سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالمندان، سکانداران کره زمین خواهند شد

امروزه حدود 700 میلیون از جمعیت جهان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می‌دهند. جمعیت سالمندان نیز در ایران روبه افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1429 جمعیت سالمندان کشور به 24/9 درصد از جمعیت کل کشور برسد.

لیلا خلیفه کارشناس بهداشت خانواده در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:

سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی‌نیازی و فرصت حرکت بسوی کمال و رسیدگی به خویشتن است. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، "پیری" نه به عنوان یک کلمه ناخوشایند، بلکه به صورت "کمال، حکمت، خردمندی و فرزانگی" تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: نکات تغذیه‌ای، عوامل ارثی و ژنتیکی، فعالیت‌های بدنی منظم، اجتماعی بودن و معاشرت‌های دوستانه و مسایل اقتصادی می‌توانند در افزایش طول عمر انسان موثر باشد. وضعیت سلامت ما همیشه وابسته به سن ما نیست بلکه در هر سنی می‌تواند قابل تغییر به وضعیت بهتر و یا بدتر باشد.

خلیفه درخصوص اهمیت توجه به سالمندان افزود: اگرچه برخی سالمندی را پایان راه می‌دانند اما در حقیقت سالمندی را باید آغاز راهی دانست که زمان ارایه تجربه‌های گرانبها به متن جامعه است و می‌توان از ظرفیت‌های سالمندان در بهبود زندگی سایر افراد جامعه کمک گرفت.

وی تصریح کرد: سالمندی با خود ناتوانی‌ها و مشکلاتی را به همراه دارد که می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و شناسایی مشکلات و ناتوانی‌های این دوره و با آموزش سلامت و بهبود شیوه زندگی سالمندان و با کنترل عوامل خطرزا در دوره سالمندی کمک شایانی به سالم سپری شدن این دوره از زندگی کرد.

این کارشناس در پایان عوامل خطرزا در دوره سالمندی را برشمرد و اظهار داشت: از عوامل خطرزا در دوره سالمندی می‌توان به از دست دادن دوستان و عزیزان اشاره کرد. همچنین بازنشستگی سالمند به ویژه اگر ناخواسته باشد می‌تواند به افسردگی و یا بی‌تفاوتی او نسبت به زندگی منجر شود.

معلولیت‌های فیزیکی ناشی از بیماری‌های متعدد جسمی، به ویژه بیماری‌های عضلانی استخوانی و بیماری‌های دستگاه عصبی که توان حرکت را از سالمند سلب می‌کند از دیگر عوامل خطرزا است و در آخر باید از اختلال‌های حسی به ویژه حس شنوایی و بینایی به عنوان مهمترین عامل خطرزا در دوران سالمندی نام برد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اختلال ، جسم ، سالمند ، خطر ، منجر ، افسردگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.