سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در همایش تجاری ایران و ترکمنستان اعلام کرد

استقبال ایران از هرگونه اقدام برای تشکيل اتاق مشترک ميان ايران و ترکمنستان

وزير امور خارجه کشورمان گفت: ايران از توسعه فعاليت‌های بخش خصوصی حمايت می‌کند و از هرگونه اقدام براي تشکيل اتاق مشترک ميان ايران و ترکمنستان استقبال مي‌شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه‌ خبرنگاران، "محمد‌جواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان در همايشي با حضور تجار و فعالان اقتصادي جمهوري ترکمنستان و بيش از 70 تاجر ايراني در مرکز تجاري ميزان در عشق آباد، توسعه روابط با همسايگان را از اولويت‌هاي دولت دانست.

وی ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل وترانزيت کالا را در اولويت برنامه‌هاي خود با کشورهاي حوزه آسياي ميانه دارد.
 
ظریف با اشاره به همکاری‌های مشترک بین ایران و برخی کشورهای خاورمیانه اظهار داشت: تاکنون چندين توافقنامه همکاري مشترک و چندجانبه ميان کشورهاي ترکمنستان، قزاقستان، عمان، ازبکستان و جمهوري اسلامي ايران در زمينه توسعه شبکه حمل و نقلي ريلي با هدف ايجاد کريدور شمال جنوب امضا شده است.
 
وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: دسترسي کشورهاي آسياي ميانه به آب‌هاي خليج فارس و سوآپ نفت و گاز را از مزاياي اين طرح مشترک است.
 
وی همچنين به موهبت خدادادي درياچه خزر براي دو کشور ايران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: اين حوزه نيازمند توسعه زير ساخت حمل و نقل دريايي و ايجاد فضاي جديد براي تجار است و ايران آمادگي همکاري با ترکمنستان براي ساخت بندرترکمن باشي را دارد.
 
ظريف با اشاره به اينکه دو کشور جايگاه ويژه‌اي در توليد انرژي دارند گفت: مي‌توانيم همکاري خود را در اين زمينه نيز ارتقاء دهيم و فعالان اقتصادي در اين بخش نقش اساسي ايفا کنند.
 
وي خطاب به تجار و صنعتگران دو کشور اظهار داشت: سياست اصولي ايران تسهيل امور مرتبط با تجارت است و از طريق دروازه واحد گمرکي وکاهش امور مضاعف گمرکي در مرزها روند گمرکات دوجانبه بايد تسهيل شود.
 
وزیرامورخارجه ایران در ادامه  تسهيل صدور رواديد با کشورهاي دوست و همسايه را از برنامه هاي دولت اعلام کرد و بیان داشت: ايران از توسعه فعاليت‌هاي بخش خصوصي حمايت مي‌کند و از هرگونه اقدام براي تشکيل اتاق مشترک ميان ايران و ترکمنستان استقبال مي‌شود.  

ظریف در بخش ديگري از سخنانش با تقدير از نقش رئيس‌جمهور ترکمنستان در توسعه و تحکيم مناسبات دوجانبه گفت: رئيس‌جمهور ترکمنستان با نگرش خاص به توسعه مناسبات با کشورهاي منطقه و اولويت تامين کالاي اين کشور از کشورهاي همسايه زمينه‌هاي لازم را براي پيوندهاي اقتصادي اجتماعي و فرهنگي مهيا کرده است. 

در پایان وزیر امور خارجه کشورمان از برگزاري نمايشگاه اختصاصي کالاهاي ايراني در 7 اسفند امسال در عشق آباد پايتخت ترکمنستان خبرداد.
 
همچنین وزير امور خارجه کشورمان قرار است عصر امروز در جمع دانشجويان دانشگاه روابط بين‌الملل سخنراني و سپس توافقنامه همکاري ميان ايران و ترکمنستان را امضا کند.

انتهای پیام/     
 
 
 

برچسب ها: ظریف ، ترکمنستان ، سفر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.