سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه‌ی خبری جزئیات عملیات آتش‌نشانان در حادثه خیابان ابوریحان بررسی شد؛

سهل‌انگاری آتش‌نشانان منطقی به نظر نمی‌رسد /در بررسی‌ کارشناسی آتش‌نشانان در زمان استاندارد وارد عمل شدند

شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه‌ی خبری ، دکتر خوشزاد، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به همراه مهندس تیموری ، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی جزئیات و نحوه‌ی عملیات آتش‌نشانان در خیابان ابوریحان را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر خوشزاد ضمن ابراز تأسف و همدردی با خانوده‌ی دو متوفی حادثه ،‌ تلخ‌ترین لحظات آتش‌نشانان را لحظه‌ی از دست رفتن جان شهروندان و شیرین‌ترین لحظات زندگی آتش‌نشانان را لحظه‌ی نجات انسان‌ها عنوان کرد.

وی ادامه داد:‌محل آتش‌سوزی از مجتمع‌های پرخطر بود، که با قدمت 35 ساله جزو ساختمان‌های فرسوده به حساب می‌رفت که از مهم‌ترین آیتم‌های این ساختمان راه‌های خروج بود که در هنگام وقوع حادثه باید از راه خروج دوم،‌ استفاده می‌شد که به علت سابقه ساخت و قدیمی بودن ، حداقل‌ها رعایت نشده است.

دراین آتش‌سوزی دو بحث مطرح است،‌ یک بحث علت حادثه و بحث دوم مربوط به سازمان آتش‌نشانی و چرایی بازنشدن نردبان است.

کانون حریق در طبقه چهارم و در پشت درب کارگاه صورت گرفته ، در پاگرد، انباشت کالا وجود داشته است و این انباشت تا پله‌های سمت پشت بام مملو بوده ، همچنین در طبقه سوم ، پشم شیشه و مواد قابل اشتعال موجود است که در طی یک بی‌احتیاطی و یا عوامل دیگر که در دست بررسی است، ساختمان طعمه‌ی حریق می‌شود.
 
خوشزاد ادامه داد:‌ در اولین تماس با آتش‌نشانان اعلام می‌شود که مقداری دود از پشت‌بام خارج می‌شود، سازمان آتش‌نشانی و آتش‌نشانان طبق منشور اخلاقی خود در کمتر از 45 ثانیه از ایستگاه خارج شدند. بعد از تماس اول در زمان سه دقیقه و دو ثانیه ، اولین گروه آتش‌نشانی ( که در استاندارد جهانی چهار دقیقه است) به محل حریق رسیدند و عکس‌العمل به موقع انجام شده است.
 
مهندس تیموری ، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی در ادامه خاطرنشان کرد: در طی سال بیش‌از 30 هزار عملیات اطفای حریق انجام می‌شود که در این عملیات‌ها تلاش آتش‌نشانان ، جلب رضایت مردم است.

در این حادثه ، 5 الی 6 تماس با سامانه 125 صورت گرفته است.

در تماس اول، عنوان شد " دود از پشت‌بام خارج می‌شود" ،‌در تماس دوم و سوم نیز همینطور. در تماس چهارم، ذکر شد که " در محل آتش سوزی ، پشم شیشه موجود است" و در آخرین تماس نیز از افراد محبوس شده در کارگاه خبر دادند.

نیروهای آتش‌نشانی در مرکز متناسب با نوع حادثه ، تیم ویژه اعزام کردند که چهار ایستگاه حریق ، یک گروه نجات،‌ دو نردبان و یک تشک نجات به محل اعزام شد.

پس از ورود نیروها ( که در اولین تماس اعزام شده بودند) برای اطفای حریق به داخل ساختمان ورود کردند که متأسفانه یک نفر از پنجره سقوط می‌کند.

پس از اعزام نیروهای دوم و سوم به محل،‌ نردبان دچار نقص فنی می‌شود.

نردبان دارای سیستم هوشمند الکترونیکی و سنسورهای حساس است که به دلیل نقص فنی ، دستگاه عملیاتی نمی‌شود.

تیموری در پاسخ به سؤال مجری برنامه ،‌که آیا دستگاه‌ها هر روز چک نمی‌شوند؟! عنوان کرد: هر روز صبح در ساعت هفت، زمانی که نیروهای قبلی شیفتشان را تحویل نیروهای شیفت جدید می‌دهند، تمامی دستگاه‌ها، ابزار ریز و درشت تست و بررسی می‌شوند.

وی همچنین اذعان کرد: پس از مدتی آتش و دود از پنجره‌ها دیده می‌شود که تقاضای نردبان دوم شد. تعدادی از افراد محبوس شده در کارگاره ،‌از پنجره‌ها دیده می‌شدند که به یک باره خانم متوفی از پنجره به پائین می‌آید و در لبه‌ی قرنیز می‌ایستد. وی دو دقیقه و 28 ثانیه در آنجا ایستاده بود که متأسفانه به دلیل شکستن دیواره‌ی آلومینیومی به پائین پرتاب می‌شود.
 
در ادامه برنامه معصومه آباد،‌ رئیس کمیسیون ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در تماس تلفنی درخصوص این حادثه گفت:‌ 99 درصد از ساختمان‌های منطقه 11 و 12 به دلیل فرسودگی آبستن چنین حوادثی هستند .

وی افزود:‌ در یازدهم تیر ماه سال جاری این ساختمان در مورد عدم ایمنی ، چندین بار از سازمان آتش‌نشانی اخطار کتبی دریافت نموده بود،‌ اما به دلیل سهل‌انگاری این حادثه تلخ رخ داد.

معصومه آباد افزود: درجلساتی که در همین خصوص داشتیم ، آتش‌نشانان در زمان استاندارد ورود کردند و حتی گروه‌های بعدی آتش‌نشانان زیر زمان استاندارد،‌ ورود کردند .

گفتنی است در  بازنشدن نردبان، خطای انسانی صورت نگرفته است، نردبان دچار نقص فنی شده است. همچنین در این جلسات تسلط اپراتور نردبان را بررسی کردیم که اپراتور از آتش‌نشانان مجرب و متخصص بوده است.
 
وی اظهار داشت: تلاش آتش‌نشانان را نباید به هیچ عنوان نادیده گرفت و بررسی‌ها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت.
 
در ادامه‌ی گفتگو معاون عملیات آتش‌نشانی افزود: نردبان دوم ، از ایستگاه 18 به سمت محل حریق حرکت کرد،. در محل حادثه فرمانده عملیات باید تصمیم بگیرید و مهم‌ترین تصمیم پشتیبانی نردبان دوم بود. در طول مسیر که نردبان به محل برسد ( در تصاویر دریافتی به نظر می‌رسد) خانم متوفی به تصور اینکه می تواند از کامپوزیت دیواره استفاده کند و سر بخورد تا هم‌کف، به لبه‌ی قرنیز می‌آید، نردبان دوم به محل می‌رسد حدود 15 ثانیه اگر خانم متوفی مقاومت می‌کرد و آلومینیوم قسمت زیر پای وی شکسته نمی‌شد، این حادثه تلخ رخ نمی‌داد.

لازم به یادآوری است ، ظرف 95 ثانیه ، پنج نفر از افراد محبوس شده در کارگاه از همین مکان از طریق نردبان نجات یافتند.

در پایان محمد جواد کولی‌وند،‌ رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در تماس تلفنی در باره‌ی این حادثه عنوان کرد: سهل‌انگاری آتش‌نشانان در این حادثه منطقی به نظر نمی‌رسد و انشاءالله تا روز یکشنبه بررسی‌های نهایی انجام می‌شود و برای مردم عزیز اطلاع‌رسانی می‌شود. /
انتهای‌پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.