سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

بررسی بودجه پیشنهادی از منظر حقوقی در لایحه بودجه سال 1393 کل کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را از منظر حقوقی مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز اعلام کرد: به موجب اصل پنجاه و دوم قانون اساسی «بودجه سالیانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر می‌شود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌شود...» لایحه بودجه سال 1393 کل کشور نیز در این راستا توسط دولت تهیه و به مجلس تقدیم شده است.

این لایحه در کنار نقاط مثبت از لحاظ حقوقی واجد ایرادهایی از جمله عدم رعایت اصل پنجاه و سوم قانون اساسی مبنی بر واریز تمامی درآمدها به خزانه کل کشور، ماهیت غیربودجه ای برخی احکام و اصلاح قوانین دائمی و قانونگذاری جدید، عدم رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی است. در این گزارش پس از بررسی کلیات لایحه، به بررسی احکام مندرج در تبصره ها و بندهای مربوط به آن خواهیم پرداخت.

پیش تر بودجه را سند پیش بینی دخل و خرج یک ساله دولت می‌دانستند، اما در حال حاضر به دلیل تغییرات گسترده در نقش، کارکرد و راهبرد انجام وظایف دولت‌ها در طی زمان، بودجه به سند سیاستگذاری سالیانه برای اداره کشورها تبدیل شده و از این منظر مورد توجه قوه مقننه و مجریه قرار می‌گیرد.

در این سند که از برخی جهات ماهیت قانونی دارد، دولت با پیش بینی منابع ، بر اساس وظایف قانونی و اولویت های خط مشی خویش، مصارف عمومی را برآورد می کند و مجلس با رسیدگی و تصویب بودجه سالیانه کل کشور، اجازه پرداخت را در حدود اعتبارات مصوب می دهد با اجرای این فرآیند، مشخص می شود دولت وظایف خود (تامین و ارتقای عدالت، امنیت، سلامت، آموزش ، تنظیم سیاست های پولی و مالی ، صیانت و ارتقای فرهنگ و... ) را با چه هزینه و کیفیتی انجام خواهد داد و این هزینه را از طریق چه منابعی (مالیات، نفت و... ) تامین می‌کند.

همچنین این مجموعه عملیات چه تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی ، اجتماعی و... جامعه دارند. از همین رو بررسی و تصویب چنین سندی اهمیتی بسزا در نحوه اداره کشور خواهد داشت و این امر بدون تردید، مستلزم بررسی دقیق و موشکافانه این سند خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، لایحه ، بودجه ، حقوقی ، قانون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.