سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قالیباف:

تیم کارشناسی برای بررسی حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری تشکیل شد/ قول می‌دهم نتایج رسیدگی به این حادثه ظرف 15 روز اعلام شود

شهردار تهران گفت: حداکثر ظرف 15 روز آینده درخصوص حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری، بررسی دقیق صورت گرفته و نتایج این بررسی را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ شهردار تهران پیش از ظهر امروز در دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران اظهار داشت: در مسئولیت‌های خطیر حوزه فرهنگی اجتماعی و تربیتی امورات اجتماعی و فرهنگی با سخنرانی و نصحیت حل و فصل نمی‌شود و درواقع برای اصلاح رفتار‌ها نصیحت به تنهایی کفایت نمی‌نماید.  
 
قالیباف افزود: همه ما باید باورمان این باشد که چه هدفی با دنبال می‌کنیم و هدف ما از زندگی و از مسئولیتی که امروز در اختیار ما هست چیست و چه وظیفه‌ای داریم.  
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریتی با این برنامه ریزی و سیستم و کارکرد اولین موضوع حرکت هدفمند است افزود: باید بدانیم که هدف ما در شهرداری‌ها چیست و آیا هدف فقط در دست گرفتن قانون شهرداری‌ها و اجرای صرف آن است و آیا این امر کافی است
 
شهردار تهران افزود: مهم‌ترین هدف برای تمامی افراد و مسئولین در اقصی نقاط کشور براساس باورهای دینی و آنچه از بزرگان و نخبگان و علمای دین آموخته‌ایم برقراری رشد و تعالی انسان هاست که طبیعتاً بر دوش تمامی والدین، مدیران و بزرگان است.  
 
قالیباف تصریح کرد: اگر هدف این امر باشد سایر موضوعات ابراز و وسیله در جهت رسیدن به این هدف است و خود دیگر هدف نیستند و اگر تاکید به معماری شهری معماری اسلامی دیگر هدف نبوده بلکه وسیله‌ای است که وقتی در یک نگاه در شهر شهروندان قدم می‌زنند و چشمشان به این معماری می‌افتد به عنوان تذکر و یادآوری سبب به یاد انداختن خدا شود.  
 
وی ادامه داد: توسعه شهر نظیر ساخت راه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، جمع آوری زباله، در جهت ارتقا کیفیت زندگی مردم، ایجاد فرصتی برای شهروندان است تا به عبادت خدا بپردازند و بنابراین هیچگاه نباید از هدف فاصله گرفت.  
 
شهردار تهران با تاکید بر توجه به مسائل کالبدی و فیزیکی شهر و بحث مسائل روحی، اخلاقی، روانی و تربیتی در شهر افزود: در برخی اوقات با صحبت ‌هایی از جانب سایرین در خصوص عدم ضرورت ساخت راه‌ها و پل‌ها مواجه می‌شویم که باید توجه داشت حفظ دین نیازمند این اقدامات هم هست.  
 
قالیباف افزود: انجام کار فرهنگی و عدم توجه به سایر مسائل سبب مشکل خواهد شد و اگر به تمامی موضوعات کالبدی و فیزیکی شهر رسیدگی شود و توجهی به مسائل فرهنگی نشود تفاوتی با بلاد کفر نخواهیم داشت.  
 
وی با بیان اینکه در شهری که به زیبایی ساخته شده ولی عبادت خداوند در آن نشود به هدف خود نرسیده‌ایم افزود: جامعه ما یک جامعه دینی و متکی به آداب و سنن و رسوم مختص به خود است که مستلزم تکیه بر این امور در جهت پیشبرد کارهای فرهنگی و اجتماعی و این امر نیازمند بهره گیری از تمامی نخبگان به خصوص نخبگان دینی به عنوان کار‌شناس در این حوزه است.  
 
شهردار تهران با تاکید بر اینکه توجه به علمای دین اساس کار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است افزود: از سوی بسیاری از افراد کار با شهرداری کسرشان تلقی شده و تام با شباهتی در به کار گیری درآمد شهرداری در برخی امور نظیر ساخت مسجد و این از برخی جهات خوب و از برخی جهات بد است چه اگر احساس شود مدیریتی شهری و نگاه مردم به آن شبه‌ناک باشد اقدام فرهنگی مشکل است و مستلزم حل این مسائل در ارس امور است.  
 
وی خطاب به مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های کشور این امر را به عنوان یک اصل دانست که نباید از ان خسته شوند و افزود: افرادی را که در چهارچوب فرهنگی هستند را وارد این عرصه نموده و آنان را به عنوان پیش‌قروالان در این زمینه قرار دهید که این امر سبب تسهیل بخش عمده‌ای از کار خواهد شد.  
 
قالیباف در ادامه خطاب به مسئولان افزود: هرکاری که می‌خواهید انجام دهید این دستور حضرت امام را به گوش بگیرد که دولتمردان نباید هر کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند و مشارکت معنا دار مردم اساس کار شهرداری‌ها باشد که این به این معنا نیست که کار فرهنگی را به بخش خصوصی اضافه کنیم چراکه کار فرهنگی نیازمند مدیریت و جهت‌دهی است. 

**تیم کارشناسی برای بررسی حادثه آتش سوزی در خیابان جمهوری تشکیل شد
 
شهردار تهران در حاشیه دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حادثه اخیر آتش‌سوزی در کارگاه تولیدی خیابان جمهوری، ابراز داشت: این حادثه بسیار دلخراش بود و از همان لحظات اولی که مطلع شدم، برای بنده نیز مثل همه عزیزان بسیار تلخ و غمناک بود. از این رو به خانواده محترم جان باختگان این حادثه عرض تسلیت دارم. البته همه انسان ها شریف هستند اما مخصوصا وقتی دو نفر از بانوان جان خود را از دست دادند، شاید آثار و لطمات روحی آن برای همه ما بیشتر باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه از دقایق اول تیم فنی ای را گذاشته ایم تا این موضوع را بررسی کنند، گفت: هیچ وقت نخواسته ایم اظهارنظر غیرکارشناسی انجام پذیرد و مطمئن هستم که حداکثر ظرف 15 روز آینده، نتایج این بررسی دقیق را به اطلاع مردم خواهیم رساند. البته ما این قول را به مردم می دهیم که رسیدگی این کار به صورت دقیق انجام می شود.

محمدباقر قالیباف ادامه داد: مردم شاهد بوده اند در جریان اتفاقاتی که در گذشته دور و نزدیک رخ داده است، همیشه گفته اند رسیدگی می کنیم اما در انتهای کار بنده نیز به عنوان یک شهروند نفهمیده ام که نتیجه چه شد. به عنوان مثال در حادثه برخورد دو قطار در نیشابور و همچنین فرود هواپیما در خارج از باند در اصفهان متوجه نشدیم چه کسی مقصر اعلام شد؟ در حوادث اخیر در جاده قم نیز تعداد کثیری از مردم در جریان آتش سوزی کشته شدند و مقرر شد که این حوادث به سرعت رسیدگی شود اما در آخر متوجه نشدیم که چه اتفاقی افتاد.
شهردار تهران تاکید کرد: من به مردم قول می دهم که رسیدگی این حادثه ظرف 15 روز روشن شده و نتایج آن اعلام شود. همچنین اعلام نتایج نیز به گونه ای نباشد که در انتها اعلام کنند که راننده مقصر بوده است.

وی به رشادت های ماموران آتش نشانی در نجات جان شهروندان اشاره کرد و گفت: عزیزان ما در آتش نشانی نشان داده اند که با رشادت و جدیت انجام وظیفه می کنند، همانطور که تاکنون تعداد زیادی از شهروندان را از حوادث نجات داده اند. در سال گذشته نیز امید عباسی، آتش نشانی که در جریان نجات جان شهروندان جان خود را از دست داد را تشییع کردیم. در این زمینه مطمئن هستم که کارمندان شجاع آتش نشانی از جان خود برای نجات جان شهروندان می گذرند و انجام وظیفه می کنند و این یک شعار نیست.

شهردار پایتخت در ادامه ابراز داشت: باز هم تاکید می کنم که درخصوص این حادثه نیز رسیدگی می کنیم و اگر تخلف و کوتاهی صورت گرفته باشد، حتما خاطی را معرفی می کنیم، با آن برخورد می کنیم و به مراجع قانونی ارجاع می شود، اما باید توجه داشت که هر گونه قضاوت زودهنگام در این زمینه درست نیست. چرا که در این موضوع نیز زمانی که کار کارشناسی صورت بگیرد و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می شود برخی حرف هایی که در این دو، سه روزه زده شد، حرف کارشناسی نبوده و بیشتر به دنبال جریانات دیگری بوده است. ما نیز در شهرداری ثابت کرده ایم به دنبال حاشیه ها نمی رویم بلکه به دنبال کارمان می رویم.

وی ادامه داد: این موضوع نیز یکی از مهم ترین کارهایی است که مسئولیت آن برعهده بنده است و حتما تا 15 روز آینده نیز نتایج آن را به اطلاع مردم عزیزمان خواهیم رساند.

دکتر قالیباف در پایان گفت: امیدواریم با برنامه هایی که تنظیم کرده ایم، درآینده ای نه چندان دور شاهد ارتقاء در کیفیت مادی و معنوی زندگی شهروندان باشیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.