سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسیاری از عوارض مزمن "دیابت" قابل پیشگیری است

بر خلاف بسیاری از تصورات که عوارض مزمن دیابت را غیر قابل کنترل می‌دانند، اما اغلب این عوارض از جمله آسیب‌های چشم، پا و کلیه، تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری و کنترل است.

سعید کاظمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بسیاری از عوارض دیابت به ویژه عوارض مزمن آن، در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و بیشتر آن‌ها را باید با کنترل دقیق و منظم قند خون و معاینات منظم تشخیص و برطرف کرد. 

وی گفت: در واقع باید قند خون را تا حدامکان در حد طبیعی نگه داشت تا اینکه خطر دیابت کاهش یافته و یا اینکه زمان ایجاد عوارض بیماری به تعویض بیافتد. 

کاظمی با بیان اینکه نارسایی قلب، کلیه، چشم، پا و اعصاب از جمله عوارض مزمن مهم دیابت است، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران و خانواده آن‌ها، تصور می‌کنند که عوارض فوق به دلیل اینکه در مراحل ابتدایی بیماری چندان قابل تشخیص نیستند و خیلی دیر تظاهر می‌کنند تقریبا غیر قابل پیشگیری و کنترل هستند. 

وی تاکید کرد: بر خلاف بسیاری از تصورات که عوارض مزمن دیابت را غیر قابل کنترل می‌دانند، اما اغلب این عوارض از جمله عوارض و آسیب‌های چشم، پا و کلیه، تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری و کنترل است. 

کاظمی با اشاره به اینکه غربالگری و معاینه چشم‌ها برای مشخص شدن مشکلات چشمی در مراحل اولیه لازم است، یادآور شد: دیابت همچنین می‌تواند موجب بروز زخم در پا و عوارض پوستی نسبتا شدید شود که در این مورد نیز معاینه منظم توسط پزشک در خصوص جریان خون و حسن پا‌های افراد و وضعیت پوست بدن ضروری است. 

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماران دیابتی به فشار خون بالا نیز مبتلا هستند، به همین دلیل غربالگری برای فشار خون بالا و پیشگیری از این عارضه در بیماران مبتلا به دیابت بسیار مهم است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، انسولین ، قندخون ، کلیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.