سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کنفرانس خبری در مسکو ؛

لاوروف : تلاش می‌کنیم ایران به حق خود در استفاده از انرژی هسته‌ای دست پیدا کند/ مصلحت است که ایران در "ژنو2" باشد

کنفرانس خبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو آغاز شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روسیاالیوم؛ لاورف در این نشست خبری که در مسکو برگزار می شود، گفت: تلاش می‌کنیم که ایران به حق خود در استفاده از انرژی هسته‌ای دست پیدا کند.

وی درباره سوریه گفت که دولت و مخالفان باید با گروههای تندرو مبارزه کنند.

لاوروف تاکید کرد که مسئله مهم در بحران سوریه بالاگرفتن سطح تروریسم و خطر گروه‌های مسلح است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ژنو 2 باید پایان دادن به تروریسم را بررسی کند.

وی تصریح کرد که روسیه تمام تلاش خود را برای تحقق راه حل سیاسی در سوریه انجام می دهد.
 

وی تاکید کرد که حضور ایران در ژنو2 ابتکار روسیه برای حل بحران سوریه بوده است و مصلحت کنفرانس ژنو 2 ایجاب می کند که ایران یکی از طرف های آن باشد. اهتمام داریم که ایران یکی از طرف‌های حل بحران سوریه باشد. 
 
 
لاوروف تصریح کرد : ما باید به سوریه در جنگ با تروریسم که خطر آن این کشور را تهدید می کند کمک نماییم.

سرگئی لاوروف گفت: روسیه به اجرای رویکردهای مورد توافق دوجانبه در برابر اروپا ادامه خواهد داد. این اولویت اصلی ما در تعامل با مسائل منطقه اروپا-اقیانوس اطلس است. توافقات روسیه و ناتو نباید روی کاغذ بماند. این توافقات باید به اجرا گذاشته شود. 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت دلایل و شواهد قانع کننده ای در خصوص وجود مشکلات نظام مند در روابط روسیه و اتحادیه اروپا وجود ندارد.

وی افزود: البته اصول هدایت کننده ما در این راه برابری و احترام متقابل خواهد بود. این اصول باید در روابط همه کشورها ، از جمله کشورهای شرکت کننده در مشارکت شرقی اجرا شود.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود برای اوکراین در منطقه تجاری آزاد جامعه کشورهای مستقل همسود آرزوی موفقیت و از برنامه های پیشنهادی رئیس جمهور این کشور در دوره ریاستش بر این جامعه حمایت کرد.

سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه اعلام کرد تصميم سازمان ملل متحد برای لغو دعوت از ايران به منظور شرکت در کنفرانس ژنو دو اشتباه بود.

سرگئی لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت : روسیه با مشارکت شرکایی از آمریکا ، چین و بسیاری از کشورهای دیگر نقش فعالانه ای در بسیج تلاش های جامعه بین المللی برای حل مسائل سوریه و ایران ایفا کرد. ما خوشحالیم که برای حل این مسائل عقل سلیم برای حل و فصل این مسائل بر اساس منطق و قوانین اساسی بین المللی غالب شد. ما در خصوص مسئله سوریه همواره چنین رویکردی داشته ایم و همواره مخالف اقدامات یکجانبه ، از جمله تلاش برای استفاده از زور از طریق تصویب قطعنامه در شورای امنیت بوده ایم. روسیه در کنار تلاش برای اجرای برنامه انهدام سلاح های شیمیایی سوریه از هیچ تلاشی برای حل و فصل بحران سوریه دریغ نمی کند. با تلاش های مشترک روسیه و آمریکا روز چهارشنبه یک کنفرانس بین المللی در سوئیس برگزار می شود که هدفش گفتگوهای بین المللی جامع درباره سوریه بر اساس توافق کنفرانس ژنو1 است. این بر عهده خود سوری هاست که آینده خود را تعیین کنند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود درباره خطر گروه های افراطی گفت: اکثر سیاستمداران برجسته با این موافق اند که بزرگترین تهدید در سوریه از جانب گروه های تروریستی مرتبط با القاعده است. برای همین است که یکی از اولویت های کنفرانس ژنو2 خنثی کردن این گروه ها در سوریه است. این همان چیزی است که سران کشورهای گروه هشت نیز در نشست خود ژوئن پارسال خواستار آن بودند. 
 
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به اجرای توافق هسته ای ژنو گفت : از دیروز (دوشنبه) شمارش معکوس برای اجرای طرح اقدام مشترک توافق ژنو آغاز شد. تلاش برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران بر اساس این رویکرد مرحله ای به پیشنهاد روسیه و شرکایش از گروه پنج به اضافه یک و ایران ادامه خواهد یافت تا یک توافق جامع و مورد قبول طرفین به دست آید که در آن حق مسلم ایران برای داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و امنیت همه کشورهای منطقه تامین شده باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در عین حال با کم اهمیت شمردن مذاکرات صلح سوریه در ژنو گفت نشست ژنو2 که روز چهارشنبه در مونترو سوئیس برگزار می شود، « نشستی یک روزه» بیش نیست. 

وی در جمع خبرنگاران گفت : البته ممنوعیت از شرکت ایران در این نشست یک اشتباه است، اما فاجعه ای رخ نداده است.
 
لاوروف افزود در هر صورت ، صحبت از نشست یک روزه ای در بیست و دوم ژانویه است که حدود 40 تن از وزیران امور خارجه کشورهای مختلف از جمله از مناطق دورافتاده جهان به آن دعوت شده اند. مسلماً، با وجود ماهیت این نشست که به طور عمده تشریفاتی است، نبود ایران در فهرست دعوت شدگان سوال برانگیز است. من متاسفم که موضوع نشست ژنو2 باعث نشد قدرت سازمان ملل تقویت شود.
 
لاوروف گفت بحران سوریه موجب آشکار شدن تضادها و تناقض های ایجاد شده در منطقه از جمله در جهان اسلام شد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، لاوروف ، نشست ، خبری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.