سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی توجهی کشورهای عربی به تحریم ها علیه اسرائیل

بیشتر کشورهای عربی در عمل به تحریمهای اتحادیه عرب علیه اسرائیل پایبند نیستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ زهراء الدیرانی گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین درباره عادی سازی غیررسمی روابط بعضی کشورهای عربی با اسرائیل گفت: تحریمهای اتحادیه عرب علیه اسرائیل شامل کالاها و خدمات صادراتی از این رژیم، شرکت های غیرعربی که با این رژیم معامله می کنند و شرکت هایی است که کالاهای خود را از بنادر اسرائیلی صادر کنند.

همه کشورهای عربی این تحریمها را اجرا کردند، اما امروز فقط لبنان و سوریه به طور کامل آن را اجرا می کنند. اجرای این تحریمها با نظارت دفتر ویژه اتحادیه عرب به نام دفتر تحریم مرکزی است که در همه کشورهای عربی شعبه دارد. مقر اصلی این دفتر در دمشق است اما از سال 1993 تا سال 2012 این دفتر به علت به حد نصاب نرسیدن شمار اعضای آن هیچ نشستی برگزار نکرد.

علاوه بر اینها روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی بین اسرائیل با اردن، مصر، مغرب، قطر و موریتانی وجود دارد. علاوه بر اینها بعضی از کشورهای عربی هم با وجود آنکه به صورت علنی از تعلیق تحریمهای خود علیه اسرائیل سخن نمی گویند، اما در عمل به صورت پنهانی با این رژیم همکاری می کنند. 

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس گزارش منابع اسرائیلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سومین شرکت تجاری این رژیم هستند. در سال 2005 بحرین خروج کامل خود را از تحریمها علیه اسرائیل اعلام کرد تا بتواند با آمریکا قرارداد تجارت آزاد امضا کند. در همین سال عربستان سعودی درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی را مطرح کرد که به معنای شرکت نکردن در تحریمها اعضای این سازمان از جمله اسرائیل است.

در تابستان سال 2006 عربستان سعودی پایان تحریم اسرائیل را لغو کرد. تعلیق تحریمها علیه اسرائیل فقط محدود به دو زمینه سیاسی و اقتصادی نیست و به عنوان مثال در زمینه آکادمیک هم قطر هر سال میزبان شخصیت های دانشگاهی اسرائیلی است. اما در زمینه ورزشی فیلم تبلیغاتی دوحه برای میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2022 با محکومیت کشورهای عربی روبرو شد، زیرا شامل سخنانی به زبان عبری درباره ابراز امیدواری برای راهیابی اسرائیل و کشورهای عربی به جام جهانی بود. 
برچسب ها: تحریم ، اسرائیل ، حمله ، عربی ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.