیرند، افزود: خوشبتانه در این امر آتش نشانان به لطف الهی موفق بودند.  
 
وی با اشاره به اینکه این حادثه جای تاسف بسیار دارد، خاطرنشان کرد: مردم از طریق شماره تلفن ۱۲۵ می‌توانند با آتش نشانان در زمان وقوع حادثه تماس بگیرند.  
 
فتح الله تیموری با اشاره به اینکه این شماره پل ارتباطی بین مردم و سازمان آتش نشانی است ادامه داد: هر حادثه‌ای که در هر نقطه از کشور اتفاق بیفتد، مردم می‌توانند به راحتی با این شماره تماس بگیرند و موضوع را بیان کنند، به گونه‌ای که نزدیک‌ترین ایستگاه به محل حادثه اعزام خواهد شد.  
 
معاون عملیات سازمان آتش نشانی با بیان اینکه در خصوص حادثه ساختمان ۱۱۷ ابوریحان، ۵_ ۶ تماس صورت گرفت، اضافه کرد: در تماس اول از وجود دود در پشت بام خبر داده شد.  
 
وی با اشاره به اینکه در آخرین تماس اعلام شد که افرادی در داخل کارگاه محبوس شده‌اند، ادامه داد: نیروهای آتش نشانی بر اساس تصمیماتی که در مرکز ستاد عملیات و مدیریت صورت می‌گیرد و متناسب با نوع حادثه، تجهیزات و امکانات خود را به محل حادثه اعزام می‌کنند.  
 
فتح الله تیموری با اشاره به اینکه به محض اعلام دود نزدیک‌ترین ایستگاه به محل اعزام می‌شود، اظهار داشت: ظرف کمتر از ۳ دقیقه و ۲ ثانیه مامورین در محل حضور یافتند و زمانی که اعلام محبوس شدن صورت گرفت نیروهای بیشتری مورد اعزام قرار گرفتند، به طوری که ۴ ایستگاه حریق و یک ایستگاه نجات و همچنین نردبام بلند و تشک به محل اعزام شد.  
 
معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه به محض اعزام اولین نیرو اعلام شد که تعدادی از افراد در داخل کارگاه محبوس شده‌اند، گفت: نیرو‌ها باید از راهرو وارد ساختمان می‌شدند و سپس عملیات اطفاء حریق را انجام می‌دادند.  
 
وی با اشاره به اینکه دسترسی به کانون حادثه باید از نزدیک‌ترین و موثر‌ترین موقعیت صورت گیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در لحظه اول ورود نیرو‌ها یکی از این افراد که خانم بودند، خود را از طبقه چهارم بالای همکف به بیرون پرتاب کرد.  
 
فتح الله تیموری با اشاره به نقص فنی نردبان در محل حادثه گفت: این نردبان‌ها خارجی و دارای سیستم‌های هوشمندی هستند.  
 
معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه این نردبان‌ها دارای سنسورهای بسیار حساسی هستند ادامه داد: این سنسور‌ها اجازه کارکرد ناامن را به اپراتور نمی‌دهند
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تجهیزات خودرو‌ها از قبل مورد چکاپ قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هر روز صبح ساعت ۷ این تجهیزات مورد ‌آزمایش و چاپ قرار می‌گیرد یعنی صبح یکشنبه نردبان مورد چکاپ قرار گرفته بود.  
 
فتح الله تیموری با اشاره به اینکه این نردبان مثل کامپیو‌تر دارای سیستم‌های بسیار هوشمندی است اضافه کرد: هرکدام از این دستگاه‌ها ممکن است به علتی آسیب ببیند و جابجا شوند.  
 
معاون عملیات سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه در لحظه آتش سوزی کسی از ساختمان خارج نشده بود خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولین متوجه شدند که نردبان عملیاتی نمی‌شود درخواست نردبان دوم را از ایستگاه دیگری دادند.
 
معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه برنامه طی تماس تلفنی در خصوص نتیجه پیگیری‌های این حادثه گفت: فعالیت سازمان ایمنی و آتش نشانی به صورت اجرایی و عملیاتی است.  
 
آباد با اشاره به اینکه روزانه قریب ۱۶۰ عملیات از سوی سازمان ایمنی آتش نشانی صورت می‌گیرد، گفت: کاهش میزان تلفات و خسارات در این سازمان مورد ارزیابی و محاسبه قرار می‌گیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه در این سازمان میانگین رسیدن آتش نشانان به محل حادثه مورد محاسبه قرار می‌گیرد اضافه کرد: خوشبختانه طی سالهای اخیر تعداد تلفات از ۳۷ نفر در سال ۹۰ به ۲۱ نفر رسیده است.  
 
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران افزود: در سال ۹۲ با احتساب این دو مرحومه از دست رفته، تعداد تلفات به ۱۲ نفر کاهش یافته است.  

آباد با اشاره به اینکه سالانه تلفات ۳۰ درصد کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: این کاهش تلفات با کاهش زمان رسیدن به محل حادثه همراه بوده است.  
 
وی با اشاره به اینکه در بحث آتش سوزی هر ثانیه برای نجات انسان‌ها بسیار حائز اهمیت است، افزود: ساختمان ۱۱۷ ابوریحان در تاریخ ۹۲. ۴. ۱۱ به دلیل ۶ مورد غیر ایمن مورد اخطار کتبی قرار گرفته بود.  
 
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اخطار کتبی که این ساختمان از سازمان ایمنی و آتش نشانی گرفته بود افزود: ساختمان‌های بالای ۸ طبقه باید شناسنامه ایمنی دریافت کنند، به طوری که این شناسنامه براساس شاخص‌های مورد نظر صادر می‌شود.  
 
آباد با اشاره به اینکه مسئولین این ساختمان بدون توجه به اخطار کتبی همچنان به ادامه فعالیت خود می‌پرداختند؛ اظهار داشت: ۹۹ درصد ساختمان‌های مناطق مسکونی ۱۱ و ۱۲ در آبستین چنین حوادثی قرار دارند.  
 
وی با اشاره به اینکه در مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند باید شناسنامه ایمنی دریافت کنند، گفت: جلسات مختلفی را با کار‌شناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار کردیم تا بتوانیم به موضوع بررسی آن به صورت دقیق بپردازیم.  

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تمام مکالمات و شواهد تاکید می‌کند که هم خودرو اول و هم خودرو دوم در زمان قابل قبول و زیر زمان استاندارد وارد محل حادثه شده‌اند، به طوری که باید گفت در این حادثه هیچ خطای انسانی صورت نگرفته و موضوع کاملا به نقص فنی نردبام می‌شود.  
 
آباد با اشاره به اینکه آخرین عملیات این نردبام مربوط به تاریخ ۹۲. ۹. ۱۸ است، گفت: در کل ده ماهه اخیر، ۱۳۹۲ نفر مورد نجات قرار گرفتند.  
 
وی با اشاره به حساسیت‌های سنسور این نردبام اظهار داشت: این نردبام از سوی آتش نشان مجرب و متخصصی مورد هدایت قرار می‌گرفت.  
 
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه انشاءالله گزارش این حادثه تا روز سه شنبه به شورا ارائه خواهد شد خاطرنشان ساخت: قضاوت در خصوص این حادثه باید در فضای آرامی صورت گیرد، پس نباید بیگدار به آب زد و زحمات آتش نشان را هرگز نباید فراموش کرد.  
 
کولیوند در ادامه برنامه طی تماس زنده تلفنی در خصوص آخرین نتیجه تحقیقاتی که در مجلس صورت گرفت گفت: از لحظه حادثه کمیسیون شورا‌ها به بررسی اولیه موضوع پرداخت، به طوری که با شهرداری تهران ارتباطات مستقیم و مستمری را داشتیم.  
 
نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و شورایاری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستگاه‌های درگیر باید در این رابطه باید تحقیقات خود را به صورت کامل ارائه دهند افزود: کمیسیون شورا‌ها مستقیما در خصوص این موضوع وارد عمل شده، به طوری که در روز یکشنبه به بررسی نهایی حادثه آتش سوزی ابوریحان خواهیم پرداخت تا واقعیت امر مشخص شود.  
 
وی افزود: تا زمانی که تحقیقات تکمیل نشود نمی‌توان مجموعه‌ای را متهم کرد و یا اینکه بخواهیم مجموعه‌ای را به سهل انگاری متهم کنیم.  
 
کولیوند با اشاره به اینکه باید به شفاف شدن موضوع کمک کنیم اظهار داشت: تلاش آتش نشانان را هرگز نباید مورد فراموشی قرار داد.  
 
نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و شورایاری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به دنبال بررسی حادثه آتش سوزی است ادامه داد: انشاءالله هفته آینده نتیجه موضوع را نهایی خواهیم کرد پس باید اینگونه گفت که نباید اقدام به تصمیم گیری مقطعی کنیم.  
 

انتهای پیام/
برچسب ها: ابعاد ، گوناگون ، حادثه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.