سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقوق بشر به سبک غربی (48)؛

آن قطعه‌ مظلومِ زمين حاصل حقوق بشر آمريکايي است+ تصاویر

از این پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هایی می پردازیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی غربی است. این کشورها که خود دم از حقوق بشر می زنند در موارد بسیاری آن را زیر پاگذاشته و خلافش رفتار کرده اند،برخی از این پرونده ها را برای شما هرشب بازنشر می کنیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  دولت آمريكا بزرگ‌ترين نقض‌كننده‌ى حقوق بشر در دنيا است؛ نه [فقط] ديروز، [بلكه] همين امروز، همين حالا؛ اينها كسانى هستند كه رژيم غاصب صهيونيستى به پشتوانه‌ اينها و پشت‌گرمى اينها است كه دارد اين همه شرارت در اين منطقه مي‌كند.

فلسطين در
چه وضعى است؟ فلسطينى‌ها در چه وضعند؟ غزّه در چه حالى است؟ احوال مردم غزّه را مردم دنيا نمي‌دانند؟ بيمارِ محتاج درمان اضطرارى در آن قطعه‌ى مظلومِ زمين، روى زمين مانده است، داروهاى ابتدايى در اختيار او قرار نميگيرد! چرا؟ چون آمريكا پشت سر رژيم صهيونيستى غاصب است. يك كشورى را، يك مردم مظلومى را از اطراف محاصره كنند، راهى به بيرون نداشته باشند، هيچ امكانى نداشته باشند، مريضشان هم روى زمين مي‌ماند، گرسنه‌شان هم گرسنه ميماند، اوّليّات زندگى هم از آنها دريغ داشته ميشود؛ اينها ظلم نيست؟ اينها تخلّف از حقوق بشر نيست؟ آن‌وقت اينها شرم نمي‌كنند اسم حقوق بشر بر زبان مى‌آورند؟ (ديدار با مردم قم - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹)

روزگاري نخست وزير وقت اسرائيل در دهه 1980، اسحاق رابین گفته بود آرزو می کند صبحی از خواب بیدار شود و ببیند که غزه در آب فرو رفته است.

اين عمق استيصال نخست وزير جلاد صهيونيست را از مقاومت خستگي‌ناپذير مردم غزه نشان مي‌دهد. شايد بتوان گفت که غزه مشهورتر از آن است که نيازمند معرفي باشد. چه در ميان دشمنان فلسطين و اسلام و چه در ميان دوستان آن. اما گاهي برخي چيزها از فرط حضور و عيان بودن، مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند.

اکنون که اين سطور نوشته مي‌شود محاصره همه جانبه غزه و جلوگيري رژيم سفاک صهيونيست از رسيدن دارو و غذا به مردم اين منطقه به سال هفتم خود وارد شده است و اين امري است که شايد مورد غفلت بسياري واقع شده باشد.

از اين رو شايسته است يکبار ديگر به اختصار «اين قطعه مظلوم زمين» را بشناسيم.


نوار غزه کجاست؟

نوار غزه یا آنگونه که برخي بيان مي‌کنند باریکه غزه منطقه‌اي از فلسطين اشغالي است. در واقع به لحاظ جغرافيايي چنان که از نقشه زير مشخص است اين نوار در غربي‌ترين بخش فلسطين اشغالي قرار دارد که از جنوب غربي با کشور مصر (ناحيه صحراي سينا) هم‌مرز است و مرزهاي غربي آن را کاملا درياي مديترانه پوشش مي‌دهد. مابقي مرزهاي اين نوار در اشغال رژيم صهيونيستي قرار دارد. طول اين نوار در طولاني‌ترين بخش آن 41 کيلومتر و عرض آن در عريض‌ترين بخش آن 12 کيلومتر است.


مساحت و جمعيت

بر اين اساس مساحت اين باريکه تقريبا معادل ۳۶۰ کیلومتر مربع (طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۹ کیلومتر) برابر با 146 مايل مربع است. (مقايسه کنيد با مساحت شهر تهران که حدودا 730 کيلومتر مربع است) [1]

در مورد جمعيت اين منطقه محاصره شده آمار دقيقي در دست نيست اما بهترين برآوردها ميزان اين جمعيت را حدود يک ميليون و ششصد هزار نفر بيان مي‌کند.


تاريخچه

نوار غزه يکي از سرزمين‌هاي تاريخي است. به علت قرار گرفتن در کنار درياي مديترانه و درمنطقه‌اي که به سه قاره اروپا آسيا و افريقا مرتبط است شاهد تحولات تاريخي فراواني بوده است. تاريخ سکونت در آن به هزاران سال پيش باز مي‌گردد واين منطقه حکومت‌هاي مختلفي را در طول قرون متمادي تجربه کرده است.[2]

شايد يکي از اولين اتفاقات مهم اين شهر در تاريخ پيش از اسلام از دنيا رفتن هاشم پدر عبد المطلب، از اجداد بزرگوار پيامبر اسلام دراين شهر باشد که هم اکنون نيز در اين شهر مسجدي با نام مسجد السيد هاشم وجود دارد.[3]

در دوران معاصر اين منطقه همانند کل سرزمين فلسطين از سرنوشت خونبار و حزن انگيزي رنج برده است. اين سرزمين از 1917 تا 1948 تحت اشغال انگليسي‌ها بوده است (مانند ساير مناطق فلسطين که تحت اشغال انگلستان بود و جامعه ملل به اين استعمارگر پير حق قيمومت بر اين منطقه را داده بود.)

از 1948 تا 1967 اين منطقه هنوز به اشغال اسرائيل در نيامده بود و از اين رو مرکزي براي مبارزه با اشغالگران صهيونيستي بود که ساير مناطق فلسطين را اشغال کرده بودند. در اين دوران حاکماني مرتبط با حکومت مصر اداره اين منطقه را در دست داشتند.

در سال 1967 اسرائيل در جنگ 6 روزه اين منطقه را به همراه صحراي سينا در مصر و مناطق ديگري از فلسطين و ديگر کشورها به اشغال درآورد. اسرائيل از همان زمان شروع به شهرک سازي در اين منطقه کرد به طوري که به مرور زمان بتواند اشغال و يهودي سازي اين منطقه را کامل سازد و از باز پس دادن آن جلوگيري نمايد.

در سال 1979 و در توافق‌نامه کمپ ديويد ميان مصر و رژيم صهيونيستي، اين رژيم قول عقب نشيني از غزه را داد. اما به اين قول خود عمل نکرد و در سال 1994 و در پي توافقنامه اسلو نيز اين رژيم متعهد شده بود که نوار غزه را به دولت خودگردان فلسطيني بازگرداند که بازهم با ادعاي اين که بخشي از اين سرزمين را يهوديان ساکن شده‌اند از واگذاري کامل آن خودداري کردند و به اشغال بخش‌هاي از آن ادامه دادند.

سال 2000 انتفاضه در اين سال انتفاضه دوم يا انتفاضه الاقصي رخ داد که نقش جدي در فعال شدن گروه‌هاي فلسطيني در غزه داشت.

سال 2005 سالي است که بالاخره در اثر انتفاضه طويل المدت فلسطينيان رژيم صهيونيستي مجبور به عقب نشيني از غزه شد.البته بايد خاطر نشان ساخت که اين رژيم از همان زمان سخت‌گيري‌هايي را عليه فلسطينيان اين منطقه ايجاد کرد که در نهايت در سال‌هاي بعدي به محاصره کامل نوار غزه منجر گرديد.

2007 برسر کار آمدن حماس يکي از مهمترين تحولاتي است که باعث شد حکومت فلسطين به دست يک گروه مقاومت جدي بيافتد. در اين سال حماس توانست در انتخابات فلسطين به قدرت برسد هر چند کارشکني‌هاي جنبش فتح و ... در نهايت باعث شد که حکومت حماس به غزه محدود بماند و در کرانه باختري حکومت در قبضه فتح باقي ماند.

2008 جنگ غزه اوج مقاومت و مظلوميت ساکنان غزه بود. در اين جنگ نواز غزه که چنان که ذکر شد منطقه‌اي کوچکتر از نيمي از شهر تهران است از هوا و زمين و دريا مورد حمله رژيم صهيونيستي قرار گرفت و اشغالگران قدس تلاش کردند تا با تمام توان حکومت فلسطيني حاکم در غزه را سرنگون سازند. اما اين حماسه غزه در تاريخ ماندگار شد که مردمي محاصره شده در يک منطقه کوچک وتحت شديدترين محاصره‌ها توانستند ماشين جنگي رژيم صهيونيستي را متوقف کرده و به عقب برانند.

استفاده رژيم صهيونيستي از بمب‌هاي آتش‌زا و فسفري و مواد منفجره‌اي که با اورانيوم ضعيف شده آلوده گشته است و نيز ديگر سلاح‌هاي کشتار جمعي از موارد بارز جنايت جنگي عليه غير نظاميان دراين جنگ بود که جهانيان نظاره گر آن بودند و با حمايت آمريکا،‌ رژيم صهيونيستي از عواقب بين المللي آن در امان ماند.





تصاوير استفاده رژيم صهيونيستي از مواد ممنوعه فسفر سفيد عليه مناطق مسکوني و مدارس و ... در غزه





محاصره غزه

محاصره غزه يک فاجعه انساني دراين منطقه ايجاد کرده است. اين محاصره که به صورت رسمي و شديد آن از سال 2007 ميلادي آغاز شده است تا کنون به انحاء مختلف ادامه داشته است و در بخش قابل توجهي از اين دوران حکومت فاسد مبارک در مصر نيز با رژيم صهيونيستي همکاري داشته است تا محاصره کامل شود.




علاوه بر مشکلات اقتصادي فراوان که ضرر مستقيم آن ماهانه 230 ميليون دلار براي ساکنان اين منطقه است، رژيم صهيونيستي منابع آبي اين منطقه را نيز شامل محاصره دانسته و از ورود آب‌ها به اين منطقه نيز در حد توان و امکان خويش جلوگيري به عمل مي‌آورد.


انهدام زيربناهاي غزه

منهدم کردن زيربناهاي اين منطقه و تلاش رژيم صهيونيستي براي تخريب همه جانبه آن به همراه محاصره باعث شده است که تاسيسات برق در منطقه کاملا آسيب ببيند به نحوي که قطعي و کمبود برق نه تنها زندگي معمولي افراد را مختل کرده است بلکه باعث جان دادن افراد در بيمارستانها و مراکز درماني مي‌گردد. سازمان عفو بين الملل خاطر نشان ساخته است که تداوم بيش از 6 ساله محاصره شديد، باعث شده است که حقوق اوليه بشر در اين منطقه توسط رژيم صهيونيستي نقض گردد. [4]









تونل‌هايي براي غذا و دارو

محاصره شديد نوار غزه باعث شده است که مردم منطقه براي دسترسي به مواد غذايي و دارو و آب آشاميدني مجبور به حفر تونل‌ شوند اين تونل‌ها در منطقه مرزي غزه با مصر حفر شده است تا مردم مقاوم غزه بتوانند به اوليات مايحتاج خود دست يابند اين در حالي است که رژيم صهيونيستي و رژيم مبارک بارها براي مسدود کردن اين تونل‌ها اقدام کرده بودند تا حداقل امکان مقابله با محاصره را نيز از فلسطينيان بگيرند.








ساکنان تحت محاصره غزه براي وارد کردن مواد غذايي نيز مجبور به استفاده از تونل‌هايي هستند که هر لحظه امکان دارد فرريزد و باعث مرگ آنها شود.

شايان ذکر است که دولت مبارک قصد داشت تا با ايجاد يک ديوار آهني به عمق 30 متر و با طول 12 کيلومتر همه اين تونل‌ها را مسدود نمايد. چرا که با ايجاد اين ديوار آهني و متصل کردن جريان برق و حس‌گرهاي ديگر به آن امکان عبور مردم غزه محاصره صهيونيست‌ها از ميان مي‌رفت. [5]

هم اکنون درپي تحولاتي که در مصر رخ داده است و با بر سر کار آمدن نظامياني که به آمريکا و اسرائيل گرايش دارند روند تخريب تونل‌هاي مردم غزه نيز افزايش يافته است به نحوي که دولت کنوني مصر اعلام کرد که 8 تونل را شناسايي و تخريب کرده است.[6]


ايجاد اختلال در زندگي مردم غزه

رژيم صهيونيستي علاوه بر محاصره کامل غزه بخش‌هايي از اين منطقه را نيز تحت اشغال خود دارد و با ايجاد ايست بازرسي و .. تلاش مي‌کند تا زندگي مردم را در اين منطقه مختل نمايد. در فلسطين اشغالي حتي کودکان نيز براي مدرسه رفتن بايد مورد بازرسي بدني قرار گيرند و کيف و کتاب آنها را سربازان صهيونيست مورد بازرسي قرار دهند.




اين بازرسي‌ها گاه شامل بازرسي بدني نيز مي‌شود.




اين بازرسي‌هاي ظالمانه و غير انساني باعث شده است که بسياري از دختران مدرسه را ترک گويند.[7]




وضعيت اقتصادي غزه در حالت محاصره

يکي از اصلي‌ترين مشکلاتي که رژيم صهيونيستي به آن اميد زيادي بسته است ايجاد مشکلات اقتصادي شديد براي مردم غزه و به ستوه آوردن آنهاست. در واقع رژيم صهيونيستي با محاصره کامل اقتصادي و دارويي و غذايي و حتي آب تلاش مي‌کند مردم غزه را به خاطر راي دادن به مقاومت تنبيه کند و از اين طريق آنها را به زانو در آورد. اين امر مصداق بارزي از سوءاستفاده از زور براي اثر گذاري بر سياست است. آمارهاي زير نشان از آن دارد که هر چند فشار ظالمانه اسرائيل که تحت حمايت و با چراغ سبز آمريکايي‌ها بر مردم غزه وارد مي‌شود به مراحل وخيمي منجر شده است مردم اين منطقه دست از مقاومت خود بر نداشته‌اند.

مطابق آمارهاي سازمان ملل فقر يک امر عمومي درنوار غزه است. محاصره شديد و بستن مرزها باعث شده است که مردم اين منطقه دچار فقر مفرط شوند به طوري که مطابق آمارهاي سازمان ملل بيش از 80 درصد مردم اين کشور روزانه کمتر از دو نيم دلار درآمد دارند.

محاصر غزه از سوي اسرائيل شامل ورود هر نوع مواد غذايي دارو و ... نيز مي‌شود و از اين رو گاه در غزه اوضاع به نحو اسفناکي اضطراري مي‌شود.[8]

چنان که ذکر حکومت مصر در دوران حسني مبارک به واسطه هماهنگي کاملي که با آمريکا و رژيم صهيونيستي در محاصره غزه داشت و از اين رو محاصره اين منطقه را به صورت يک محاصره کامل در مي‌آورد.



حمله به کاروان آزادي نشان حقوق بشر آمريکايي

در پي تشديد محاصره غزه بسياري از مردم مسلمان و آزادي‌خواهان دنيا به حمايت از مردم غزه فعال شدند و در نهايت با ايجاد کاروان‌هايي به نام آزادي تلاش کردند تا محاصره مردم بي دفاع غزه را بشکنند و به آنها مواد غذايي و دارو برسانند. اما رژيم صهيونيستي با حمايت مستقيم آمريکا به اين کاروان‌ها حمله کرد و دست به کشتار وحشيانه کساني زد که به دنبال نجات مردم غزه از بيماري و گرسنگي بودند. حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي به کاروان آزادي و کشتي‌هايي که براي مردم غزه مواد غذايي و دارو حمل مي‌کنند با اين هدف بود که محاصره غزه به هيچ عنوان شکسته نشود. نکته جالب توجه آن است که ايالات متحده آمريکا حتي در اين جنايت آشکار نيز دست از حمايت از رژيم صهيونيستي بر نداشت.

حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي به حدي جنايت‌کارانه و غيرقانوني بود که مراجع بين المللي تحت نفوذ آمريکا و صهيونيستها نيز مجبور به محکوم کردن آن شدند. اما در نهايت رژيم صهيونيستي و سران جنايتکار آن تاوان اين اقدام جنايتکارانه را نپرداختند. [9]



رژيم صهيونيستي در اين حمله 20 نفر را کشت و با عث زخمي و مجروح شدن تعداد بيشتري (حدود 50 نفر) شد تا اين پيام را به جهانيان بدهد که براي محاصره غزه حاضر است هر بيگناهي را بکشد تا از رسيدن مواد غذايي و دارو به فلسطينيان مظلوم محاصره شده جلوگيري کند.[10]

براي مشاهده يک تحليل تفصيلي در باره حمله اسرائيل به ناوگان آزادي به آدرس زير مراجعه کنيد:

http://www.isrjournals.ir/fa/essay/140-essay-farsi-7.html

اين قطعه مظلوم زمين حاصل حقوق بشر آمريکايي است

آري فلسطين سرزمين مظلومي است و غزه اين قطعه مظلوم زمين در روزگار ما و در حالي ادعاي حقوق بشر ابرقدرتها آسمان را سوراخ کرده است شاهد بدترين ظلم‌ها و بيشترين فشارهاي غير انساني است. اين است حقوق بشري که غرب و به خصوص آمريکا از آن دم مي‌زند.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.