سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موفقيت گفتگوهاي ملي يمن در هاله اي از ابهام

افراد مسلح در حالی احمد شرف الدین یکی از نمایندگان جنبش انصار الله را در گفتگوهای ملی ترور کردند که این جنبش وزیر کشور را به دست داشتن در ترورها و ناامنی متهم می کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم ؛ این ترور در حالی اتفاق می افتد که عبدربه منصور هادی از قصد خود برای اتخاذ تصمیمات مهم در سطح امنیتی خبر داده است .

عبدالرحمن العابد خبرنگار شبکه العالم با تهیه گزارشی در این باره گفت :توافقی شکننده میان حوثیها از یک سو و سلفیها و حامیان آنها نظیر حزب اصلاح و قبایل حاشد و برخی از فرماندهان نظامی از سوی دیگر برقرار شده است . این در حالی است که در جبهه های «دنان » و « خیوان» در منطقه حاشد در استان «عمران » بیش از پیش شاهد نقض توافق و درگیریها میان قبایل وابسته به شیوخ قبایل «بیت الاحمر» از سویی و فرزندان قبایل «حاشد« وابسته به حوثیها بوده ایم که این مساله به خودی خود پیچیدگیها و دشواریهای جدیدی به اوضاع بحرانی یمن اضافه کرده است .

«فارس السقاف » مشاور رئیس جمهور یمن گفت : گفتگوهای ملی موثر خواهد بود و تردیدی نیست که باید به این وضعیت پایان داد . نزاعها و مناقشه های اخیر باید پایان یابند چرا که بعد از کنفرانس و گفتگوها و تصویب سند نهایی نباید وضع همانگونه که بوده است ، باقی بماند .

اوضاع بحرانی فقط به درگیریهای مسلحانه در حاشد و دیگر مناطق یمن محدود نمی شود بلکه به نظر می رسد با توجه به تکرار حوادث ترور در میان رهبران الحوثی ، اوضاع بحرانی تر شود بگونه ای که این بار دکتر احمد شرف الدین عضو کنفرانس گفتگوها از فهرست حوثیها ترور شد که نقش موثری در گفتگوها داشت و به عنوان معمار تفکر مرحله تاسیسی به شمار می آمد در حالیکه این طرز تفکر توانست به عنوان راه خروجی از بن بست برای شکل گیری کنفرانس و گفتگوهای ملی به حساب آید ضمن آنکه باید توجه داشت طرحهای زیادی در این خصوص با شکست مواجه شده بود .

خبر نگار در ادامه این گزارش تاکید کرد بر اساس دیدگاه صاحبنظران امور یمن ، ترور جدید پیامدهای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت . عبدالکریم الخیوانی رهبر جنبش انصار الله در این باره گفت :دولت شکست خورده ، فاسد و ناتوان نه تنها مسئولیت را به عهده نمی گیرد بلکه متاسفانه وزیر کشور این دولت خود مسئول ترورها و ناامنی ها است .

ما امروز با احترام به حق حیات و زندگی امن برای همگان ، امروز به عنوان انصار الله خروج خود را از گفتگوهای ملی اعلام می کنیم تا به امنیت و حق حیات احترام گذاشته شود .

ترور دکتر شرف الدین عضو کنگره ملی گفتگو در همان روزی صورت گرفت که نشست پایانی این کنفرانس با حضور عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن برگزار شد . این ترور با توجه به جایگاه دکتر شرف الدین بسیار از شرکت کنندگان را اندوهگین و ماتم زده کرد و به کنار کشیدن ائتلاف حوثیها از جلسه منجر شد . همین امر باعث شد منصور عبدربه هادی از تشکیل جلسه امنیتی صدور دستورات قوی خبر دهد .

خبرنگار العالم در بخش پایانی گزارش خود خاطر نشان کرد بحران پس از بحران و جنگ بعد از جنگ ، از منطقه حاشد گرفته تا ضالع ، همگی حوادث و پیچهای خطرناکی است که گریبانگیر یمنیها شده است ضمن آنکه ترور دکتر شرف الدین به عنوان یکی از ستونهای اصلی جنبش انصار الله یک پیام قوی برای این کنفرانس است .


انتهاي پيام /
برچسب ها: موفق ، یمن ، گفتگو ، هاله ، ملی ، ابهام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.